Bukefalos 28 år!

Ny begagnad bil...

Jag är supernöjd med min lilla Chevrolet aveo (diesel). Går som en klocka. Lastar MYCKET, inga problem med att få in en normalstor tvättmaskin om man fäller ned baksätet.
Bekväm när man vill köra längre sträckor och det händer saker när man trycker på gasen.
 
Senast ändrad:
Jag som alltid kört Volvobilar blev tvungen att skaffa något som var billigare att äga och driva runt. Något mer ekonomiskt totalt vill säga. Efter att ha frågat runt hos en rad bilkunniga vänner (mekaniker, bilförsäljare mm) blev det en Renault Clio av kombimodell. Tycker jag fick mycket bil för pengarna i form av utrustning, 360:- i skatt per år och ingen kamrem som ska bytas. Billig i soppa och försäkring. Får plats med hundbur (9 kiloshund) och i vintras fick jag även in skidutrustning och packning för två när jag fällde baksätet. Det är ingen räcer men funkar utmärkt som pendlarbil och vardagsbil.
 
Hittade den här tråden som ju var nästan ny, så fortsätter väl här (om någon vill fortsätta :p).

Har det blivit någon bil @BornAgain ?

Jag håller på att ta körkort nu och sommarbil har jag, men behöver ev köpa mig en vinterbil.



Vilken tur att det gick bra! Jag tänker också sådär... jag har börjat kika runt lite och gillar Ford Ka och Toyota Aygo till utseendet, men de känns inte krocksäkra för passagerare i baksätet?

Tar gärna emot tips på bilar som liknar de här två till utseendet, men är säkrare.
Skriv gärna om komforten, själv har jag ju inte kört alls mycket bil ännu.

Service och köphjälp så jag förhoppningsvis inte blir lurad har jag pappa och bror till och vill även lära mig själv!

Vill höra och se vad ni har för bilar och vad ni gillar med dem helt enkelt :).

Tänker mig ett max inköpspris på ca 30'.
Folksams säkerhetsranking av bilar känns seriös och de har hållit på med detta i många år.

En kombi är väldigt praktisk, jag brukar ofta lasta in cykeln om jag skall någonstans där det är svårt och dyrt att parkera, som Malmö, bara ställa bilen någonstans där det är gratis och sen tar jag mig runt i stan mycket lättare. Eller om man lasta mycket, även taket blir väldigt mycket lättare att frakta saker på med en kombi.
 
Senast ändrad av en moderator:
Folksams säkerhetsranking av bilar känns seriös och de har hållit på med detta i många år.

En kombi är väldigt praktisk, jag brukar ofta lasta in cykeln om jag skall någonstans där det är svårt och dyrt att parkera, som Malmö, bara ställa bilen någonstans där det är gratis och sen tar jag mig runt i stan mycket lättare. Eller om man lasta mycket, även taket blir väldigt mycket lättare att frakta saker på med en kombi.

Åh, bra synpunkt! Klart jag helst borde kunna få med mig cykeln/cyklar!

Det får jag inte i en Toyota Aygo va? :p Måste kolla.... jag snöade in lite på deras utseende tror jag (de är kanske inte så mycket osäkrare än andra, nån som råkar ha en sån?)
Ska kolla länken, tack!


---

Asså Toyota hade ju vunnit 4 ggr med andra modeller såg jag! Då kan dom ju inte ha gjort en annan modell som inte är säker alls iaf? 🤔😄👍
 
Senast ändrad:
Åh, bra synpunkt! Klart jag helst borde kunna få med mig cykeln/cyklar!

Det får jag inte i en Toyota Aygo va? :p Måste kolla.... jag snöade in lite på deras utseende tror jag (de är kanske inte så mycket osäkrare än andra, nån som råkar ha en sån?)
Ska kolla länken, tack!


---

Asså Toyota hade ju vunnit 4 ggr med andra modeller såg jag! Då kan dom ju inte ha gjort en annan modell som inte är säker alls iaf? 🤔😄👍
Det går nog att montera takhållare på de flesta bilar och är det en bil med dragkrok finns det cykelhållare att sätta på men bak på bilen blir cykeln väldigt smutsig och på taket känns omständligt. Jag har en ganska liten bil, en Opel Astra Kombi, men med fällt baksäte är det bara att lägga in cykeln, behöver inte ens ta av framhjulet, tar bara några sekunder att lasta eller ta ut och den är helt skyddad inne i bilen.
 
Åh, bra synpunkt! Klart jag helst borde kunna få med mig cykeln/cyklar!

Det får jag inte i en Toyota Aygo va? :p Måste kolla.... jag snöade in lite på deras utseende tror jag (de är kanske inte så mycket osäkrare än andra, nån som råkar ha en sån?)
Ska kolla länken, tack!


---

Asså Toyota hade ju vunnit 4 ggr med andra modeller såg jag! Då kan dom ju inte ha gjort en annan modell som inte är säker alls iaf? 🤔😄👍
Kula är oerhört praktiskt att sätta ett cykelställ på. Enkelt, lätt att använda. Har inte reflekterat över att cykeln skulle bli smutsig, men det är inte direkt så att jag någonsin tvättar min cykel heller 😅
 
Det går nog att montera takhållare på de flesta bilar och är det en bil med dragkrok finns det cykelhållare att sätta på men bak på bilen blir cykeln väldigt smutsig och på taket känns omständligt. Jag har en ganska liten bil, en Opel Astra Kombi, men med fällt baksäte är det bara att lägga in cykeln, behöver inte ens ta av framhjulet, tar bara några sekunder att lasta eller ta ut och den är helt skyddad inne i bilen.

Nja, på taket vill jag inte ha nån cykel. Det känns svajigt?
Och omständligt, ja.
Dragkrok verkar de inte ha tyvärr, men verkar finns någon annan sorts hållare?
Vi brukar ha cyklar bakpå nu på min familjs bilar, funkar fint tycker vi :).

Kula är oerhört praktiskt att sätta ett cykelställ på. Enkelt, lätt att använda. Har inte reflekterat över att cykeln skulle bli smutsig, men det är inte direkt så att jag någonsin tvättar min cykel heller 😅

Kula, är det nåt annat än dragkrok eller är det samma sak? Haha 😅
 
Nja, på taket vill jag inte ha nån cykel. Det känns svajigt?
Och omständligt, ja.
Dragkrok verkar de inte ha tyvärr, men verkar finns någon annan sorts hållare?
Vi brukar ha cyklar bakpå nu på min familjs bilar, funkar fint tycker vi :).



Kula, är det nåt annat än dragkrok eller är det samma sak? Haha 😅
Haha, det är samma sak! Dragkrok är nog mer "korrekt" att säga 😅
 
Helt kort och sammanfattningsvis menar jag att...
...dieselbilar behöver man generellt inte alls avhålla sig från, förutsatt att man väger in det @Hedinn nämner om miljörelaterade avgiftspålagor. Samtidigt är min uppfattning att sådant i första hand kommer att röra stadstrafik, och förhoppningsvis vara körsträckebaserat eller på annat sätt rörligt. Mina tre senaste familjebilar har varit dieslar och jag ser idag ingen anledning att titta åt annat håll för nästa bil.
...asiatiska familjebilar generellt är tråkiga, om man pratar "själ" och körglädje, men plågsamt vettiga ifråga om totalekonomi. Jag rankar Toyota högst och t ex Kia + Hyundai högt. Ford, och allt franskt och italienskt, kommer hästlängder nedanför oavsett vad enstaka uppmuntrande anekdotiska berättelser beskriver.
...VW sedan länge och med rätta har tagit över epitetet folkhemsbil (läs: från Volvo) i Sverige.
...Skoda rent allmänt, numera, bygger väldigt vettiga bilar.
...det strängt taget inte är möjligt att äga bil på ett ekonomiskt försvarbart sätt, även om man gärna intalar sig det.
 
Vi brukar ha cyklar bakpå nu på min familjs bilar, funkar fint tycker vi :).
Det är klart i bra väder och på ren asfaltväg men om det regnar eller på en dammig grusväg, blir de inte smutsiga bak på bilen? Eller ni kanske brukar ha på något skydd?
 
Det är klart i bra väder och på ren asfaltväg men om det regnar eller på en dammig grusväg, blir de inte smutsiga bak på bilen? Eller ni kanske brukar ha på något skydd?

Hmm nä vi måste haft tur. Fast de flesta cyklarna är ur- och skurcyklar. Och på sistone har racer-cykeln åkt skåpbil iofs :p.
 
Det är klart i bra väder och på ren asfaltväg men om det regnar eller på en dammig grusväg, blir de inte smutsiga bak på bilen? Eller ni kanske brukar ha på något skydd?
Min blir inte särskilt smutsig av att åka på dragkroken, även på dammig grusväg. Det är en mörk mountainbike så den klarar lite damm också, men den verkar inte bli dammig av det. :)
 
Haha, det är samma sak! Dragkrok är nog mer "korrekt" att säga 😅

Haha, okej! Gud kände mig jättekorkad, men hellre fråga o verka dum än va tyst o fortsätta va de ;).

----

Hmmm är det någon som har en Honda Jazz?
Efter den utomordentligt bra synpunkten dragkrok kom jag ju på att det kan vara bra och de flesta andra jag kikat på har ju tyvärr inte det.
Jag gillar HJ på bild, får ge mig ut på bilspaning IRL!
 
Haha, okej! Gud kände mig jättekorkad, men hellre fråga o verka dum än va tyst o fortsätta va de ;).

----

Hmmm är det någon som har en Honda Jazz?
Efter den utomordentligt bra synpunkten dragkrok kom jag ju på att det kan vara bra och de flesta andra jag kikat på har ju tyvärr inte det.
Jag gillar HJ på bild, får ge mig ut på bilspaning IRL!

Bor nära sveriges tredje största stad, men har ändå fått till mig att det är problem att hitta serviceverkstad till Honda.

Mycket runt smidigt bilägande handlar för mig om att hitta bra partners, som verkstad etc. Vilka firmor har ni nära som kan serva?

Edit: kolla även upp när de olika bilarna har dyrservice, så den är gjord alt. långt till nästa. Så himla surt att köpa bil och serva för 15 000 kr efter fyra månader.
 
Bor nära sveriges tredje största stad, men har ändå fått till mig att det är problem att hitta serviceverkstad till Honda.
Det håller jag inte riktigt med om faktiskt. Har själv Honda och bara i Skåne finns det 10 verkstäder som är Honda-auktoriserade om man absolut vill serva på märkesverkstad.

https://www.honda.se/cars/dealer-search.html?filters=Service via denna länken kan man söka på området där man själv bor och se vilka ställen som finns om man är orolig att inte hitta verkstad.

Jag har dock en så pass gammal bil att jag inte känner mig piskad att serva på aukt.
 
Bor nära sveriges tredje största stad, men har ändå fått till mig att det är problem att hitta serviceverkstad till Honda.

Mycket runt smidigt bilägande handlar för mig om att hitta bra partners, som verkstad etc. Vilka firmor har ni nära som kan serva?

Edit: kolla även upp när de olika bilarna har dyrservice, så den är gjord alt. långt till nästa. Så himla surt att köpa bil och serva för 15 000 kr efter fyra månader.

Instämmer, det är inte lätt för särbon att hitta märkesverkstad åt CR-V:n. Inte ens i Falu-trakterna går det, vi har letat.
 
Det håller jag inte riktigt med om faktiskt. Har själv Honda och bara i Skåne finns det 10 verkstäder som är Honda-auktoriserade om man absolut vill serva på märkesverkstad.

https://www.honda.se/cars/dealer-search.html?filters=Service via denna länken kan man söka på området där man själv bor och se vilka ställen som finns om man är orolig att inte hitta verkstad.

Jag har dock en så pass gammal bil att jag inte känner mig piskad att serva på aukt.

Två ligger i Malmö och en går bort. Nu har jag inte själv Honda utan har jobbat med kollega som bytte bort Honda för att det funkade dåligt med t ex service. Det är ändå inte mycket att välja på för en så stor stad tycker jag.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: aiquen
·
Fordon Jag har bestämt mig för att köpa en ny bil, men jag vet inte vilken modell som är vettig. Den bör vara billig att köra och äga, dvs...
2
Svar
23
· Visningar
2 319
Senast: MallanLi
·
Fordon Vår Toyota Avensis har varit och är en riktig slitvarg. Startar alltid och tuffar på. Världens bästa bil! Men den har gått 28.000 mil...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 461
Senast: Akerman
·
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp