Avhästning

R

Redhorsefarm

Bland Gunnars nyheter finns två artiklar som berör hästnäringen.
Nästan så man tror att författarna har läst här :)
Men i huvudsak så har dom rätt. Det går käpprätt åt skogen.
Vad vi kan göra först är att se til att alla lobbyister från djurvänner och djurrätt försvinner. Genom valet i höst se till att MP försvinner från riksdagen.
 
Sv: Avhästning

Avhästningen försöktes väl redan på 50-60 -talet....
Men den här gången lyckas dom nog bättre ,tyvärr
 
Sv: Avhästning

Vad menar du med det här? Att om vi tar bort djurskyddet så kommer hästnäringen att blomstra?

Annars är nog många av oss som håller på med hästar just djurvänner. Vad vi behöver är fler djurvänner, inte färre.
 
Sv: Avhästning

Det finns djurskydd och så finns MP!

Hur många exempel på galenskaperna behövs det innan folk förstår?

LIA
 
Sv: Avhästning

En fisk har större skydd i lagen än en gamling. Hade en fisk frysit ihjäl hade det gått till domstol. En gamling skiter man fullständigt i.
 
Sv: Avhästning

Hermelin skrev:
Vad menar du med det här? Att om vi tar bort djurskyddet så kommer hästnäringen att blomstra?

Annars är nog många av oss som håller på med hästar just djurvänner. Vad vi behöver är fler djurvänner, inte färre.

Det jag antar menas är att mer av Djurskyddsmyndighetens galenskaper behövs inte. Begreppet Djurskydd och Djurskyddsmyndigheten verkar ligga ganska långt ifrån varandra med tanke på det senaste årets tokiga lagförslag.

Djurvänner behöver vi alltid bli fler! Men då menar jag personer som försöker sig förstå sig på våra olika djur på djurens villkor, inte som många djurrättsaktivister idag som tror att de förstår sig på djur genom att tolka deras beteenden genom hur vi människor ser saker!!!

Och frågan är vad som är djurvänligt med att stänga ned svenska animalieproducenter, vida kända för en av världens bästa djuromsorger, och därmed höja importen avsevärt från olika länder i EU, där man i en del fall har ett avsevärt sämre djurskydd?

Min åsikt är att miljöpartister och sk radikala djurvänner nästan aldrig är balanserade och sansade, tänker sällan igenom sina förslag mer än en gång. Det gäller ju alltid att hitta de vägar som ger bäst resultat i helhet, inte lösa detaljer som får andra viktiga saker att raseras!
 
Sv: Avhästning

sjoberga skrev:
Det jag antar menas är att mer av Djurskyddsmyndighetens galenskaper behövs inte. Begreppet Djurskydd och Djurskyddsmyndigheten verkar ligga ganska långt ifrån varandra med tanke på det senaste årets tokiga lagförslag.

Djurvänner behöver vi alltid bli fler! Men då menar jag personer som försöker sig förstå sig på våra olika djur på djurens villkor, inte som många djurrättsaktivister idag som tror att de förstår sig på djur genom att tolka deras beteenden genom hur vi människor ser saker!!!

Och frågan är vad som är djurvänligt med att stänga ned svenska animalieproducenter, vida kända för en av världens bästa djuromsorger, och därmed höja importen avsevärt från olika länder i EU, där man i en del fall har ett avsevärt sämre djurskydd?

Min åsikt är att miljöpartister och sk radikala djurvänner nästan aldrig är balanserade och sansade, tänker sällan igenom sina förslag mer än en gång. Det gäller ju alltid att hitta de vägar som ger bäst resultat i helhet, inte lösa detaljer som får andra viktiga saker att raseras!

Helt rätt, samt att de ytterst sällan är uppvuxna på landet med djur / djurhållning
 
Sv: Avhästning

Håller helt med er!!! Själv håller jag på att bli tokig av dagens "disneyfiering" av våra djur!! Om vi gör om dem till människor och försöker tillgodose djurens behov genom att tro att de är som vi gör vi deras stackars djuren mycket orätt.

I Skåne finns landets största lösdrift. Nu vet jag inte de exakta siffrorna men det handlar om hurdratals med djur och åtskilliga hundratals hektar. Dessa djur går ute året runt i stora naturliga flockar och de lever helt enkelt som vilda kor/bufflar med ALLA möjlighter till naturligtbeteende. Det handlar om Revingehed i Skåne, ni som känner till detta. Detta område är tillika ett naturreservat med mycket unik biotop (fåglar, skalbaggar och allsköns kryp) och att den är så unik beror på den ostörda naturliga betesmarken vilken skulle försvinna om korna försvann. Nu vill eller rättare sagt tvingar Djurskyddmyndigheten ägarna till djuren att anlägga en ligghall. För att det skulle vara en tillräckligt stor ligghal så skulle den behöva vara 250m lång, det skulle behöva ströas med halm och efter som korna är "ekologiska" måste det vara sådan halm och så mycket ekohalm finns det inte i Sverige, det skulle bli ett helt annat slitage och näringstillförsel runt ligghallarna än vad som är naturligt varvid den naturliga unika faunan skulle försvinna. Tillika så har veterinärer intygat att denna besättning är den friskaske i Sverige. Området är så stort att det är inte korna utan husen inom området som är inhägnade så att korna inte ska komma in och förstöra.

Inblandade kommuner, forskare, biologer, veterinäere mm har protesterat, men DJurskyddm. ger sig inte det står i lagen att det ska vara ligghall så det så! Och de påstår sig vara djur och miljövänner!! Enligt deras resonemang så måste vi skaffa ligghall och hus till alla vilda djur. Hur ska de annars klara sig? Och ja kan vi inte det ja då får vi allt sluta upp med att ha vilda djur för utan ligghall kan inga djur klara sig!!
 
Sv: Avhästning

Vari ligger problemen? Att man måste registrera sig som foderföretag?
Konstigt, ja. Men det lär väl inte blir fallet för svensk hästnäring?

Att hästar förmodligen inte kommer att få stå i spilta och ha rätt till utevistelse?
Blir det hästnäringens fall måste jag nästan fundera på om det inte vore lika bra... Vad har hästarna för liv om de måste stå i spilta dygnet runt, året om förutom vid ridning eller skrittmaskin?

Att Djurskyddsmyndigheten är oflexibel när det gäller bland annat Revinge hed, det är bara tragiskt. Men det beror tydligen helt på vem som tolkar, dvs kontrollanten.
Tydligen gills skog som vindskydd för kor här uppe (enligt en koägare jag talat med), dock inte för hästar.
 
Sv: Avhästning

Jag håller med dig att ramaskrina över att alla staaackars ridskolor ska behöva flytta ut på landet mm mm tycker jag bara är fjantigt. Självklart ska hästarna få gå ut flera timmar i hyfsade hagar om så ridskolorna ska behöva flytta.

Som jag ser det är de som tillämpar lagarna ibland oflexibla och ställer orimliga och ibland felaktiga krav. Tillika tycker jag att det finns betydligt viktigare saker att lägga sin begränsade myndighetstid och pengar på om man vill förbättra djurskyddet. Som det är nu så blir en del viktigare saker nonschalerade för att mindre viktiga saker får så mycket uppmärksamhet.

Som jag har uppfattat det så var inte kontrollanterna som är anställda på kommunen för tvånget med ligghall på Revingehed. I det här fallet vardet enbart Djurskyddsmyn. som var rabiata och stelbenta.
 
Sv: Avhästning

Det stavas byråkrati och lagvrängning.
Frågan är hur man får rätsida på detta utan att stifta lagar?
Att be kontrollanter och myndigheter att vara flexibla är otänkbart, det är reglerna som måste stå för riktlinjerna men även undantagen. Annars utbryter anarki och folk kan få för sig vad som helst.
Exempel; en lösning på problemet med Revingehed vore att giltigförklara veterinärernas åsikter när det gäller djurskyddsärenden. Typ; undantag kan göras med veterinärs rekommendation/medgivande/etc.
Att de inte redan tagit detta i beräkningen förstår jag inte, men men...

Om man bara kan förbise reglerna hur som helst kan man hamna i en situation där mindre nogräknade "bönder" skaffar sig köttdjur utan vare sig vindskydd, ligghall eller skyddande skog och sedan åberopar detta ärende som ett prejudikat.
 
Sv: Avhästning

För att återknyta till hästsidan har ju reglerna hittils varit väldigt diffusa förutom vid bestämmelserna för mått på byggnader och boxar.
Därför har man då fått problem med att vissa hästar hålls inomhus, under hela eller delar av sina liv. Och ingen kan göra något åt det eftersom det enbart är en rekommendation att hästar skall få komma ut.
Det är heller inte olagligt att hålla en ensam häst, utan sällskap av något annat djur än människan ens över ett staket.

Jag anser att det är viktiga frågor, men det är naturligtvis svårt att få till en väl balanserad djurskyddslag eftersom det finns så många viljor och tyckanden.
 
Sv: Avhästning

Jag håller i viss mån med dig. Jag anser att lagar och förordningar skall följas annars kan man vara utan dem. Men därför är det så viktigt att det är bra lagar som aldrig innebär att det blir dålig djurhållning om de följs. Isåfall är det fel på lagen.

Och jag tror nog att et skulle gå att ha undanatagsregler. Om både veterinär och inspektör ska godkänna så har den enskilda bonden inte mycket att säga till om.

Sedan så tror jag inte att det kommer att bli bättre djurhållning om man som idag skapar lagar och förordningar för minsta detalj och till punkt och pricka följer alla dessa. De djurägare som verkligen missköter sina djur och bryter mot alla lagar kommer att fortsätta att göra detta. Det enda som händer är att det bli mycket mera komplicerat och dyrare för alla övriga och kanske i värsta fall sämre för djuren.

Det är lite som med rattonykterhet. Det hjälper inte att skapa fler eller strängare lagar för de missbrukare som ständigt kör på fyllan, de fortsätter att köra ändå.

Det behövs något annat än lagar kanske mera info, hästkörkort vore något?
 
Sv: Avhästning

Det är viktigt med lagar och regler som skyddar våra djur.

Men man måste alltid utgå från djurens villkor, och inte den rådande uppfattningen att djur skall förmänskligas!

Det är till exempel en missuppfattning att hästar MÅSTE vara uppstallade inomhus under vintern. Därmed INTE sagt att alla hästar som stallas upp under vintern mår dåligt!

Det finns helt enkelt många bra sätt att sköta djur på och för detta borde även en Djurskyddsmyndighet ha respekt, det vill säga man bör inte basera lagar och regler på "tyckande" av djurrättsaktivister utan på välgrundat forskningsarbete om djurens välbefinnande! Och också respekt för professionen veterinärer som därmed skulle kunna utdela undantag, kanske med ett förfarande med minst två veterinärer?
 
Sv: Avhästning

sjoberga skrev:
Det är till exempel en missuppfattning att hästar MÅSTE vara uppstallade inomhus under vintern. Därmed INTE sagt att alla hästar som stallas upp under vintern mår dåligt!

:bow: :bow: :bow:

Så du menar att mina tävlingshästar kan trivas i sitt framtida stall med 25 kvm boxar då?? ;)
 
Sv: Avhästning

sjoberga skrev:
Men man måste alltid utgå från djurens villkor, och inte den rådande uppfattningen att djur skall förmänskligas!

Hear hear!

Jag tror inte att hästarna bryr sig ett pip om att stallgången är 2cm för smal.

Men som sagt, HUR kan vi påverka för att regelverket skrivs på ett bra sätt? Inte är det genom att skriva inlägg på ett forum!
 
Sv: Avhästning

Knapplån.
Jag o många kolleger med mig har väntat länge på en lag om utevistelse, eftersom jag inte sett ngt färdigt förslag har jag svårt att uttala mig om hur det kommer att bli, jag litar inte heller riktigt på DJVM.
Vad beträffar nya foderreglerna så har jag inte registrerat mig eller satt mig in i detaljerna än men de verkar skjuta långt över målet när det gäller mindre verksamheter. Att sedan börja snacka avhästning för att det kommer nya regler som man inte gillar tycker jag är lite löjligt. Vad beträffar lönsamhet så har vi haft en stadig ökning av antalet hästar i många år o lönsamheten har varit dålig hela tiden.
PL
 
Sv: Avhästning

peter_lundin skrev:
Jag o många kolleger med mig har väntat länge på en lag om utevistelse
Varför då??
Är det bevisat att hästarna mår bättre om de får gå ute i en hage varje dag? I så fall vill jag se den studien.

/Ramona - som har hästarna ute varje dag, men inte ser behovet av en lag, då det finns omständigheter i alla fall.
 
Sv: Avhästning

Jag tror inte en minut på att Sverige avhästas. Är det inte så att antalet hästar ökar trots strängare djurskyddskrav?

När det gäller tex kor så är det däremot ett helt annat läge. Där konkurrerar lantbrukare med andra länder med lägre krav. lantbruket kommer succesivt att avvecklas i Sverige och det kan ju vara till nackdel för hästägare eftersom lantbruakre som levererar foder som bisyssla försvinner.

Jag tror dock inte det är ett direkt hot mot hästnäringen. De flesta hästägare är ju inte beroende av konkurrensläget gentemot andra länder som andra lantbrukare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 259
Skola & Jobb Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådstarten, men vi hade ett slags meeting/uppdatering/introduktion eller vad man nu...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 173
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 930
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 338
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp