Bukefalos 28 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag tog mig tid att upptäcka vår skog igår och blev helt förälskad. Så nu vill jag ta med barnen ut, men vi har ingen bärstol ännu och måste köpa.

Har ni bärstol? Vilken är bäst? Barnen väger kring 11-12 kg just nu, men vore ju bra om den kunde hänga med ett tag.
 
Jag tog mig tid att upptäcka vår skog igår och blev helt förälskad. Så nu vill jag ta med barnen ut, men vi har ingen bärstol ännu och måste köpa.

Har ni bärstol? Vilken är bäst? Barnen väger kring 11-12 kg just nu, men vore ju bra om den kunde hänga med ett tag.
Vi har två stycken med maxvikt 25 kg tror jag, två olika märken (minns dock inte märkena just nu). Dock är det bra tungt där efter 20 kg, även för min sambo som är rätt seg/envis/stark av sig.
 
Vi har en Osprey poco plus, dock köpt begagnad några år gammal så vet inte exakt årsmodell.

Det är grymt bra! Bekväm både för maken 187 cm och mig 165 cm. I helgen bar jag vår 2,5-åring som nog väger runt 13-14 kg plus lite packning i tre timmar utan problem. Om man sänker sätet (reglerbart) i stolen har iaf våra barn kunnat sova i stolen på ett sätt som de verkar tycka varit bekvämt iaf 😅

Maxlasten är 22 kg, men det är inklusive barn, packning och stol, Viktigt att tänka på när man jämför :)

Oavsett märke så rekommenderar jag verkligen en stol med soltak och regnskydd. Vår har inget myggnät men vi har tagit barnvagnens myggnät och hängt över soltaket runt stolen, fungerar toppen :)
 
Vi har Osprey Poco LT, är jättenöjda med den. När jag jämför den med Poco Plus ser jag inga större skillnader mer än att Plusen har ett djupare fack högst upp för packning, det stora bottenfacket är dock samma. Har också gillat att den har ett inbyggt "reseskydd" så den har varit lätt att ta med på långresa, typ när vi tåglufftade till Toscana tur och retur, utan en massa remmar hängandes och den blir helt platt ihopvikt.

Råder er verkligen att gå till en bra fysisk butik (typ Naturkompaniet) och prova ut den. De vuxna som ska bära bör båda prova och ha gärna med ett barn och testa i också så ni får känna hur den sitter med vikt i.
 
Vi har Osprey Poco LT, är jättenöjda med den. När jag jämför den med Poco Plus ser jag inga större skillnader mer än att Plusen har ett djupare fack högst upp för packning, det stora bottenfacket är dock samma. Har också gillat att den har ett inbyggt "reseskydd" så den har varit lätt att ta med på långresa, typ när vi tåglufftade till Toscana tur och retur, utan en massa remmar hängandes och den blir helt platt ihopvikt.

Råder er verkligen att gå till en bra fysisk butik (typ Naturkompaniet) och prova ut den. De vuxna som ska bära bör båda prova och ha gärna med ett barn och testa i också så ni får känna hur den sitter med vikt i.

LT är betydligt mindre och lättare än Poco plus, vilket kan vara både för- eller nackdel beroende på behov :) LT blir också mycket mindre ihopfälld och har som du skrev reseskydd. Poco och Poco plus är rejälare stolar i rejälare material med fler reglermöjligheter. De har också stigbyglar.
 
Jag minns inte märket på den vi hade men ngt jag skulle välja är en stol med ngn form av fotstöd. Det hade inte våran och barnens fötter/ben somnade/domnade ofta. Vet att senare modeller av den vi hade hde öglor för barnens fötter.
 
Vi har en Minimeis, den är toppen för dels är den lätt, dels sitter barnet så att det ser över ens huvud. Jag får ont i ryggen om barnet sitter och lutar sig åt sidan för att se ordentligt 😅
 
LT är betydligt mindre och lättare än Poco plus, vilket kan vara både för- eller nackdel beroende på behov :) LT blir också mycket mindre ihopfälld och har som du skrev reseskydd. Poco och Poco plus är rejälare stolar i rejälare material med fler reglermöjligheter. De har också stigbyglar.
Ja jag såg det sen! Plus väger 3,5 kg, LT 2,3 kg. Båda bär 22 kg vikt.
 
Jag tog mig tid att upptäcka vår skog igår och blev helt förälskad. Så nu vill jag ta med barnen ut, men vi har ingen bärstol ännu och måste köpa.

Har ni bärstol? Vilken är bäst? Barnen väger kring 11-12 kg just nu, men vore ju bra om den kunde hänga med ett tag.
Vi har en Thule Sapling. Älskar den, köpte den när barnet var 7 mån och planerar att använda den ett bra tag till. Den är så mycket smidigare än vagn så har i perioder använt den till och från förskolan plus utflykter såklart.

Den tar maxvikt på barnet 18 kg, maxlast 22 kg. Flera smarta fack och småfickor men framförallt är den enkel att justera så att både jag och den andra föräldern bär bekvämt.
 
Vi har en Osprey Poco Plus som vi köpte jättefräsch begagnad för 1500 kr och är väldigt nöjda med även om vi inte använt den så mkt än. Våra barn väger ungefär 11 kg.
Jag marknadsundersökte en hel del på forum och olika grupper före köp men har inte provat några andra modeller irl.
 
Jag tog mig tid att upptäcka vår skog igår och blev helt förälskad. Så nu vill jag ta med barnen ut, men vi har ingen bärstol ännu och måste köpa.

Har ni bärstol? Vilken är bäst? Barnen väger kring 11-12 kg just nu, men vore ju bra om den kunde hänga med ett tag.
Vi hade en sele som gick att använda på ryggen också. Skönare med lägre tyngdpunkt och barnet satt i den ibland tills hon var ca 3 år. Rukkeli tror jag märker hette
 
Vi hade en sele som gick att använda på ryggen också. Skönare med lägre tyngdpunkt och barnet satt i den ibland tills hon var ca 3 år. Rukkeli tror jag märker hette

Vi har burit mycket i sele på rygg också och ja absolut mest ergonomiskt för bäraren. Fördelen med bärstol tycker jag är packningsmöjligheterna och att man kan ha soltak, regnskydd och myggnät 😊
 
Mina barn gillade också bärstolen mer eftersom dom kunde röra sig mer och inte "sätt fast" på samma sätt som en sele. Dom gillade också sitta högre och kunna se mer.
 
Vi hade en Osprey Poco Plus men den blev inte jättemycket använd. Det var så mycket tyngre att bära i den än i bärsele. I bärstol sitter barnet längre ut från ryggen och man måste kompensera mer med bålmusklerna för att balansera, särskilt i backar eller om barnet lutar sig bakåt. Vi hade en toddlersele som vi använde flitigt tills barnen var 5-6 år. Nackdelen med sele är att det blir svettigt på ryggen, men jag är en sån som svettas nästan vad jag än gör så det spelade inte så stor roll.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
922
Senast: Queen
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: cili
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 510
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp