Bukefalos 28 år!

avmaskning o lite till

Milosari

Trådstartare
hur ofta ska katter avmaskas? funkar banminth mot de flesta maskarna eller är det bara flerdagarskurer med axilur som gäller?

funkar frontline (mot loppor står det på förpackningen) mot fästingar också?

katten är både inne och ute.
 
Dom ska avmaskas, antingen när man ser att de har mask, eller var 3e månad då de går ute..
Jag körde med nåt maskmedel som var ett rött å vitt paket på apoteket. 3-dagars kurer är det. funkar perfekt.

loppor har jag ingen erfarenhet av, å fästingar har jag bara gjort så att jag tagit majsolja på dom (i ca 2 minuter, majsolja i en kopp som man sätter över fästingen så den dränks) å sen en pincett och "vridit" ut dom, vart försiktig så verkligen hela följt med då, som en skruv.
 
Dåligt råd - aldrig ta olja på fästingar. Använd fästingborttagare istället. Finns både som "lasso" i penna eller mini-kofot.

Frontline hjälper riktigt bra mot fästingar, men på våra kattor full effekt först efter att jag satt på andra gången, vilket jag gör lite tätare efter ca 3v.

Avmaskningsmedel - eftersom det pratas om fästingar antar jag kisssen går ute, då behövs det säkert avmaskas även mot bandmask. Droncit tar endast bandmask, Drontal tar både bandmask och andra maskar. Med dessa preparat räcker en engångsdos. Axilur (rödvita förpackningen) måste ges 3 dagar i rad, tar båda bandmask och andra maskar.

Eftersom våra kattor kommer och går som de vill föredrar jag engångsdoserna, inte alltid de kommer hem varje dag under pågående Axilurkur.
 
Kanske ska tillägga varför man inte ska ha olja, nagellack osv på fästingar. När de dör så "kräks" de och maginnehåll kommer ut ur munnen in i såret som de bitit upp. Är de smittade med någon fästingöverförd sjukdom så kommer det en rejäl dos smittoämnen i såret och ökar risken för smitta.
 
Jag har aldrig haft problem med att katterna kommer hem eller inte. Dom har alltid kommit hem varje dag, och därför helt perfekt med Axilur iom. att man då inte behöver oroa sej för om det medlet tar bort masken..

Iom. att vi bodde ute på landsbygden då och hade 7 mil till närmaste lanthandel affär där man kunde köpa sådant som fästingborttagare, så använde vi helt vanligt "bondvett", alltså majsolja å pincett. Funkade perfa under de perioder han sprang på fästing ställen.. han hade 5 fästingar på sej på en gåg vid ett tillfälle.. han var gött irriterad när vi kom till 3e och han var tvungen å sitta blick still, :)
 
1. Det är som Bengibollen säger, man ökar risken för smitta dramatiskt om man häller något på fästingen, eftersom den kan "kräkas" i bettet då.

2. Katter ska inte avmaskas om man inte ser tecken på smitta. Att katter som fångar egna byten har lite mask är naturligt, och går inte att avmaska bort helt och hållet, precis som det är svårt att hålla hästar helt parasitfria. Om man bara avmaskar när det verkligen behövs slipper man problemen med att maskarna blir resistenta. Det vore ju väldigt jobbigt om de maskmedel som finns inte har effekt den dagen det verkligen behövs. Kattungar kan man avmaska för säkerhetsskull, eftersom det kan bli skadade av även ett litet maskangrepp.
 
Axilur är lite överkurs, ta Droncit det tar alla bandmaskar och utekatter har i princip bara bandmask. Banminth är bortkastade pengar på en utekatt, tar bara spolmask.

Angående fästingar så funkar fästingplockarna bäst, har aldrig prövat att vrida ur dom men har också hört att det är säkrare att bara dra rakt ut.
 
grejen är ju den att man ska försöka få tag på en fästing så långt ner som möjligt, annars så kan "taggarna" bli kvar.
också därför lättare om man inte har en sån att "vrida" försiktigt ur..

Men! man ska ju använda dyra grejer för säkerhets skull.
Men klandra inte de som måste betala 140 spänn för bara resan till å köpa en liten skit grej när man kan göra d själv hemma ändå.

Och "bondvettet" som alla i hela min bygd använder om de inte har en fästingplockare, det har alltid funkat utan problem iom. att fästingen inte kvävs, men känner att den är i KRIS och då släpper taget lite.
 
Nä, det verkar dumt med långa resor för en liten pryl. Men man kan ju passa på att köpa en om man är i närheten för andra ärenden. Fästingbett är ju ingen direkt engångsföreteelse och att pilla med pincett och kladda med olja blir väl lite jobbigt i längden?
 
Inte behöver du leta så långt. Jag har köpt mina fästingpennor m. lasso både på ICA och Konsum bland djurfodret.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
637
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 778
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 137
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 800
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp