Avliva frisk hund

Sv: Avliva frisk hund

Kl.

Jag har lite svårt att få grepp om hur stort problemet egentligen är?

Först lät det lite som om hunden var rejält rädd/arg, och mer eller mindre var aggressiv = biter folk. Sedan morrar han "bara" på människor ibland, och enda gången hanteringen trasslar är vid t ex veterinärundersökningar?

En hund som "enbart" tycker att påtvingad kontakt är jobbig, kan man ju ofta hjälpa genom att folk låter hunden vara, och att man lär den ungefär att "bredvid mig har du en fri zon, där inget obehagligt kommer in". Hundmötena är såklart inget skoj att ha problem med, men det är ju inte så att utfall = kass hund. Tvärtom är ju hundmöten ett av de absolut vanligaste problemen som finns.

Att hunden ogillar undersökningar är ju inte heller knasigt, om den tycker att nya människor och påtvingad kontakt är läskigt. Då morrar de ju för att de vill ha avstånd. En morrning betyder som någon annan skrev "ge mig avstånd" ungefär, och man kan ju faktiskt säga att hunden morrar för att den INTE vill bli arg och gå till bett. Det är en rätt schysst hund, med andra ord, som säger "backa" och inte bara hugger...

Jag har själv tagit bort en hund pga mentaliteten, men där snackade vi en hund som verkligen var 1) rädd för och 2) vansinnig på, ALLT, så jag menar verkligen inte att man ska ha kvar vilka hundar som helst, eller att lite träning löser precis allt, men som sagt; jag får inte riktigt någon uppfattning om hur mycket problem där finns.
 
Jag har nu läst mitt inlägg igen och det var kanske lite överdrivet, just för att jag var så himla trött på honom när jag skrev det. Jag är ingen expert på hundar. Jag trodde att han var aggressiv men de veterinärer som undersökt och tittat på honom har sagt att han är rädd och osäker och att han inte är aggressiv. Det finns inget ont i honom.

Hans egentligen enda problem är att möte med andra handhundar. Då blir han rädd/osäker. Och så skäller han rätt mycket, väldigt vaktig.

Nu ska han omplaceras till ett äldre par med STOR hunderfarenhet. De bor 1 km från havet på landet i en villa med stor inhägnad tomt. Deras senaste hund var en omplaceringshund med riktigt stora problem. Den hunden hade blivit vanvårdad! De fick ordning på den hunden och de fick avliva den som 13 åring, för ett par år sedan. De har även haft andra hundar dessförinnan. Vi lånar först ut honom på prov och sedan får de överta han helt om de vill.
 
Jag har nu läst mitt inlägg igen och det var kanske lite överdrivet, just för att jag var så himla trött på honom när jag skrev det. Jag är ingen expert på hundar. Jag trodde att han var aggressiv men de veterinärer som undersökt och tittat på honom har sagt att han är rädd och osäker och att han inte är aggressiv. Det finns inget ont i honom.

Hans egentligen enda problem är att möte med andra handhundar. Då blir han rädd/osäker. Och så skäller han rätt mycket, väldigt vaktig.

Nu ska han omplaceras till ett äldre par med STOR hunderfarenhet. De bor 1 km från havet på landet i en villa med stor inhägnad tomt. Deras senaste hund var en omplaceringshund med riktigt stora problem. Den hunden hade blivit vanvårdad! De fick ordning på den hunden och de fick avliva den som 13 åring, för ett par år sedan. De har även haft andra hundar dessförinnan. Vi lånar först ut honom på prov och sedan får de överta han helt om de vill.
Skönt att ni hittat en lösning, hoppas det fungerar bra i nya hemmet! :)
 
Ts,

Det ska vara kul att ha hund. Jag tycker ni ska ta ert ansvar och ta bort honom om ni inte orkar.
Själv skulle jag aldrig omplacera en hund med det beteendet.
 
Ni känner inte min hund och kan inte avgöra om han ska leva eller dö. Det är omöjligt för mig att be om råd på ett forum och jag vet inte varför jag ens tog upp detta till diskussion här.

Vår hund är en MYCKET trevlig familjehund, som tyvärr är understimulerad och därmed lagt till med olater.

Detta par som tar över honom är världens trevligaste människor. De bor i ett lugnt område (på landet) och de har kunskapen som krävs. Jag har stora förhoppningar! Vi släpper honom inte helt, bara sådär, utan vi lånar ut honom på prov under ett par månaders tid först.
 
Sv: Avliva frisk hund




Självklart, du har rätt. Men tyvärr har jag inte numret till Ceaser Milan (stavning?)
Nu var det inte honom jag menade - det finns ett antal tränare som har specialintresse för problembeteenden hos hund OCH förare. Vilka som finns i din närhet har jag ingen aning om. Men gillar inte riktigt din attityd i ditt svar - vidhåller, oavsett din uppfattning, att en sådan tränare skulle kunnat vara bra. Har dock sett att du löst det på annat sätt
 
@ISABEL

Vad skönt att ni hittat någon som verkar bra för eran hund!
Är det "bara" hundmöten som är problemet, samt att han är osäker på främlingar så tycker jag absolut att det verkar vara en bra idé med omplacering istället för avlivning!
 
Nu var det inte honom jag menade - det finns ett antal tränare som har specialintresse för problembeteenden hos hund OCH förare. Vilka som finns i din närhet har jag ingen aning om. Men gillar inte riktigt din attityd i ditt svar - vidhåller, oavsett din uppfattning, att en sådan tränare skulle kunnat vara bra. Har dock sett att du löst det på annat sätt

Inte meningen att sända ut negativa vibbar men det är nästan omöjligt att inte känna sig "attackerad" på ett forum när man ställer en sådan här känslig fråga. Vi har träffat flera tränare och det som krävs är träning, träning och åter träning. INGEN tränare har sagt att han är ett hopplöst fall - tvärtom!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 198
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 204
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp