Avlivningsmetoder

superstar

Trådstartare
Då har jag sällat mig till er andra som har behövt ta det svåra beslutet om att ta slut på lidandet för sin bästa vän.

Jag har gjort detta en gång förut- men då rörde det sig om ett gammalt sto som levt ett långt och lyckligt liv och nu skulle få vandra vidare. Denna gång rör det sig om min 9-åriga tilltänkta tävlingshäst som efter ett och ett halvt år av bekymmer och plågor ska få slippa undan dom för gott. Sist valde vi trotjänaravlivning på hemmaplan- och blev visserligen mycket nöjda- men denna gång har vi valt att inte göra det på hemmaplan. Vilka alternativ har vi då? Bor i Uppsala, har ju nära till Ultuna, men vad finns det mer för alternativ? Kostnaden spelar ju in en liten del, inte så att det är det första man tänker på men om det skiljer mycket mellan olika alternativ så måste man ju ha det i åtanke.

Sen har jag svaga funderingar om det finns någon "nytta" av hästkroppar till forskning och dylikt? För mig själv har det varit självklart att anmäla mig till donationsregistret, finns det något liknande för hästar? Det måste ju finnas behov av kroppar till vet.studenter? Vart vänder man sig då? Jag vill att själva avlivningen ska vara lugn och fin, därefter spelar det mig ingen större roll, och kan kroppen då komma till nytta är det ju bra.

Tacksam för svar.

/Förvirrade jag
 
Sv: Avlivningsmetoder

Jag vade att ta bort mitt 9 åriga sto på djursjukhuset där vi åkt in och ut i 1 ½år och det gick så bra som det kan gå och det kändes rätt att göra det där. Jag betalade 5300kr
 
Sv: Avlivningsmetoder

Okej, tack.

Någon som vet vad det finns för fler alternativ än djursjukhus? Har nämligen ett svagt minne av att bekanta till oss åkte iväg med sin häst för många år sedan, dock inte till djursjukhuset, och var mycket nöjda med jur allt gick till.
 
Sv: Avlivningsmetoder

Vi har åkt med två hästar till ett slakteri, och var MYCKET nöjda med både bemötande och hästhantering.
Avlivningen skedde ute, så hästen behöver inte gå in i slakteriet. Den ena gången åkte morsan dit med syrrans fullblod, och för två år se´n var jag och morsan dit med en av våra shettisar. Jag var med hela tiden, så jag vet att hon aldrig var orolig, inte så det märktes utåt i varje fall.

Vill du ha namn på stället, pm:a mig, det är ju inte så långt från dig heller, vi bor ju i samma län!

Jag har också tänkt som du när det gäller forskning, men det måste dom väl kunna svara på ute på Ultuna?
Jag skulle ju inte vilja betala för att jag håller dom med "forskningsmaterial", men det kanske inte skiljer mycket i kostnad mot andra sätt.

Lotta
 
Sv: Avlivningsmetoder

Slakt!
Också "bara" bra erfarenheter av det.

Till Superstar: Sök och läs tidigare trådar i ämnet. Det har diskuterats ett antal gånger.

LIA
 
Sv: Avlivningsmetoder

superstar skrev:
Sen har jag svaga funderingar om det finns någon "nytta" av hästkroppar till forskning och dylikt? För mig själv har det varit självklart att anmäla mig till donationsregistret, finns det något liknande för hästar? Det måste ju finnas behov av kroppar till vet.studenter? Vart vänder man sig då? Jag vill att själva avlivningen ska vara lugn och fin, därefter spelar det mig ingen större roll, och kan kroppen då komma till nytta är det ju bra.
Kontakta först och främst ditt försäkringsbolag, så slussar dom dig vidare.
 
Sv: Avlivningsmetoder

Försäkringsbolaget kommer inte vara inblandat i denna avlivning, lång historia men summa sumarum är att hästen tas bort av en anledning som den har reservation för på försäkringen.

Kan de hjälpa mig med denna fråga ändå?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska äntligen ta tag i ridningen igen för första gången på några år. Har lyckats köpa nya ridstövlar som jag hoppas ska passa, men...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 081
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp