Avmaskningsmedel

E

ElisabetBentmar

Är det farligt att ge hästen en överdos av avmaskningsmedel :confused:
En ponny som står i där jag har min häst får pasta för 600 kg kroppsvikt och han är bara en C-ponny, 400kg. Det kan väl inte vara bra :confused:

Hlsn Elisabet
 
det är inte farligt..men kanske väl oekonomiskt..
Det var farligare förr i tiden när avmaskningsmedlerna var starkare.
 
Ja, det kan bli riktigt farligt! Doseringar är ju till för att hållas.... :crazy:

Läser man på förpackningen vill man ju knappt ge något alls, så giftigt som det är.. Usch!
 
enligt vissa vet(har frågat ) 3 st är det inte farligt.möjligt vis för ett föl eller liten ponny som får en hel spruta.
lyckades nämligen själv förra året att trycka i en hel spruta åt en c ponny.
 
Det ger immunförsvaret en chock.. "Normala" hästar med bra immunförsvar klarar det, men redan nedsatta hästar har jag sett må avsevärt sämre efter avmaskningen..

Jag för min del förstår inte varför man ska avmaska mer än vad anvisningarna säger? :confused:
 
jag håller med dig att inte avm mer än nödvändigt.men händer det en olycka som i mitt fall att man ger hela sprutan är det inte farligt.
Och kännar man sig osäker på att ge för mycket kan man ju alltid be om hjälp.
 
Nej, det är faktiskt inte speciellt farligt. Vissa maskarter kräver ju till och med dubbel dos av somliga preparat (inte min egen teori, det står på förpackningen i de fall det förekommer).

Det hade dessutom varit helt idiotiskt om det vore "livsfarligt" att överdosera med tanke på att ringen på sprutan kan halka fel och att alla hästägre kanske inte har järnkoll på vad pålle väger.

Onödigt är det dock, och oekonomiskt oxå, och säkert inte heller direkt nyttigt för pålle.

Tomtehej från mej
 
50% mer än vad den ska ha ska inte vara någon fara med ngt medel, tror tom att de står på bipacksedeln hur mkt man kan överdosera innan det blir farligt för hästen.

Om ivomec står det:
Överdosering
Övergående symptom på överdosering (lätt ataxi och/eller depression) har iakttagits vid 10 gånger rekommenderad dos i två på varandra följande dagar.
 
Jag ska berätta detta för de som har ponnyn, de har nämligen två ponnier, den på 400 kg och en liten på 200 kg. Fast den lille får nog inte en hel spruta, hoppas jag. Men det blir ju lite oekonomiskt att köpa två sprutor i stället för en.

Hlsn Elisabet :bump:
 
Det är MYCKET bättre att överdosera än att chansa och ge för lite. 50% extra är "ingenting". VET de att ponnyerna inte väger mer än 400 resp 200 kg kan de ju dela, men väger de mer så skyndar man på resistensen hos maskarna när man ger för lite medel.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
701
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
679
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp