Bukefalos 28 år!

Avlivningsfråga..

L

lenizen

Skräckhistorer om avlivning har man ju hört en hel del om, men nu var det en s.k vän som sa till mig att om jag måste nödslakta en häst så förs kroppen till Norge där den sedan blir hundmat?! Jag hoppas att det verkligen inte är sant! Vad "gör man av" kroppen om man utför en s.k trotjänaravlivning?? Jag har bara fått avliva två av mina hästar (dom andra har lämnat gården levande), den ena kördes till slakteriet (stackars pappa fick hålla i när han bultades) och den andra gav vet. en spruta hemma och henne fick vi dispens för att gräva ner på föräldrarnas gård vilket kändes skönt... Nu lutar det åt att det kanske kan bli aktuellt med damen som står hemma i stallet pga hennes bakben så det är därför jag ställer dessa ,inte allt för trevliga, frågor....
 
Idag är ju jättemycke hästar medicinerade med preparat som har livstidskarens, detta gör dom EJ dugliga till något foder alls i någon form. Så här blir det destruktion, att man kör slakthästar till Italien har jag ju hört men Norge.
Desstutom tror jag att hästen måste vara levenades om den skall duga något till.

Antingen begär du ett nytt tillstånd att få gräva ner pållan, eller så kollar du upp vad som sker med henne efter avlivning. Om jag inte missminner mig alldeles, så kan en hästa som avlivats med spruta inte användas i någon form utan måste gå till destruktion.
 
Jag vet att när vi tog bort den första hästen (han som bultades) så sa veterinären som dömde ut honom att jag skulle överväga noga vilken av hästarna jag ville ha dispens på att gräva ner för det var något om någon tidsperiod som man skulle ha i beaktande (en häst vart tionde år eller något dyl) å andra sidan kan man inte få mer än nej om man frågar heller...
 
Fick nödslakta min gamling med livstidskarens i förra veckan.
Nödslaktaren tog henne med sej efteråt och "brände" henne.
Nästan alldeles för enkelt och TRYGGT, gick det.

Nu vet jag att det är inget jag kommer att oroa mej för i framtiden.
 
Desstutom tror jag att hästen måste vara levenades om den skall duga något till.
När de avlivade en häst för ett tag sedan så kom djurambulansen och tog bort honom sedan gick han till mat för människor.. :( :cry:
 
överväga noga vilken av hästarna jag ville ha dispens på att gräva ner för det var något om någon tidsperiod som man skulle ha i beaktande (en häst vart tionde år eller något dyl)

Man kan om man begär det ganska lätt få tillstångd att gräva ner två hästar per gång man söker. Ingen tidsbegränsning. Jag ansökte i höstas utan problem och får när det e dags begrava gamlingarna.

/KT
 
Djur som slaktas på gården...nödslakt/trotjänaravlivning fraktas efter avlivningen till en destruktionsanläggning.
Kropparna används alltså inte till något.
 
Ja men nu är det för en transport till annat land, då duger nog inte köttet till vid framkomsten.
 
Min häst avlivades i höstas hemma vid stallet, kroppen togs sedan med till Örebro och brändes..iallafall dom som jag anlitade gör ingenting med kroppen, den blir bara aska. För mig känns det jätteviktigt att den inte andvänds på något sätt!
 
nu kan jag inte svara för alla men för mig så är mina två hästar mina bästa kompisar, valacken har jag haft i snart tio år och vi har uplevt mycket tillsamans, och även om han är död så skulle jag må oerhört dåligt och känna mig som en förädare om jag lät min bästa kompis kropp bli hundmat när han har dött, för mig skulle det vara lika illa som om någon hade gjort så med min mormorsmor när hon dog.

jag fasar för dagen när det är dags att ta dom besluten och har alvarliga funderingar på att låta kremera dom när dom gått bort.
 
Ultuna djursjukhus i Uppsala har destruktionsanläggning. Där blir hundar och hästar aska vare sig de stått sista tiden på sjukhuset eller avlivats med trotjänaravlivning som gjort hembesök. Däremot ska man aldrig lämna en levande häst till slakt, då kan den levande hamna på transport till italien.
 
Det är väl ganska så självklart att man inte vill att ens bästa kompis ska bli mat osv? :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 932
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hur hanterar ni sorgen efter att ha avlivat er häst. Även om hon hade en del bekymmer med tände, cushingmm så var hon pigg varannan dag...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 471
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp