Bukefalos 28 år!

avliva sin katt?

N

nillizen

Behöver all hjälp jag kan få...Kan inte ha kvar min älskade katt, vill gärna slippa avliva honom men om ingen kan ta emot honom så finns det väl inget annat alternativ? Min fråga är därför, hur går man till väga om man ska avliva sin katt? Är det lång väntetid eller kan man bara ringa & boka tid till nästa dag typ? Vad kostar det osv. Jag vill veta allt!!!

Tacksam för svar
 
Sv: avliva sin katt?

har du provat med katthem m.m ? de har ofta omplaceringssidor.

katt.nu har väl även de omplacering och så kan du ju slänga in en annons på blocket med :)

är katten inte helt odräglig, inte allt för gammal och trevlig att ha att göra med ska det förhoppningsvis gå att hitta ett bra hem åt den :)

hoppas det löser sig!
 
Sv: avliva sin katt?

Brukar inte vara lång väntetid.
Kostar här 5-600 om du tar hand om kroppen själv, annars runt det dubbla.
Att ta bort ett djur kan ofta vara ett bättre alternativ än att till varje pris omplacera.
PL
 
Sv: avliva sin katt?

TS har tydligen redan försökt den vägen.
Försöker man för mkt är risken att man sänker sina krav o katten får ett dåligt hem.
Gärna omplacering men inte till varje pris.
PL
 
Sv: avliva sin katt?

Något jag inte förstår är hur man kan avliva någon för att man själv inte har möjlighet att ta sitt ansvar. Som att avliva sitt barn för att man inte längre har tid/ork/möjlighet.

Usch, hemska ttl. :o Kanske var grymt att skriva i denna tråd men så resonerar jag faktiskt. Hur kan det vara ok?
 
Sv: avliva sin katt?

Men i vissa fall tar man ju sitt ansvar mot djuret, just genom att avliva... (ett dött djur lider inte, ett djur i fel miljö/fel hem kan däremot lida).
 
Sv: avliva sin katt?

Något jag inte förstår är hur man kan avliva någon för att man själv inte har möjlighet att ta sitt ansvar. Som att avliva sitt barn för att man inte längre har tid/ork/möjlighet.

Usch, hemska ttl. :o Kanske var grymt att skriva i denna tråd men så resonerar jag faktiskt. Hur kan det vara ok?

Men vad är alternativet? Om ett barn överges för att föräldrarna inte förmår/vill ta hand om det tas det omhand av samhället. Katterna får reda sig själva och det ser vi ju hur bra det går...

Katter är inte barn.
 
Sv: avliva sin katt?

Sant! Men jag håller oxå med lite grann om att allför många snabbt skaffar sig ett djur ( t ex katt) utan att tänka sig för flera gånger först. Det är trots allt ett liv och det lilla livet ska finnas hos dig i förhoppningsvis 10-15 år...
Jag hade ringt kattkommandosyd om inte man hittar någon ny ägare!
 
Sv: avliva sin katt?

Jag skulle definitivt hellre avliva mina katter än överlämna dem i den föreningens "vård". :grin:
 
Sv: avliva sin katt?

De är oerhört oorganiserade, de genomsyras av inställningen att katter ska räddas till varje pris, de respekterar inte veterinärutlåtanden, de medicinerar katter utan veterinärs inrådan, de ger jourhem löften de inte kan hålla, de skickar katter hit och dit utan att egentligen kontrollera vart katterna hamnar och personlig prestige sätts före katters väl och ve. Jag har varit inblandad (via bekanta) i många svängar med den föreningen och de ter sig i mina ögon inte ett dugg seriösa.

Det beror säkert väldigt mycket vilken kontaktperson man får, men så får det inte vara. Det måste skötas snyggt och katternas väl och ve måste vara prio 1.

De har tagit på sig mer än de mäktar med.
 
Sv: avliva sin katt?

Ok, där ser man. Tråkigt att höra!
I de fallen jag har varit i kontakt med kks har det varit väldigt seriöst.
Men jag kan absolut tänka mig att de har hand om för många katter med tanke på att folk skaffar katt lika lätt som man går o köper sig ett klädesplagg...
 
Sv: avliva sin katt?

Sant! Men jag håller oxå med lite grann om att allför många snabbt skaffar sig ett djur ( t ex katt) utan att tänka sig för flera gånger först. Det är trots allt ett liv och det lilla livet ska finnas hos dig i förhoppningsvis 10-15 år...
Jag hade ringt kattkommandosyd om inte man hittar någon ny ägare!

Absolut,men sedan finns det saker man inte kan veta innan. En katt lever ju endå såpass länge och man har oftast inte en aning om vad man gör om ca 15-20 år.

Lider med dig TS, sitter just nu och väntar på en allergiutredning på min son, är det katten kommer han att tas bort (beslutade jag i natt) han fungerar nämligen inte att flytta, de gånger han varit någon annanstans längre tid har han bara lagt sig i transportburen och matvägrat alt legat på soffan 2 veckor helt apatisk, han är uppfödd av mig då hans mamma inte ville ha honom så troligtvis har vi ett starkare band än normalt,katten tror ju han är människa och kan inte läsa andra katter för 5 öre,han förstår verkligen inte deras "språk", hade inte kännts schysst att omplacera honom och sedan vill jag inte att han flyttas ännu en gång...även om hjärtat gråter. Är det något av de andra djuren sonen reagerar på funkar dessa utmärkt att omplacera men inte just denna katten.
 
Sv: avliva sin katt?

Det är märkligt hur vissa organisationer kan lägga ner 20-30.000 för att operera en halvdöd katt, som förmodligen inte kommer att bli helt återställd iaf.

Jag gillar katter mycket, men där tycker jag ändå att man gör en felprioritering.

Det finns barn som svälter. Denna summa kan hjälpa ett barn att få ett bättre liv, ha en chans att slippa prostituera sig, ha en chans att få kläder, ha en chans att få mat som räcker. Kanske slippa sniffa lim i kloakerna för att glömma verkligheten en stund.

Visst kan man stödja katthem, jag gör det också. Brukar ha en liten procent av försäljningpriset av mina katter som jag ger till kattorganisationer. Det blir katter som hjälper katter, kan man säga.
Köper gärna deras produkter, och lägger lite mat i matinsamlingskorgarna då och då.

Men 30.000 på en katt? Där går gränsen.

Mvh Findus och Molly
 
Sv: avliva sin katt?

Något jag inte förstår är hur man kan avliva någon för att man själv inte har möjlighet att ta sitt ansvar. Som att avliva sitt barn för att man inte längre har tid/ork/möjlighet.

Usch, hemska ttl. :o Kanske var grymt att skriva i denna tråd men så resonerar jag faktiskt. Hur kan det vara ok?

En djurägare som gör det tycker jag tar ansvar för just sitt djurägande. Djuret lider inte av att dö.

Själv hade jag förut tre katter. En dog pga hjärtfel och något år senare fick jag avliva den yngsta pga sjukdom. Stod då kvar med en katt som var frisk, men över 10 år gammal och hade bara bott med sina två "kompisar" sen han var liten. Hade nyligen träffat en allergisk sambo så alternativet att skaffa en ny kattunge fanns liksom inte. Katten mådde superdåligt av att vara ensamkatt igen. Man hörde honom skrika i lägenheten när vi kom hem från jobbet varje dag och han var som ett plåster på mig och sambon (som härdade ut med allergin just då) hela kvällarna. Försökte omplacera katten, men hittade inget bra hem inom rimlig tid; det var nämligen tvunget att hitta något relativt fort; allt annat hade varit utdragen plåga för kissen.

Efter att ha provat i ett hem utan att det fungerade så valde jag istället att avliva katten. Det var det bästa alternativet för honom. Att flytta till ett dåligt hem eller fortsätta bo hos oss och må dåligt hade inte varit bättre.

Vad menar du att man skulle ha gjort? Slutat jobba för att vara hemma med kissen? Flytta ifrån sambon och skaffa en ny kattunge för att katten skulle tolerera sin tillvaro?
 
Sv: avliva sin katt?

Behöver all hjälp jag kan få...Kan inte ha kvar min älskade katt, vill gärna slippa avliva honom men om ingen kan ta emot honom så finns det väl inget annat alternativ? Min fråga är därför, hur går man till väga om man ska avliva sin katt? Är det lång väntetid eller kan man bara ringa & boka tid till nästa dag typ? Vad kostar det osv. Jag vill veta allt!!!

Tacksam för svar

Jättetrist för dig att du måste ta bort honom! Men (som jag skrivit ovan); om inga andra lösningar finns så tycker jag du tar ett ansvarsfullt och vettigt beslut. Din katt kommer inte att lida av det. Det blir jobbigt för dig en period; sörj och gå sen vidare.

Det brukar gå att boka avlivning med kort varsel hos de flesta veterinärer. Vet du hur en avlivning går till? De gånger jag avlivat katt så har veterinären först rakat ett litet område på kattens ena framtass; därefter letar de rätt på ett blodkärl och sprutar så avlivningsvätskan direkt in i blodet. Såvitt de inte missar själva kärlet så går det jättefort för katten att somna in; de somnar direkt när medlet kommer in i blodet. (OM de skulle missa kärlet så tar det lite längre tid för kissen att somna in). Sen lyssnar veterinären på hjärtat så att det verkligen stannat. Ofta sprutar de sen en spruta direkt in i hjärtat för att verkligen försäkra sig om att katten är död. Så; för katten är det en kort procedur som går fort och smidigt. Om du åker till en lite större klinik/sjukhus så brukar de oftast ha möjlighet att låta dig sitta kvar hos kisse efter den har dött så länge du önskar och ta farväl. På vissa ställen har de också en "specialingång/utgång" så att du slipper gå igenom ett väntrum med en massa folk på vägen ut. Du kan välja att ta med kroppen hem eller att veterinären/kliniken bränner kroppen. Du kan också välja (och betala för) att få en separat kremering och få askan i en urna att begrava där du själv vill.

(Jag har valt att låta veterinären/kliniken ta hand om djuret, eftersom jag inte känt något behov av att begrava mina djur själv. De minnen jag har från djuren i livet känns som att de räcker för just mig. Men det där är personligt och något för var och en att avgöra)

Mitt tips är att ringa till veterinär/klinik innan och fråga om hur det går till hos just dem!
 
Sv: avliva sin katt?

Det är märkligt hur vissa organisationer kan lägga ner 20-30.000 för att operera en halvdöd katt, som förmodligen inte kommer att bli helt återställd iaf.

Då är det bättre att avliva och göra något förebyggande för de pengarna. Tex erbjuda ett visst antal kattägare gratis kastrering av deras hon och hankatter.

/KT
 
Sv: avliva sin katt?

knapplån.

Det verkar som man tar väldigt lätt på att avsluta katters liv. Visst de kanske inte lider av att dö, men vad vet vi egentligen om det? Varför är deras liv mindre värda? Resonerar ni likadant kring större djur såsom hästar och hundar? Jag tror inte det, min katt har just brutit benet. Det blev operation och det kostade massa tid och pengar, de flesta tycker nog jag borde avlivat. Jag tvivlar på att jag hade fått samma reaktioner om olyckan hade hänt min häst.

Hur rangordnar ni liv? Lever inte ni med era katter på samma sätt som jag? De är en del av min familj, och jag älskar dem enormt.
 
Sv: avliva sin katt?

Jag lägger just nu mer på att få min gamla (15 år) katt frisk än vad jag öht har i pengar. Trots det finns det absolut lägen där jag anser att avlivning är bättre än omplacering, eller att gränsen är nådd. Samma principer gäller för mina andra djur, jag säljer inte vilken häst som helst ex.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 210
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp