Avhästning

Sv: Avhästning

:angel: ser att klubben samlas.
Men tänk om det blir så. Att kostnaden blir för hög för föräldrar och arbetslösa? Att det blir så omständigt att man skaffar enklare hobby?
Tänk om.
 
Sv: Avhästning

Ja, och...? Det är ingen mänsklig rättighet att ha råd att rida. Förvisso finns det kanske en del lagar och förslag på lagar som man kan ha synpunkter på, men att hästar i princip skall ha rätt till daglig utevistelse, tycker jag är ett högst rimligt krav. Kan man som ridskola eller annan hästverksamhet inte uppfylla det, då tycker jag absolut man bör fundera på att slå igen!
 
Sv: Avhästning

Redhorsefarm skrev:
:angel: ser att klubben samlas.
Men tänk om det blir så. Att kostnaden blir för hög för föräldrar och arbetslösa? Att det blir så omständigt att man skaffar enklare hobby?
Tänk om.
Vilken klubb?

Jag tycker att vi utan problem kan diskutera vilka djurskyddstegler vi bör ha och jag tycker också att våra myndigheter är väl klåfingriga och vill detaljstyra för ofta.

Det jag inte håller med om är att Sverige riskerar att avhästas, tvärtom ökar väl antalet hästar.

Och det är som sagt ingen mänsklig rättighet att ha häst.
 
Sv: Avhästning

Nä en kvinnlig rättighet :)
Men vilket kommer att ske? Att buskaveln försvinner eller rasaveln?
Om det redan idag är för kostsamt att producera hästar och få ut kostnadstäckning, blir det enklare?
Om det redan idag hellre köps korsningar av div. raser pga. billigt pris, kommer detta att kvarstå?
Om stallplats, foder, hovslagare, utbildare blir dyrare, var kan man skära kostnad?
Vad skulle en avreglering av veterinärer betyda?
Idag kostar det 1000 kr att få ut en vet som säger att tvätta med såpa.
Idag kostar det 2500 kr att få ut en vet som gissar att det är en skada. Hovslagaren kommer och kratsar fåran och tar bort pinnen, kostnad 200 kr.
Veterinärer lever i en skyddad verkstad. Det finns massor som andra kan göra lika bra eller bättre men dom får inte.
 
Sv: Avhästning

Jah och nu fortsätter du med att klaga på veterinärer. Intressant utvecklin av tråden.

Jag ser inget konstigt i att någon med minst 5½ års hägskoleutbildning kostar en slant att anlita. Hellre det än en billig kvacksalvare.
 
Sv: Avhästning

Vissa har framfört att tex. 2 vet ska inspektera och bedöma om djurskyddet är rimligt. Det skulle innebära en stor kostnad.
Och det är inte tiden i skolan eller leget som gör en vet bra.
Många har nog upplevet inkompetens hos veterinärer. Bara i min lilla ankdamm finns det exempel på saker som inte ska hända.
Men dom lever i en skyddad verksamhet och sluter sig nog samman om nån skulle gå på en.
En dyr kvacksalvare är lika illa fast dyrare.
 
Sv: Avhästning

Nej, en dyr kvackare kan kosta dig hästen och du står där utan ersättning från försäkringsbolaget och med ev. ett åtal för djurplågeri. :smirk:
 
Sv: Avhästning

Jag kan inte just nu peka på ngn enskild studie, kontakta DSM dom har informationen.
Jag vet att det finns ett negativt samband mellan stereotypa beteenden o hagvistelse.
PL
 
Sv: Avhästning

Menar du på allvar att vi skulle ta bort legitimationskravet för veterinärer eller har jag missuppfatt dig?
PL
 
Sv: Avhästning

Redhorsefarm skrev:
Vissa har framfört att tex. 2 vet ska inspektera och bedöma om djurskyddet är rimligt. Det skulle innebära en stor kostnad.
Och det är inte tiden i skolan eller leget som gör en vet bra.
Många har nog upplevet inkompetens hos veterinärer. Bara i min lilla ankdamm finns det exempel på saker som inte ska hända.
Men dom lever i en skyddad verksamhet och sluter sig nog samman om nån skulle gå på en.
En dyr kvacksalvare är lika illa fast dyrare.

Jag framförde en sådan åsikt. Och då menade jag inte för att BEDÖMA djurskyddet för alla verksamheter utan för att bevilja eventuella dispenser från gällande regler. Då tycker jag att ett utlåtande från 2 oberoende veterinärer om att djurskyddet trots detaljavvikelser ändå är gott, borde vara tillräckligt.

Och det innebär en kostnad, MEN jag tycker inte att dispenser skall ges lättvindigt (då är det ju helfel på reglerna från början) och då är det knappast avgörande om man får betala exempelvis 3000-4000 för ett sådant utlåtande.
 
Sv: Avhästning

Men ge dej!!
Det finns gott om människor i Sverige som har gott om pengar.
Och kan man inte ge sin häst den vårdnaden den behöver, så ska man inte ha en häst heller.
 
Sv: Avhästning

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Håller med dig till 100%

Det är dyrt att ha häst, att rida på ridskola, tävla, avla, JA ALLT!

Och det är krångligt med alla förordningar, blanketter, regler m m som skall efterföljas, men så är det bara, och i grund och botten är det ändå för hästarnas bästa.

Visst har jag väl själv gnällt ibland när en räkning med många nollor skall betalas men sånt är livet, och de som gnäller att de inte har råd att ta ut vetrinär, åka till klinik eller liknande borde förbjudas att ha häst! Det kostar, INSE DET!

/Syd, som håller med ramona, i det mesta faktiskt=)
 
Sv: Avhästning

Nop, jag antyder vuket tydligen är förbjudet, att det finns vet som borde göra annat. Och att deras verksamhet har för mycket monopolställning i vissa avseenden.
 
Sv: Avhästning

Just det finns gott om människor som har pengar. Men dom andra då?
Eller per automatik, har man häst idag så innebär det att man har massor av stålar i morgon?
Så då kan man alltså öka bördan.
Fundera över detta då,
en ridskola som idag mest besöks av barn fråm fattiga områden och betalar en avgift som redan idag inte täcker den faktiska kostnaden, resten är bidrag. Sen tvingas skolan flytta och får ökade kostnader med påfölj att barnen inte längre kan fortsätta.
Så nån skrev, häst är ingen männsklig rättighet. Men det inte meningen med vissa partier att i alla lägen alltid sänka individen.
Nu ökar man avgifter överallt för att på så sätt betala sina påhitt. Detta är bara en smyghöjning av skatt men kallas avgift.
Tidigare har medborgare protesterat mot för höga skatter. Om man kan ta ut detta som olika avgifter istället så blir protesterna få. Medborgaren är så nedtryckt att de tackar bara de får behålla något.
Man förbjuder inte minkfarm, man bara gör det svårt att ha. Man föbjuder inte häst, man bar gör det svårt att ha.
Man förbjuder inte resor, man bara ser till att det är för dyrt. Men önskar i samma ögonblick att vissa resor kvarstår. Tex. att åka flera mil för att handla för man ger bygglov till affärer på bilavstånd, dubbla budskap. Kan ni suga ut sista öret från medborgaren, gör det.
När ska det gå upp att Sverige håller på att bli den mest totalitära staten i världen.
Man väljer vilka EU lagar som ska användas. Det EU inte hindrar fixar man själv. Man bollar och söker möjligheter att kontrollera medborgaren.
Vänta tills dom förbjuder kontanter helt, då är varje steg ni tar registrerad.
 
Sv: Avhästning

Du har aldrig funderat på att skriva en bok om alla dina konspirationsteorier, eller flytta till ex.vis Norge som inte är med i EU? :angel: :smirk: Tyvärr tror jag nog att du är tvungen att tillkalla veterinär även i Norge, men det är väl svenska staten som ser till det för att jävlas med dig? :eek:
 
Sv: Avhästning

Redhorsefarm skrev:
Nop, jag antyder vuket tydligen är förbjudet, att det finns vet som borde göra annat. Och att deras verksamhet har för mycket monopolställning i vissa avseenden.
Nej du kan säga vad du vill här det är inte förbjudet. Det är bara så att vi inte håller med dig.

Och visst finns det säkert dåliga veterinärer som med alla andra yrkesgrupper. Fördelen med ett system med legitimerade veterinärer är att de sämsta faktiskt kan bli av med sin legitimation.

Och man får ju ganska snabbt hyfsad koll på veterinärerna i sitt område så man kan enkelt låta bli att anlita de man inte gillar.

Och det finns väl många privatpraktiserande veterinärer? Så var finns monopolet?
 
Sv: Avhästning

Nop, så funkar det inte. De blir inte av med leget för bristande förmåga.
Men en fördel med att så många dåliga vet nu finns bland distriktarna är att de som är bra kan öppna eget och stanna kvar på orten med försörjning. Och faktiskt billigare än statens vet.
Men det är fel i grunden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261
Skola & Jobb Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådstarten, men vi hade ett slags meeting/uppdatering/introduktion eller vad man nu...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 173
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 931
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 339
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp