Bukefalos 28 år!

Avmaskning valp?

A

Annapanna

Fick hem min vita herde nu i lördags och har lite undringar om avmaskningsmedel som jag hoppas någon kan svara på.
Han är avmaskad med Banminth vid 2, 4, och 6 veckors ålder och så ska han maskas nu. Läste att man även bör maska vid 10 och 12 veckors ålder, vilket uppfödaren inte nämde. Hur har ni gjort?
Undrar även om man kan köpa en större sats och använda vid flera tillfällen när det är såpass nära inpå eller ska man köpa minsta möjliga. Tacksam för svar.
 
Sv: Avmaskning valp?

Beror lite på vilket avmaskningsmedel som använts.

Min uppfödare avmaskar vid 4 och 8 veckors ålder. Sedan får ägarna avmaska vid 12 v.

Därefter skulle jag inte avmaska något mer om inte problem uppstår.
 
Sv: Avmaskning valp?

Jag frågade veterinären när jag ändå var och tog 12v-vaccinsprutan, och hon sa att jag inte behövde avmaska valpen förrän den var 6 mån. :confused: Så jag har inte avmaskat valpen någon gång sedan jag fick honom.
 
Sv: Avmaskning valp?

GaurdianAngel skrev:
Beror lite på vilket avmaskningsmedel som använts.

Min uppfödare avmaskar vid 4 och 8 veckors ålder. Sedan får ägarna avmaska vid 12 v.

Därefter skulle jag inte avmaska något mer om inte problem uppstår.

man brukar ju vanligtvis avmaska hunden vid valptiden som ni skrivit och sen vid ett års ålder och sen avmaskning en gång om året!
 
Sv: Avmaskning valp?

Jag ser ingen anledning att spruta i en massa kemikalier i hundarna när de inte har problem med mask.

Bättre att vänta på att problem uppstår och då ge maskmedel.

Mina hundar har aldrig haft mask och jag har då aldrig maskat dem, med undantag som valpar då.
 
Sv: Avmaskning valp?

GaurdianAngel skrev:
Jag ser ingen anledning att spruta i en massa kemikalier i hundarna när de inte har problem med mask.

Bättre att vänta på att problem uppstår och då ge maskmedel.

Mina hundar har aldrig haft mask och jag har då aldrig maskat dem, med undantag som valpar då.

Då har vi olika åsikter om det. Jag anser att man skall avmaska varje år om det nu skulle få i sig nåt olämpligt som innehåller parasiter som t ex snö. Det är iaf vad veterinärer och uppfödare säger som jag diskuterat det med.
P.s Så mycket kemikalier är det inte eller tar du hela tuben?
 
Sv: Avmaskning valp?

Då har vi olika åsikter om detta, precis som många vet och uppfödare har. De vet och uppfödare jag pratar med säger att det är onödigt att avmaska när hunden inte har mask. Jag håller med.

P.s Så mycket kemikalier är det inte eller tar du hela tuben?
Nej, kanske inte så värst mycket, men tillräckligt för att ha ihjäl en massa mask. Och tillräckligt mycket för att jag tycker det är onödigt att spruta in i en frisk hund. Mängden avgörs ju på hur stor hund man har.
 
Sv: Avmaskning valp?

GaurdianAngel skrev:
Då har vi olika åsikter om detta, precis som många vet och uppfödare har. De vet och uppfödare jag pratar med säger att det är onödigt att avmaska när hunden inte har mask. Jag håller med.

Nej, kanske inte så värst mycket, men tillräckligt för att ha ihjäl en massa mask. Och tillräckligt mycket för att jag tycker det är onödigt att spruta in i en frisk hund. Mängden avgörs ju på hur stor hund man har.

jag vill inte verka otrevlig men du verkar sätta emot allt jag och en del andra säger. Är det bara för att väcka irritationer eller nåt? jag blir inte irriterad men bara fundersam!
 
Sv: Avmaskning valp?

Farinen skrev:
jag vill inte verka otrevlig men du verkar sätta emot allt jag och en del andra säger. Är det bara för att väcka irritationer eller nåt? jag blir inte irriterad men bara fundersam!


Inte alls! Har både bättre och roligare saker att pyssla med.

Vad har jag mer "satt emot" än att jag inte håller med om att man ska avmaska 1 ggr/år?
 
Sv: Avmaskning valp?

Men de flesta veterinärer menar väl idag att man bara ska maska av vid behov pga risk för resistens.
 
Sv: Avmaskning valp?

Sedan skriver jag att jag anser, eller jag tycker. Det är helt upp till Dig och andra att ta till Er eller inte. Ett diskussionsforum skulle vara ganska tråkigt och mindre lärorikt om alla bara håller med varann.
 
Sv: Avmaskning valp?

GaurdianAngel skrev:
Sedan skriver jag att jag anser, eller jag tycker. Det är helt upp till Dig och andra att ta till Er eller inte. Ett diskussionsforum skulle vara ganska tråkigt och mindre lärorikt om alla bara håller med varann.

Nej absolut..klart man ska ha egna åsikter men ibland känns det som att när jag skrivit till nåt om nåt kanks eett råd när det gäller skötsel eller uppfostring så har du hela tiden satt emot mig och sagt att det som jag säger är fel osv. Lite trist bara
 
Sv: Avmaskning valp?

Tråkigt att Du känner så, men jag tänker sällan på vem som skriver vad och vem jag svarar på. Jag läser ett inlägg och svarar. Oftast blir det ju så att man skriver sina egna åsikter när man ser att man inte riktigt överensstämmer med de/den som skrivit innan. Det är ju mer sällan man skriver att man håller med någon eller att man tycker precis likadant. Då hade ju forumen blivit riktigt tråkiga. Det är ju en diskussion man vill ha, så att man kan läsa och lära.
Jag läser och begrundar allt som står skrivet här, i böcker och från olika instruktörer m.m men jag sållar och tar bara till mig det jag anser vara vettigt och bra utifrån hur jag och mina hundar fungerar.
 
Sv: Avmaskning valp?

Varför man inte ska avmaska i onödan är ju precis av samma anledning som att man inte avmaskar hästar i onödan, man vill inte göra maskarna resistenta.

Och varför avmaska en hund som inte har mask? :confused:
 
Sv: Avmaskning valp?

Jag har fått uppfattningen om att många avmaskar sina hundar när dom TROR eller MISSTÄNKER att hunden har mask, så gör jag i allafall. Kan man inte göra träckprov för att verkligen få reda på om hunden har mask och vad för mask isåfall?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
15 457
Senast: Pudelägare
·
Hundhälsa Min valp ska få sin 12-veckors spruta den 14 juli. Hon ska ju avmaskas en vecka innan detta och jag har köpt hem Axilur 250 mg, enligt...
Svar
18
· Visningar
1 405
Senast: Jensa75
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 870
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp