Bukefalos 28 år!

Avmaskning

A

aravir

Jag har tänkt skicka in träckprov på hästen i år, men det är första gången jag gör det så nu hoppas jag ni står ut med mina (dumma?) frågor om det och avmaskning..

För det första, ska jag skicka in träckprov redan nu, eller är det bättre att vänta lite till eftersom hästen inte kommer att börja gå på bete förrän i juni någon gång?

Sedan, ska jag vänta med att avmaska till dagarna innan han släpps på betet, eller ska jag göra det direkt, eller när?

Eftersom han mest troligt ska åka iväg på bete tillsammans med hästar från andra ställen, måste jag avmaska med samma medel som de avmaskar med då?

Men om träckprovet visar på att min häst behöver avmaskas med något annat medel och kanske inte ens har den sortens mask som deras medel tar på, hur gör jag då?

Om andra hästägaren i stallet inte vill skicka in träckprov utan avmaska sin häst ”som vanligt”, men jag ändå vill skicka in på min häst, ska vi då ta samma medel även till andra hästen (som är yngre än min (6 och 13) och yngre har väl ofta mer mask om jag förstått det rätt? Fast han kanske inte räknas som yngre längre?) för eftersom de gått i samma hage bara de två i närmare två år så tänker jag att de ändå borde ha ganska samma sorts mask i sej, eller tänker jag fel där, och hur ska man annars göra med det?

Slutligen, är det bäst att skicka in träckprov till hösten igen för att se hur det gått, eller är det onödigt?

(Nej, jag har aldrig riktigt förstått det här med avmaskning överhuvudtaget :o )
 
Sv: Avmaskning

Jag skickade iväg mina träckprov förra Tisdagen, fick svaret på Torsdagen och på kvällen avmaskades de, köpte 2 hästar från samma ställe förra året och det är dessa två som är kraftigt angripna av mask, mina andra två va helt okej, hade egentligen inte behövt avmaska dessa men eftersom de går med varsin kompis med maskangrepp var det bara till att trycka i dessa en kur oxå, :mad:
 
Sv: Avmaskning

Jag skulle göra prov nu. Visar det på mycket mask så är det ju läge med en avmaskning redan nu innan betessläppet.

Hör efter med den du ska ha hästarna ihop med, hur de planerat avmaskningen, då är det ju lättare för dig att planera vad du ska göra nu.

Det går att fixa så du kan ta samma medel som de, oavsett vilka maskar din häst har.
 
Sv: Avmaskning

Problemet är bara att jag inte hittat något bete till hästen än så jag kan inte fråga någon om det, än :crazy:

Jag ska iallafall fara förbi och köpa kolla masken imorgon och skicka in det så får jag väl se vad det visar på.

Men jag har tidigare alltid avmaskat första gången i samband med betessläppet, brukar man även avmaska en gång före det? Eller är det bara om de har mycket mask?
 
Sv: Avmaskning

Nu har jag fått resultatet på träcket jag skickade in. Provsvaret lyder:

Blodmask: 0
Spolmask: 0
Övrigt: 0

Nu blir jag ju nästan Ännu oroligare, visst måste de ha fel? (vadå nojjig jag är :p ) Jag har inte följt ett avmaskningsschema som man "ska" någon endaste sommar så länge jag har haft hästen, eller jo förra sommaren gjorde jag nog det, men aldrig tidigare. Och då gick han ändå förra sommaren i den relativt omockade vinterhagen på nätterna. Så inte kan väl hästen ha 0 ändå?! :eek:

Men om det nu är så att hästen har 0 på allting iallafall, ska jag då inte avmaska alls i sommar, eller ska jag göra det sedan när han är på bete med andra, samtidigt som de avmaskas??
 
Sv: Avmaskning

Grattis! Du har hästar med starkt eget försvar och troligtvis rena hagar!

Ingen avmaskning. Är du orolig så skicka in ett prov till i höst, men det skulle inte jag bekymra mig över.
 
Sv: Avmaskning

Tackar! Så då behövs ingen avmaskning nu, vad skönt!
Det kanske har gett resultat ändå när jag gått runt med skottkärran och mockat i hagen medans grannarna tittat på lite förundrande :angel:
 
Sv: Avmaskning

Ursäkta, har kommit på en fråga till nu.. Hoppas det är ok.

Bandmask är det väl jag läst i andra trådar att man kan ta blodprov och kolla om de har (upptäcks väl inte alltid vid såna här träckprov?). Är det värt att göra även det för att vara säker på att hästen inte har det heller? Tänkte om jag inte ska avmaska i år och så blir det kanske jättemycket av de maskarna i han. Eller kan det vara så att eftersom han inte har någon annan mask borde han inte ha bandmask heller?

Många frågor blir det om det här nu..
 
Sv: Avmaskning

Nej, bandmask är ett helt annat problem. Mellanvärdet är en gräskvalster - mao kan bandmask 'komma' till din gård trots all arbeta. En jätte otrevlig en...
Ta ett blodprov och följ rekommendationer som du får med resultaten.
Kul att det gick så bra på blodmask fronten!:bow:

aravir skrev:
Ursäkta, har kommit på en fråga till nu.. Hoppas det är ok.

Bandmask är det väl jag läst i andra trådar att man kan ta blodprov och kolla om de har (upptäcks väl inte alltid vid såna här träckprov?). Är det värt att göra även det för att vara säker på att hästen inte har det heller? Tänkte om jag inte ska avmaska i år och så blir det kanske jättemycket av de maskarna i han. Eller kan det vara så att eftersom han inte har någon annan mask borde han inte ha bandmask heller?

Många frågor blir det om det här nu..
 
Sv: Avmaskning

Om du inte haft några problem och misstänker bandmask skulle jag inte lägga ner krut på att kolla bandmasken just nu. Å andra sidan, om du tar ett prov nu som är rent så kan du räkna med att hästarna förblir det så länge det inte kommer in några nya hästar, eller du byter stall.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Habina
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
254
Senast: skiesabove
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Ray
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
959
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp