Bukefalos 28 år!

Avvanda föl dela box?

YW1966

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet av att låta nyligen avvanda föl stå två och två i box på nätterna?

I så fall några frågor!

Fungerar det bra?
Har ni haft föl av samma kön eller olika kön tillsammans?
Binder ni upp dem vid utfodring med kraftfoder?
 
Sv: Avvanda föl dela box?

Jag håller precis på att prova och än har det fungerat bra. De har gått ihop på dagarna ett tag och sen stått var för sig/med sina mammor om nätterna, så nu när det var dags för den slutgiltiga avvänjningen kände de varandra väl sen tidigare. Båda är hingstar som binds upp för utfodring i samband med in- och utsläpp. De leker inte särskilt våldsamt och jag tror det är en förutsättning för att det ska fungera. Märker jag att de tränger varandra eller inte vilar ordentligt får de gå till varsin box istället, men än så länge har de stor trygghet i varandra.
 
Sv: Avvanda föl dela box?

Har haft 2 i samma box i 3 år och det har funka jättebra!
Ska göra det i år med och det är en hingst o ett sto som har går ihop med sina mammor och har gjort det från de va födda.
Det skiljer bara 6 dagar på dem.
Tror och tycker mig ha sett att de har trygghet från varandra då..
 
Sv: Avvanda föl dela box?

Jag har varit med om både ock. Vissa föl går det hur bra som helst med andra är en ren katastrof där det ena fölet tar över med en gång. Så om det fungerar eller ej beror nog mycket på fölen och hur stor box det är.
 
Sv: Avvanda föl dela box?

Jag har varit med om både ock. Vissa föl går det hur bra som helst med andra är en ren katastrof där det ena fölet tar över med en gång. Så om det fungerar eller ej beror nog mycket på fölen och hur stor box det är.

Så är det här också.
Jag har ju fördelen att ha rätt mycket föl,10-15 st, men man får pussla lite på hösten för att kunna para ihop ungarna rätt.
 
Sv: Avvanda föl dela box?

Jag brukar göra så. Jag delar på könen.

Hitills har det funkat bra, har aldrig behövt binda upp vid fodring.
Stor box och att man ser att det fungerar bra bara.
 
Sv: Avvanda föl dela box?

Fortsatta frågor!

Har ni haft dem tillsammans ända fram till betesdags?

Permanentbädd eller mockar ni allt varje dag?
 
Sv: Avvanda föl dela box?

Permanentbädd. Det är ett elände att mocka annars. Så jag tar bara ut skithögarna varje dag.
En del hingstar är svåra att ha ihop framåt vårkanten. Blir de hingstiga så kan den ena av dom tycka det är skitkul att bråka med den andra, som inte har en chans att komma undan.
Stona har nog alltid funkat att ha ihop till betessläpp.
 
Sv: Avvanda föl dela box?

Jag vet ett ställe som ställer alla sina avvanda föl i en jätte-"box" (utrymme nog för 6-8 föl) tillsammans på nätterna när avvänjningen börjar. Sedan släpps de ut med stona på dagarna i hagen.

Så har dom gjort i alla år och verkar ju fungerat bra. När fölen avvänjs helt går dom på lösdrift tillsammans och när de går mot nytt år så fördelas de ston och hingstar för sig. Och när stuteriet var riktigt stort och hade som mest avel så fördelades de även åldersvis när dom hade så mycket föl så ettåringar, tvååringar och treåringar gick var för sig i både köns- och åldersindelade hagar :)
 
Sv: Avvanda föl dela box?

mitt hbl föl sover med sin shettispolare på nätterna. Bägge är hingstar. Matmässigt får de dela på lusern, mineraler o lite betfor. Medan min lille även får iform tillväxt, o det lägger jag i krubban, för dit når inte shettisen. Sen har de varsin hösilagepåse. På dagarna går de i flocken med sina mammor. Så kommer det o vara tills den dag de visar att de är hingstiga eller att mammorna själva stöter ifrån.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 332
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp