Bukefalos 28 år!

Avliva eller inte

Meibla

Trådstartare
Ja det är frågan..


Mulle blir bara värre och värre, vi står fortfarande kvar på ruta noll. Han vägrar nu oxå att äta när husse ger dom mat, han tar inte godis, ingenting som har med husse att göra duger. Känns som att vi är tebax där vi började för ett år sen. Det har visserligen inte gått så lång tid sen jag skrev förra inlägget, men jag har kämpat i 1 år nu och vet inte om jag orka mer. :(
Har personliga problem jag själv måste ta itu med.

dessutom så börjar jag jobba nu i februari och att lämna han hemma funkar inte. Hade tänkt ha båda på hunddagis, men han stressar upp sej direkt så det var inget bra alternativ. Tuffsan funkade däremot utmärkt.

Han är världens goaste hund, och han är mitt allt, men han kan inte må bra av att stressa upp sej hela tiden för minsta lilla.

Så vad tycker ni? Omplacera är inget alternativ, så... avliva eller inte :cry:
 
Sv: Avliva eller inte

Jag har inte följt de problem du har haft med din hund, men rent generellt är det ju faktiskt hundens väl och ve man måste sätta i första rummet. Kan man inte få vardagen att fungera för hunden så är inte avlivning ett dåligt alternativ. Det är inte ett beslut som ska tas lätt, men ur hundens synvinkel kan det vara det bästa. Du vet nog själv om och när det är dags.

Lycka till med ditt beslut,
Duvan
 
Sv: Avliva eller inte

Tycker och tänker som ovanstående... :(

Förstår att det är svårt

Lycka till med vad du än väljer, det är nog rätt ska du se :bow:
 
Sv: Avliva eller inte

Har läst dina tidigare trådar om Mulle. Det är bara du som kan avgöra en sådan här sak, men jag tycker nog att det är bättre om han får somna in. Absolut inte omplacera om Du inte känner någon som det skulle tänkas fungera med, och som du kan hålla telefonkontakt med.

Tänk på att det inte är hunden som tycker det är jobbigast att somna in. Det är Du och Din sambo som blir kvar som får den tuffaste biten. :cry: Han mår uppenbarligen inte bra och du mår heller inte bra av att han mår dåligt. Och i och med att du börjar jobba i feb. så kommer det bara att bli värre. Låt han få en bra tid tillsammans med dig nu.

Kramar och stöttnigar för vilket beslut du än tar dig.
 
Sv: Avliva eller inte

Jag har läst dina tidigare trådar om Mulle och min åsikt är - låt honom somna. För allas skull. NI mår inte bra av det, och som dus jälv säger, Mulle själv kan inte må så bra av att vara så otroligt lättstressad. Jag anser att en hund som beter sig som Mulle, den mår inte bra. Sen om den beter sig som den gör för den inte mår bra eller inte mår bra för den beter sig som den gör är en annan femma.

Men ni har verkligen KÄMPAT med Mulle och försökt och försökt och i ärlighetens namn så verkar han inte gjort några direkta framsteg?

Vore det min hund och situationen var som din skulle jag med tungt hjärta och många tårar låta hunden somna - för dess EGEN SKULL!

Sen, jag är övertygad om att du som ägare innerst inne VET vad du tycker är bäst. Gå på den KÄNSLAN. Den där innerst inne, den som inte tar hänsyn till om och men och borden och måsten och allt annat.

*kram*
 
Sv: Avliva eller inte

Ja det är det bara du som vet. Men grunden är ju att det ska vara roligt att ha hund! Det ska inte vara en kamp eller vara jobbigt. Det ska vara roligt. Det mår även hunden bäst av. Ibland får man kanske acceptera att det inte alltid blir som man vill. Du måste känna själv när det inte är roligt mer och att det heller inte vänder.

Grym som jagär tycker jag heller inte att man ska behöva offra allt för hunden. Den ska kunna passa in i ens liv också. Jag har offrat ett år på en hund som inte kunde vara ensam hemma, och det gick över. Men jag skulle inte fortsätta 2-3 år eller till och med mer än så. Det måste fungera till slut. Man kan inte slå knut på sig själv hur lång tid som helst.

Visst gör man ju mycket till en viss grad :) Jag skyndar alltid hem och offrar mina luncher om jag har heldag och sånna saker. Åker inte bort etc etc. Men det är ju normala saker som man uppoffrar som hundägare. Hur mycket sm helst utöver det kan man inte sträcka sig. Man måste kunna gå och fika, handla, gå på bio. Iaf efter nått år :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva eller inte

tack för svaren..

Jag har tänkt mkt på detta inatt, och har kommit fram till att han ska avlivas. datumet är satt till den 25:e :cry: :(

Jag hinner nog ångra mej flera gånger om, men det är bäst för han.
 
Sv: Avliva eller inte

Starkt av Dig!

Båda kommer må så mkt bättre, han slipper med den dagliga stressen och oron och Du slipper känna sådan ångest över att han inte mår bra.

Har även jag tagit bort "friska" hundar och det är alltid väldigt jobbigt, men när den värsta sorgen är över och man börjar tänkta lite klart igen så inser man att det var det absolut bästa man kunnat göra för sin vän. Den rätten vi människor har att kunna, på ett lugnt sätt, låta sitt djur somna in är en bra möjlighet.

Ha nu en härlig tid tillsammans och låt han få några ytterligare fina minnen tillsammans med Dig. Skäm bort honom ordentligt och låt honom få veta att han är störst, vackrast och bäst i världen!

Skickar kramar till Er!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva eller inte

Jag har inte läst dina tidigare trådar om Mulle... Jag vet att det är ett tufft beslut du just gjort och jag tycker att det är oerhört starkt av dig att göra det för hans skull...

Krama mycket på honom nu och skäm bort honom ordentligt..

Kram på er...
 
Sv: Avliva eller inte

Jag ser dig som en stark människa, du är modig och sätter din hunds välbefinnande före ditt..

Njut av er tid tillsammans.

KRAM
 
Sv: Avliva eller inte

Otroligt starkt av dig att ta det tuffa beslutet.

Många kramar.
 
Sv: Avliva eller inte

Happs...
jag kunde inte :cry: Vill ge honom en chans till. Senast igår kunde jag gå ut och hämta posten utan att han skulle följa med och idag har jag t o m kunnat duscha, så han gör nog lite framsteg ändå :o
Det är precis som att han visste vad som skulle hända om det inte blev någon bättring. :crazy: Nu ligger han jämte husse i soffan å bryr sej inte om att jag går iväg :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva eller inte

Formulerade det lite fel :crazy:
Han bryr sej knappt när jag går runt här hemma :D
 
Sv: Avliva eller inte

Låter ju som en förbättring. Kul! :)

Men har även hussen sett förbättringen, eller är det du som ser vad du vill? Det är lätt att hitta dessa extremt små positiva bitarna när man står inför en jobbig situation. Då vill man gärna se att träningen går framåt.

Jag hoppas verkligen för Er skull att det verkligen är förbättringar och önskar Er stort lycka till!!
 
Sv: Avliva eller inte

Tack :) Jodå, husse har sett det oxå. :D Han fick en chock när jag hämtade posten och Mulle inte hade öppnat dörren och sprungit efter mej. Han hade bara suttit innanför och väntat på mej.

Och när jag duschade idag så låg Mulle med husse i soffan och snarkade :D. det har han aldrig gjort innan. Började tro att han är sjuk :crazy:
 
Sv: Avliva eller inte

Ha ha...ja du får väl helt enkelt boka tid lite då och då, så håller han sig kanske i skinnet. :D :angel:
 
Sv: Avliva eller inte

Edit; Jaha, jag var sent ute och hade inte läst slutet av tråden. Men jag låter det stå kvar ändå för jag tror som sagt inte Mulle är ensam om det här. Men starkt av dig Mulle att ta det svåra beslutet och minst lika starkt av dig att ge det en till chans. Hoppas det löser sig för dig och hunden hur det än blir i slutänden. :)
Mvh
Björn

Mulles_matte skrev:
Ja det är frågan..


Mulle blir bara värre och värre, vi står fortfarande kvar på ruta noll. Han vägrar nu oxå att äta när husse ger dom mat, han tar inte godis, ingenting som har med husse att göra duger. Känns som att vi är tebax där vi började för ett år sen. Det har visserligen inte gått så lång tid sen jag skrev förra inlägget, men jag har kämpat i 1 år nu och vet inte om jag orka mer. :(
Har personliga problem jag själv måste ta itu med.

dessutom så börjar jag jobba nu i februari och att lämna han hemma funkar inte. Hade tänkt ha båda på hunddagis, men han stressar upp sej direkt så det var inget bra alternativ. Tuffsan funkade däremot utmärkt.

Han är världens goaste hund, och han är mitt allt, men han kan inte må bra av att stressa upp sej hela tiden för minsta lilla.

Så vad tycker ni? Omplacera är inget alternativ, så... avliva eller inte :cry:
Hej jag vet inte om du läste min tråd om min kissande spaniel för ett par dagar sedan? Men hon är fyra år och kissar på sig stup i kvarten. Detta gör det jobbigt att ha henne i det långa loppet och jag har slitits fram och tillbaka mellan att avliva eller inte. Nu blir det förhoppningsvis inte så. Jag hoppas innerligt att få ordning på henne med veterinärhjälp (igen).

Nu vet ju inte jag vad ditt eller hundens problem är eftersom jag inte läst din tidigare tråd!
Men jag har gett flera bekanta stöd i avlivning av deras hundar då de själva känt att det blivit för mycket press på dom själva av en eller annan anledning. Om man har ett litet problem som tär på relationen kommer det bara växa och till slut försvinner glädjen i förhållandet och både hund och ägare kommer bli lidande av det. Går det då inte att omplacera så är det enda rätta att ta bort hunden.
Men det är en sak att säga det en annan att göra det vilket jag är levande bevis för.

Du har själv personliga problem säger du. Dessa kommer ta, och tar förmodligen redan nu, mycket av din tid och kraft. Redan det är anledning nog till omplacering/avlivning utan att man ska ha dåligt samvete för det.

Sedan verkar hunden vara stressad och alternativa lösningar fungerar inte för er såsom dagis eller omplacering. Det är ju självfallet något endast du kan bedömma. Men tänk på att inte se det som att du tolkar det si eller så bara för att du har andra personliga problem vilka mynnar ut i att du helst skulle slippa ansvaret för hunden just nu eller liknande. Lita på vad du känner. Förmodligen är sanningen att både du och hunden behöver en lösning av situationen och det är inget misslyckande att inse det!
Tänk inte heller att det har blivit så pga din personliga situation. Man måste helt enkelt tänka på sig själv i det här läget tycker jag som varit sjukskriven för depression. OBS! Nu säger jag inte att du är deprimerad! Men tänk på dig själv och hur du bäst löser din situation i det långa loppet. Det är du som är det viktiga i det samanhanget. En hund är trots allt en hund och visst vore det fint om vi kunde sätta samma värderingar mot dem som mot människor i alla lägen men så är det inte! Vi kan inte ta "paus" eller separera på samma vis som från en människa. Men vi kan lösa problemet på bästa möjliga sätt för oss själva och hunden. Inte heller handlar det om dåligt genomtänkt hundköp! Livet är fullt av överaskningar man inte räknade med då man skaffade sitt djur.
I det läget ser jag det som oerhört starkt och ansvarsfullt att klara av att ta beslutet om omplacering/avlivning och det är inget man ska skämmas för eller ha dåligt samvete för.

Sedan så är det en sak till; På hundklubben är det aldrig någon som har problem av minsta sort med sin hund. Men börjar man tala om det visar det sig vara flera som har diverse problem eller ångest över sitt hundägande. Jag skämdes över mitt misslyckande med spanielns rumsrenhet och sa inget om det. Men efter att jag berättade om det på det här forumet har jag hört från flera med liknande problem. Förmodligen för att det är anonymt så här på nätet men jag skulle tro att det samma gällde i det "verkliga" livet.
Du är nog inte ensam var vad jag ville säga med det.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva eller inte

En till sak;

Ett alternativ är ju att lämna hunden till vänner eller familj om man har den möjligheten och på så vis ta en "paus". Dels om man har ett personligt problem man behöver tid och energi till. Men också som ett sätt för att känna efter hur det hjälpte innan man fattar ett definitivt beslut om avlivning/omplacering.

Dessutom lär man märka hur otrogna hundarna verkligen är. ;)
För de flesta finner sig i sitt nya hem efter ett tag och saknar husse och matte lika lite som metmasken saknar metkroken. Dvs inte alls.
Men inte alla hundar! Mulles hund kanske inte skulle klara en omplacering liksom jag tror min spaniel inte skulle klara det. Men mina tidigare hundar och nuvarande beagle skulle klara det galant!

Mvh
Björn
 
Sv: Avliva eller inte

UrsusRex skrev:
En till sak;

Ett alternativ är ju att lämna hunden till vänner eller familj om man har den möjligheten och på så vis ta en "paus". Dels om man har ett personligt problem man behöver tid och energi till. Men också som ett sätt för att känna efter hur det hjälpte innan man fattar ett definitivt beslut om avlivning/omplacering.

Dessutom lär man märka hur otrogna hundarna verkligen är. ;)
För de flesta finner sig i sitt nya hem efter ett tag och saknar husse och matte lika lite som metmasken saknar metkroken. Dvs inte alls.
Men inte alla hundar! Mulles hund kanske inte skulle klara en omplacering liksom jag tror min spaniel inte skulle klara det. Men mina tidigare hundar och nuvarande beagle skulle klara det galant!

Mvh
Björn

Vilka kloka tankar du bjuder på Björn.
Tack! :love:

Jag tycker mycket om det du så omsorgsfullt delar med dig av. Oavsett hur det går för Mulles_matte och hennes hund så tycker jag att dina inlägg tål att läsas - och läsas igen.

Livet med hund kan ibland vara mycket mer komplicerat än man tror, och som du skriver - det är en sak att råda andra, en helt annan att själv befinna sig i beslutsångsten.

Inga beslut är enkla, i synnerhet inte de beslut som är oåterkalleliga.

Till Mulles_matte;
Vad skönt att det känns bättre nu, men bli inte förtvivlad om du ramlar tillbaka på ruta ett igen. Du har gjort mycket och gör mycket för din hund. Ta det vackert och känn efter hur du mår.

Du gör så gott du kan, så klandra dig inte om det visar sig att detta är en tillfällig förbättring. ok? :love:

*kram*
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 294
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 157
Senast: Barrow
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 557
Senast: Sel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp