Bukefalos 28 år!

Avregistrera bilar.

Enya

Trådstartare
Enligt min bror så ska Transportsstyrelsen avregistrera bilar som varit avställde ett antal år eftersom de misstänker att de skrotats eller vad nu det var. Jag har läst på transportsstyrelsens sida och där verkar det inte vara några konstigheter angående ett fordon som finns kvar, jag tolkade det som att de får fortsatt finnas i registret trots att det varit avställt i rätt många år.

Fler i min närhet är dock upprörda och hävdar att de nu MÅSTE ställa på och besiktiga sina avställda bilar som bara stod och väntade på att lagas och så.

Min mor har en valiant från 1963, som jag står som ägare på och hon är orolig för att den bilen ska avregistreras mot hennes vilja. Den är ett renoveringsprojekt, men det kostar pengar hon inte har för att den ens ska gå igenom en besiktning. Den har varit avställd i 15 år minst för pengarna har fattats.
Jag hävdar att de inte kan avregistrera en bil som finns och som ägaren vill ha kvar och att de inte kan kräva att hon ska fixa sin bil, andra säger raka motsatsen.

Är det någon här som tolkat transportstyrelsen som jag?
 
Sv: Avregistrera bilar.

Av den där anledningen skickar de ju ut inbetalningsblanketter för registerhållningsavgift en gång per år. 65-70:-. Har du inte fått några sådana? Vi får massor varje år (sambon samlar på veteranskotrar, måååååånga registrerade fordon blir det....). Om du inte fått någon borde det ju gå att höra av sig till transportstyrelsen och fråga.

Har MYCKET svårt att tänka mig att bilarna måste ställas på och besiktigas för att få vara kvar i registret, det måste vara någon som missförstått...
 
Sv: Avregistrera bilar.

Jadå, de betalas varje år, ibland av mig för jag inte orkar skicka den vidare till mor, men ibland av mamma så där är inga problem med avgiften.

Jag tycker också det låter mycket konstigt att bilen skulle avregistreras när den finns och inte står dumt eller stör eller har skulder på den osv.
 
Sv: Avregistrera bilar.

Så länge b betalar registeravgiften så visar ni ju intresse för bilens fortsatta existens.
 
Sv: Avregistrera bilar.

Öuhm... :crazy: Jag kan maila en. Den är inte så vacker, också ett renoveringsobjekt, så den är inget jag skryter med direkt. ;)

Funkar mailen du har registrerad här?

/Lady_S
 
Sv: Avregistrera bilar.

Japp det gör den!

Min mors är definitivt också ett renoveringsobjekt :)
 
Sv: Avregistrera bilar.

Om man bara har registreringsnumret så kan man registrera in bilen igen.
Det går bra med en bild på den där man ser skylten.
 
Sv: Avregistrera bilar.

Ja det var så jag också tolkade transportstyrelsen, men jag var ensam om det i sällskapet.

(då får jag i så fall be min bror skruva på skylten för den ligger nog i baksätet :P ) Mamma har haft den i 20 år och den har inte rullat under den tiden, har inga bromsgrejer alls och det har varit manuell växellåda och ska bli automat som inte är helt klar, något är tydligen svårt där, något med nån pinne, gängor och millimeter som man skulle skruva på. )
 
Sv: Avregistrera bilar.

Det räcker med att ha registreringsnumret.
På vilket sätt som helst.
Jag får med andra ord flytta brädhögen utanför garaget och kravla mig in och ta foto på bil och skylt. :)

Berättade för mor i dag, och att jag läst på transportstyrelsens sida, men hon trodde inte mig riktigt. Som vanligt :D


Lady_S:
Vilken cooling! Mammas är kombivarianten, med ett extra baksäte i satt dessutom :)
Hon hade en annan likadan, men när vi var på husvagnssemester för 3e året (1994) så gick bilen sönder i Göteborg, någon viktig axel av nåt slag gick visst av så det gick inte att köra med den. Mamma och hennes sambo tog tåget till skåne igen och hämtade två 245or och en bilsläp och lastade upp vallen på släpen och husvagnen efter andra volvon. Släpet och bilen ovanpå översteg vida 245ans tillåtna vikt att dra, men det var ju en volvo som drog :P Men vallen fick slita; drog ju stor husvagn, 7 barn, 2 vuxna och en hund :)

Åren före 1994 semestrade vi med bil och husvagn i Danmark och åren efter 1994 också för vi tyckte att Danmark var finare att vara i och bilen hade ju varit hel där...
 
Sv: Avregistrera bilar.

Vår Valle har faktiskt dragit hästtransport från Norrland till Tjolöholm, när syrran skulle tävla där! :D Jag har inte provat, men pappa hävdar att det var en rätt okej dragbil (i alla fall jämfört med andra bilar som rullade -96).

/Lady_S
 
Sv: Avregistrera bilar.

Det är väl ganska självklart ;)

Bättre motorer än Chryslers gamla 6:or finns knappt.

Nu har jag ingen Valle längre utan en gigantiskt storebror (Chrysler New Yorker Town & Country 1965) men jag har dragit både hästtransport, båtkärra och husvagn efter mina Valianter, nemas problemas :love:
 
Sv: Avregistrera bilar.

Vår Valle har faktiskt dragit hästtransport från Norrland till Tjolöholm, när syrran skulle tävla där! :D Jag har inte provat, men pappa hävdar att det var en rätt okej dragbil (i alla fall jämfört med andra bilar som rullade -96).

/Lady_S

Ja vår valle var en bra tuff bil som bara hade problem i en backe i Göteborg, det blev lite tung i en för hög lutning på vägen :P
 
Sv: Avregistrera bilar.

Jag blir lite fascinerad. Jag trodde Valianterna var ganska ovanliga! Det är inte så många som jag har sett genom åren... Och så finns här på buke flera stycken som har eller har haft! :D

/Lady_S
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: aiquen
·
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 913
Senast: Otherside
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 821
Senast: 95johsv
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 804
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp