AVMASKA dräktigt sto?

T

tokig

Undrar hur ni har lagt upp avmaskningen för era dräktiga ston och med vilket avmaskningsmedel? Finns ju massor att välja på! :confused: Min är dräktig i 7-8 mån... Tacksamm för alla tips :bump:
 
Jag avmaskar som vanligt. Nu i år har jag använt Bimectin. Jag avmaskar inte de vuxna hästarna under vintern.
 
Precis som vanligt. Ingen avmaskning under vintern. Dock försöker jag styra avmaskningen i vår/försommar så det passar in så nästa blir lagom till fölningen.
 
Mitt dräktiga sto blir 21 nästa år och eftersom man rekommenderar att avmaska äldre hästar på vintern, liksom föl och unghästar, funderar jag över om jag inte skulle avmaska henne också, ska ju avmaska unghästen då. Avmaskar jag i början av februari så blir det ca två månader innan hon ska föla. Det är dags för Ivomec nästa år för min del.
 
Tänk på att du kan göra mer skada än nytta om du avmaskar stoet i onödan. Så dags på året vilar blodmaskarna, och en avmaskning kan orsaka "massuppvak" och hästen blir sjuk.

Vill du vara säker så skicka in träckprov och kolla om hon har spolmask (vilken är masken man bekämpar i februari). JAG skulle inte riskera mitt dräktiga äldre sto genom att avmaska på känn.
 
Nej naturigtvis inte! Borde skrivit att jag tänkte skicka in träckprov, från båda, först. Finns ju ingen anledning att avmaska om inte behovet finns, ens om det handlar om en unghäst.

Vet inte hur många som egentligen känner till att man bör avmaska även äldre hästar på vintern, liksom man brukar göra med föl/unghästar?
 
Räknar ni december som vinter också? Har inte novembermaskat min, men tänkte ta det nu. Är det dumt?

MVH
Cathrine
 
Man avmaskar vanligtvis inte i november heller... Man avmaskar mot styngflugelarver i september och sedan är det vinter uppehåll.
 
Jag avmaskar mina dräktiga ston precis som jag avmaskar de andra hästarna över 3 år. Före och efter betet.Brukar oftast använda banminth el dyl då jag inte har styngfluga hos mig.+ att jag avmskar inom 24h efter fölning. Föl o unghästarna avmaskas vid installning med Ivomec eller liknande och i februari mit spolmask med Axilur/Rintal+ som de äldre hästarna.
 
Om man bör avmaska eller inte beror ju som sagt på vad träckprov visar. Det jag kan tänka mig är att äldre hästar får nedsatt immunförsvar och således blir mottagliga för spolmask igen.
 
Använder du alltså Banminth vår + höst på "vuxna hästar" och Banminth vår + höst, ivomec september samt axilur februari på unghästar? Inte ivomec på vuxna?
Har jag tolkat dig rätt? jag undrar bara för att jämföra med mitt eget schema.
 
Precis! Det stämmer alldeles att det är immunförsvaret som kan göra att de blir mer mottagliga. Men som alltid ska man så klart göra träckprov om man vill avmaska de gamla med på vintern.
 
Du ska inte jämföra med andra, du måste utgå från hur situationen ser ut i just ditt stall. Grundregeln är SAMMA MEDEL EN HEL SÄSONG, undantaget höstavmaskningen mot styngfluga om det finns där man bor.
 
Jag använder Banminth på fölningsdagen(stoet) sedan Axilur v 8 + 12 och sedan ivomec vid uppstallning (fölen.)
Unghästarna; februari axilur, betesläpp ivomec, mitt av säsongen Axilur och uppstallning Ivomec.
vuxna hästar; endast banminth då jag inte har styngfluga hos mig.
Detta är också de senaste rönen enligt veterinärern som hade gåått på avmskningutbildning veckan innan våran avelskonferens. :)
 
Måste bara fråga varför du väljer Axilur. OK mot spolmasken, men blodmasken tar den inte särskillt mycket av. Stoet har ju inte spolmask.
 
Tack för alla era svar :bow: :rofl:det har kommit så mycke nya avmasknings medel så man vet inte riktigt vilket man ska välja. Många tar ju samma "maskar". Magdalena vad hade du valt för avmaskning till ditt föl ? Axilur är inte lämpligt vid 8v eller? alla gör vi ju olika och tycker olika, intressant att se hur andra gör.... :idea:
 
Jag har frågat "min" expert (parasitolog, jobbar bl.a mycket med just spolmaskproblemet) om schemat som welsh fått av sin veterinär. Vi får se vad jag får för svar!

Jag har använt Ivomec och kommer ta träckprov nu i mitten av december för att kontrollera effekten på just spolmasken. Jag avmaskar inte "bara för att" utan kollar med träckprov och sen också beroende på var hästarna går på bete och hur.

Problemet med axilur är just att man inte får bort all blodmask, och har det gått hästar tidigare där fölet går så lär det finnas blodmask.
 
Har funderat lite på att skaffa några gäss till våren, de är ju bra gräsbetare och rekommenderas ju i alla fall om man har får/getter eftersom de äter deras inälvsparasiter! Så jag undrar lite om de kanske inte kan hjälpa till att reducera även hos hästarna? Bara en tanke...
 
Jag har turen att växelbeta så mina hästar går inte på bete som tidigare år blivit betat av hästar :)Oftast så dröjer det 2-3 år innan mina hästar går på samma bete igen. Jag avmaskar inte för att man ska utan tar träckprov på årskullarna. Hittar de små blodmaskar så tar jag Ivomec annars så undviker jag ivomec på dräktiga ston.
 

Liknande trådar

Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Cheraderama
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp