Bukefalos 28 år!

avliva sin katt?

Sv: avliva sin katt?

Ja, det är väl egentligen inte lönt att fortsätta den här diskussionen. Jag håller i alla fall med dig - i grund och botten. ;) :)
 
Sv: avliva sin katt?

Även till P_L och Björk:

Jag jämförde bara (små) barn med djur i den bemärkelsen att vi bestämmer över dem.
 
Sv: avliva sin katt?

Om att leka Gud. Det är väl när vi ingriper: opererar, ger medicin, räddar djur från döden, som vi verkligen leker gud? För att inte tala om utseendedesign tills smärtgränsen är nådd för länge sen, när djuren inte kan andas, saknar päls, avlas på dvärgväxt, saknar svans och så vidare. Snacka om att leka Gud!

Mvh Findus och Molly

Det finns ytterligheter åt alla håll.
 
Sv: avliva sin katt?

PL och Björk, jag tycker ni har en sund inställning gällande djur.

Sedan finns det ju andra situationer när man kan bli tvingad att avliva en frisk och ung katt. En extremt strilande hane till exempel. Vi kastrerade vår avelshane då han till slut strilat ner hela huset, inklusive strilat på mig ett par gånger. Nu är det så att en viss procent fortsätter strila efter kastrering, och han tillhörde den procenten.
Vi har provat att släppa ut honom, och det fungerade bra, ända tills grannen började klaga. Vi har provat med p-piller, vilket också fungerar någorlunda, han strilar inte alls lika mycket, men tyvärr vet man inte så mycket om p-piller till hanar och vilka effekter det kan ha hälsomässigt. Många ger sina honor p-piller i långa perioder, vilket visat sig ge cancer, och de dör i förtid, kanske 5 år innan de borde. Detta, givetvis, för att kunna ta en kull när det passar, för att arbeta mot ett avelsmål(varför inte ännu plattare nos på persern).
Nåja, tillbaka till strilande hane; ingen vill ha honom, han markerar längs väggarna, på möblerna, på barnens kläder. Vi har nu avgränsat hans utrymme att röra sig i huset, men allt går inte att stänga till. Han är dock otroligt kelig och fin, ligger i knät eller i sängen och spinner. Han skulle gå hur lätt som helst att omplacera, men som sagt...ingen vill ha honom. Kollat upp med lite stall och bönder, men det verkar vara mättat på katter. Nu har vi två hanar till som uppnått könsmogenhet, och de börjar visa revirhävdande mot varandra. Pappa har kvar sina haninstinkter och vill inte släppa sin rang, vilket naturligvis kan leda till otrevliga situationer. Så vi är i valet och kvalet.
Kan tillägga att det för tillfället är omöjligt att sälja katter nu, även kattungar, och då har vi ändå gått ner i pris rejält. Skulle tro att det är ännu svårare för äldre katter att hitta nytt hem. Som någon påpekat vill de flesta ha kattungar, och nu vill folk tydligen inte ens ha det. Det låter kanske som om vi kör någon sorts massproduktion, men det är inte så att vi bara avlar och avlar fram en massa kattungar, denna kull var oplanerad och resulterade i en stort antal ungar.

Om att leka Gud. Det är väl när vi ingriper: opererar, ger medicin, räddar djur från döden, som vi verkligen leker gud? För att inte tala om utseendedesign tills smärtgränsen är nådd för länge sen, när djuren inte kan andas, saknar päls, avlas på dvärgväxt, saknar svans och så vidare. Snacka om att leka Gud!

Mvh Findus och Molly
Att kunna rädda ett sjukt djur är inte att leka Gud tycker jag, det handlar om mänsklig utveckling och vetenskap.
Din katt som strilade överallt hade kanske en beteendestörning eller så protesterade han mot något, kanske skulle han ha trivts bättre som ensamkatt, vad vet vi.
I ditt fall förstår jag också om du valde avlivning, man kan ju inte leva i en "toalett" eller sanitär olägenhet.
Håller med dig i frågan om sönderavling.
 
Senast ändrad:
Sv: avliva sin katt?

Att kunna rädda ett sjukt djur är inte att leka Gud tycker jag, det handlar om mänsklig utveckling och vetenskap.
Din katt som strilade överallt hade kanske en beteendestörning eller så protesterade han mot något, kanske skulle han ha trivts bättre som ensamkatt, vad vet vi.
I ditt fall förstår jag också om du valde avlivning, man kan ju inte leva i en "toalett" eller sanitär olägenhet.
Håller med dig i frågan om sönderavling.

Fast vem avgör när vi leker Gud och när vi för vetenskapen framåt? Kan inte vissa vetenskapliga försök räknas som att leka Gud? När experimentella behandlingar sätts in för att kanske lyckas bota katten. När en katt cancerbehandlas (med strålning och cellgifter) under ett års tid, för vems skull gör man det? Sin egens eller kattens? Är det vetenskapligt framsteg eller att leka Gud?
 
Sv: avliva sin katt?

Fast vem avgör när vi leker Gud och när vi för vetenskapen framåt? Kan inte vissa vetenskapliga försök räknas som att leka Gud? När experimentella behandlingar sätts in för att kanske lyckas bota katten. När en katt cancerbehandlas (med strålning och cellgifter) under ett års tid, för vems skull gör man det? Sin egens eller kattens? Är det vetenskapligt framsteg eller att leka Gud?
Under ett års tid?:eek: Nej då skulle jag välja att avliva katten just för att han/hon var svårt sjuk, jag skulle inte utsätta min katt för onödigt lidande. Jag skulle aldrig experimentera med mina husdjur.
 
Sv: avliva sin katt?

Fast vem avgör när vi leker Gud och när vi för vetenskapen framåt? Kan inte vissa vetenskapliga försök räknas som att leka Gud? När experimentella behandlingar sätts in för att kanske lyckas bota katten. När en katt cancerbehandlas (med strålning och cellgifter) under ett års tid, för vems skull gör man det? Sin egens eller kattens? Är det vetenskapligt framsteg eller att leka Gud?

Svarar också fast det inte var riktat till mig.
Ett år hoppas jag att ingen utsätter sitt djur för sådana plågor. Dock kan jag inte låta bli att dra paralleller med riktigt små barn med svåra sjukdomar som behandlas - de vet inte heller om något annat än nuet.
Fast där säger ju samhället att de måste behandlas, vilket jag kan tycka är hemskt å andra sidan. Ibland är det inget privilegie att vara människa.
 
Sv: avliva sin katt?

Cellgifter blir allt vanligare vilket gör mig tveksam men vilket djursjukhus har utrustning för strålbehandlig????
PL
 
Sv: avliva sin katt?

Har inte nått av djursjukhusena i Jönköping börjat med strålbehandling? Har hört talas om det, men tycker själva iden med cancerbehandling på djur är lite överdriven ibland.

Visst, kan man vinna flera år mer med sitt djur med bara en kort behandling är det väl okej. Men att behandla för att bara få några månader, det är ju mer på gränsen till djurplågeri.
Dessutom tror jag att cancerbehandling på djur mer är en djurägarbehandling. Har djuret smärta av cancern tror jag att om djuret hade ett medvetet val att kunna göra själv, skulle den hellre dö nu än efter tre plågsamma månader med behandling...
Dessutom är ju cancerbehandling på långtgången cancer på djur oftast inte till för att bota, utan för att lindra.
 
Sv: avliva sin katt?

Har inte nått av djursjukhusena i Jönköping börjat med strålbehandling? Har hört talas om det, men tycker själva iden med cancerbehandling på djur är lite överdriven ibland.

Visst, kan man vinna flera år mer med sitt djur med bara en kort behandling är det väl okej. Men att behandla för att bara få några månader, det är ju mer på gränsen till djurplågeri.
Dessutom tror jag att cancerbehandling på djur mer är en djurägarbehandling. Har djuret smärta av cancern tror jag att om djuret hade ett medvetet val att kunna göra själv, skulle den hellre dö nu än efter tre plågsamma månader med behandling...
Dessutom är ju cancerbehandling på långtgången cancer på djur oftast inte till för att bota, utan för att lindra.
Vad menar du med djurägarbehandling? I min värld (hemma hos mig)behandlar man för att bota inte lindra,då skulle jag hellre avliva om min katt var så sjuk.
 
Sv: avliva sin katt?

Vad menar du med djurägarbehandling? I min värld (hemma hos mig)behandlar man för att bota inte lindra,då skulle jag hellre avliva om min katt var så sjuk.

Jag menar att den mesta cancerbehandlingen man gör på djur inte görs för att bota djurets cancer utan för att lindra cancern så att djuret kan överleva ett tag till, kanske uppemot två år extra om man har tur.

På människor behandlar man ju cancer väldigt kraftigt för att bota cancern. Och man vet ju hur en människa mår som får cytostatika/kemoterapi.
Djuren mår inte alls lika dåligt under behandlingen eftersom man inte behandlar dem lika intensivt.

Med djurägarbehandling menar jag att man behandlar djuret för att ägaren "mår bra" eftersom den vill göra allt för sitt djur, men djuret kanske inte alltid har speciellt stor nytta av behandlingen.

Personligen om något av mina djur fick cancer skulle jag tänka en gång extra innan behandling.
Är det verkligen värt att ge cytostatika/kemoterapi för att få behålla djuret några månader extra?
 
Sv: avliva sin katt?

Även till P_L och Björk:

Jag jämförde bara (små) barn med djur i den bemärkelsen att vi bestämmer över dem.

Men det finns ju en ganska så radikal skillnad ändå. Ett djur får du just avliva (vare sig djuret är sjukt eller inte). Ett barn får du inte avliva (vare sig det är sjukt eller inte). Och det beror väl just på att ett djur är ett djur och ett barn är en människa.
 
Sv: avliva sin katt?

Ibland är det inget privilegie att vara människa.

Nej, jag kan hålla med dig i detta!
Ibland är det nog en fördel att just kunna avliva djur. Det finns ju också föräldrar till barn som varit dödssjuka en längre tid (ofta i flera år) som på ett sätt ändå känner en lättnad när barnet "får" dö. Sorgen blir naturligtvis enorm, men lidandet för barnet är över och hela "processen" får ett slut.

Men det är naturligtvis svåra frågeställningar. När jag jobbade inom djursjukvården så diskuterades det ofta kring detta med behandlingar; vad är okej och vad är inte? Gränserna flyttas dessutom hela tiden, på gott och ont.

Ett bra exempel var väl den 12åriga schäfertiken som matte och husse bytte höftleder på. Bland personalen var diskussionerna höga kring detta. Matte och husse tyckte det var värt att byta höftlederna även fastän det kostade dem en smärre förmögenhet (försäkringen täckte defintivt inte detta för en så gammal hund) och även fast de visste att hunden var så gammal att den kanske ändå skulle dö vilket år som helst. Frågan som diskuterades var: är det försvarbart att låta en så gammal hund utsättas för sådana avancerade operationer (ja, de bytte BÅDA höftlederna) som det tar lång tid att återhämta sig från?

Då (jag vet inte hur man resonerar nu; PL kanske vet mer?) diskuterades också jämförande med tex USA där man redan då tex amputerade ben på hundar, katter, hästar och lät dem leva vidare. De veterinärer som jag snackade med tyckte det var en olycklig utveckling, eftersom ett djur som blir av med en lem inte kan leva ett för dem "normalt djurliv". Å andra sidan har man (jag) ju sett dokumentärprogram med hundar som åker omkring med hjul istället för bakben, katter på tre ben som tycks klara sig rätt bra i livet osv. Och att amputera tex en svans pga skada är ju inget som vi i Sverige tycker är lika förfärligt. Så, som sagt, var gränserna går för operationer/vård (och även avel) är ju väldigt olika beroende på vem man frågar och i vilken kultur/vilket land man befinner sig.

(Om man nu skulle fortsätta jämföra med människor så är ju den stora skillnaden att en människa trots att den blir av med ett ben, en arm eller till och med vid totalförlamning ändå kan få ett utbyte av livet på andra sätt än ett djur. En människa har ju ett "tankeliv" på ett helt annat sätt. Enkelt exempel: även en totalförlamad kan kommunicera med sin familj, se på filmer, läsa böcker, surfa på nätet osv. Ett djur har inte så stor glädje av sånt; deras liv består ju väldigt mycket MER av fysisk rörelse så att säga)
 
Sv: avliva sin katt?

Jag håller med dig!!
Katter är ju också djur, bara för att dom är mindre betyder inte det att dom är mindre värda.
Samma sak med alla djur.
Fast jag tycker inte myggor spelar så stor roll, dom är så irriterande! :rofl:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 913
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 253
Senast: Skjøldur
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 473
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 636
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp