Bukefalos 28 år!

Avvikande kommando Rutan LK2

R

Raderad medlem 19815

Stämmer det verkligen att det enda korrekta kommandot för rutan i LK2 är Framåt?

Vill man säga "Rutan" så måste man säga till innan? Har just tittat i SBKs regler så det verkar stämma.

Hur kommer det sig att så många ändå använder "Rutan"?

Dum fråga kanske men jag blev lite förvånad.
 
Sv: Avvikande kommando Rutan LK2

Jag har aldrig hört någon ha annat kommando än Rutan, och jag har aldrig märkt att dessa har sagt till på tävling.
 
Sv: Avvikande kommando Rutan LK2

Säger som föregående.

Har aldrig hört någon säga annat än "Rutan", och inte märkt att någon sagt till innan.

Känns ju som att "Rutan" är mer passande för rutan:d,

Särskilt om man kombinerar lydnaden med brukset då framåtsändande ingår i högre och elit, och då använder ju de flesta "Framåt"
 
Sv: Avvikande kommando Rutan LK2

De kommandon som står i regelboken är "rekommenderade" och du får säga "leverpastej" eller i princip vad som helst istället för framåt, utan att säga till innan. I brukset däremot måste du säga till om du har avvikande kommando och i lydnadslydnaden ska du säga till om du använder handtecken istället för muntligt kommando.

Själv har jag använt "framåt" men mest för att det funkade bättre när det närmade sig tävling och nu ska jag träna om till "rutan" med tanke på elitklassen för där funkar ju inte framåt något vidare. ;)
 
Sv: Avvikande kommando Rutan LK2

De kommandon som står i regelboken är "rekommenderade" och du får säga "leverpastej" eller i princip vad som helst istället för framåt, utan att säga till innan. I brukset däremot måste du säga till om du har avvikande kommando och i lydnadslydnaden ska du säga till om du använder handtecken istället för muntligt kommando.

Själv har jag använt "framåt" men mest för att det funkade bättre när det närmade sig tävling och nu ska jag träna om till "rutan" med tanke på elitklassen för där funkar ju inte framåt något vidare. ;)

Aha, jag har blandat ihop det! Man måste säga till om handtecken men inte om avvikande kommando.
 
Sv: Avvikande kommando Rutan LK2

Säger som föregående.

Har aldrig hört någon säga annat än "Rutan", och inte märkt att någon sagt till innan.

Känns ju som att "Rutan" är mer passande för rutan:d,

Särskilt om man kombinerar lydnaden med brukset då framåtsändande ingår i högre och elit, och då använder ju de flesta "Framåt"

Ja, fast momentet heter Framåtsändande även om man brukar säga Rutan.

"Egentligen" kanske tanken med Rutan är att man ska sända hunden just Framåt en bit även om inte lika långt som i framåtsändande genom grupp (eller vad det heter) i brukset.
 
Sv: Avvikande kommando Rutan LK2

Ja, fast momentet heter Framåtsändande även om man brukar säga Rutan.

Ska man vara riktigt noga, och det ska man väl ;), så heter det "sändande med ställande" i klass II. I klass III är det "Sändande med platsläggande och inkallande" och i elit "Sändande med dirigering, platsläggande och inkallning".

I bruklydnaden heter det framåtsändande, och där ska hunden förflytta sig rakt fram genom en grupp på fyra personer, helst med en tempoväxling (galopp till trav/skritt) vid gruppen.
 
Sv: Avvikande kommando Rutan LK2

Ska man vara riktigt noga, och det ska man väl ;), så heter det "sändande med ställande" i klass II. I klass III är det "Sändande med platsläggande och inkallande" och i elit "Sändande med dirigering, platsläggande och inkallning".

I bruklydnaden heter det framåtsändande, och där ska hunden förflytta sig rakt fram genom en grupp på fyra personer, helst med en tempoväxling (galopp till trav/skritt) vid gruppen.

Tack! Någon måste läsa på lite tror jag.:angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 795
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 339
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 113
Senast: bettysmatte
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp