AVMASKA dräktigt sto?

Jag använder dessutom inte Axilur på de vuxna eller stoet endast föl o unghästarna! Vuxna använder jag Banminth på. :)
 
Samma här.. växelbete och Axilur endast på föl/unghästar de vuxna med Banminth, de träckprov som tagits nån enstaka gång har visat sig icke innehålla blodmask.. dessutom är styngflugan utrotad här, tack vare alla nedläggningar av mjölkproducenter..=kossorna :D!!
 
Hur vet man om det finns styngflugor eller inte? Har inte en aning om hur de ser ut....

MVH
Cathrine
 
Mest ser du det på om hästarna har haft ägg på sig. Det är gula prickar på framben/bringa och jättesvåra att få bort. Själva styngflugan är svart med gula streck (har jag för mig), ganska trekantig i formen. Var bor du?
 
Äggen har jag sett lite här o där på kroppen på hästarna i somras. Men jag vet inte om jag sett en styngfluga i levande livet. Är de rätt stora, utan att ge så mycket ljud ifrån sig? Gula med svarta tydliga ränder (eller om det är tvärtom)?? En sån såg jag vid något/några tillfälle i slutet av sommaren! Hästarna verkade inte särskilt bekymrade av den. Trodde först det var en broms, men tyckte den var lite långsam :confused:
 
Jahapp - det kunde man ju räkna ut. Hur ska jag göra med avmaskningen nu då? Maskade med Banminth sista gången i september. Hon är dräktig i 9:e månaden.

MVH
Cathrine
 
Det ÄR i senaste laget, men jag skulle faktiskt ta en Ivomec-avmaskning nu. Vet du, jag ska konsultera en expert först så får vi se vad hon säger!

Hur har du avmaskat i övrigt i somras?
 
Snällt av dig att kolla! Ja, jag har avmaskat med Banminth hela säsongen, men av någon outgrundlig anledning föll novembermaskningen med Ivomec bort.

MVH
Cathrine
 
Fick snabbt svar. INTE avmaska. Även om det finns styngflugelarver hos hästen så gör de ingen större skada. Det tråkiga är att man "kläcker fram" fler styngflugor sen i sommar bara...
 
November är lika försent som det är av avmaska mot styngflugan några dagar in i december...
 
Alla jag känner här nere avmaskar i november, eftersom hästarna fortfarande går i gräshagar och gräset inte avtar i tillväxten förrän då. Men om det verkligen behövs är en annan sak. Mycket gör man säkert av gammal vana.

MVH
Cathrine
 
Jag har kollat upp det din vet sagt (som du återgivit här) med flera olika experter, och INGEN av dem har hört talas om några sådana rön.

Titta gärna HÄR för senaste rönen...
 

Liknande trådar

Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Cheraderama
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp