[b]bygglov[/b]

M

Mhiloy

någon här som vet om man verkligen behöver bygglov av utbyggnad av stall, ca 30 m2...? ej isolerat, ca 7 km utanför stan. :confused:
 
Sv: bygglov

Det beror på om du bor innanför detaljplanerat område. Ring kommunen och kolla!
 
Sv: bygglov

Mhiloy skrev:
någon här som vet om man verkligen behöver bygglov av utbyggnad av stall, ca 30 m2...? ej isolerat, ca 7 km utanför stan. :confused:

Se föregående svar, men Du behöver förprövnnig hos Länsstyrelsen och Miljönämnden i kommunen vill nog gärna kika på det hela också...så att SJV's och Djurskyddets regler följes.

mvh
Carina
 
Sv: bygglov

Det har egentligen inte med om det är en jordbruksfastighet eller ej att göra. Det som avgör i det fallet är om byggnaden är avsedd som ekonomibyggnad för lantbruk eller skogsbruk eller inte. Så, om jag är lantbrukare och dessutom privat intresserad av hästar och ska bygga stall för tex 3 hästar så måste jag ha bygglov. Om jag däremot ska ha 3 inackorderingar som dessutom ska äta foder producerat på gården behöver jag inte bygglov. Logiskt, eller hur? :smirk:
 
Sv: bygglov

I vilken kommun gäller det???

Det svaret fick jag inte från chefen på vår kommuns stadsbyggnadskontor när jag frågade om jag behövde bygglov till nytt stall på vår jordbruksfastighet:

"Eftersom arealen anses vara tillräcklig för antalet hästar ni skulle bygga stall för behövs det inte bygglov"

Ska tillägga att vi bor utanför deltaljplanerat område och att vi planerade att bygga stall för fyra hästar - förprövning hos länsstyrelsen krävs om man har fler än fem hästar på fastigheten (inte bara i den nya byggnaden).
 
Sv: bygglov

MissX skrev:
I vilken kommun gäller det???

Det svaret fick jag inte från chefen på vår kommuns stadsbyggnadskontor när jag frågade om jag behövde bygglov till nytt stall på vår jordbruksfastighet:

"Eftersom arealen anses vara tillräcklig för antalet hästar ni skulle bygga stall för behövs det inte bygglov"

Ska tillägga att vi bor utanför deltaljplanerat område och att vi planerade att bygga stall för fyra hästar - förprövning hos länsstyrelsen krävs om man har fler än fem hästar på fastigheten (inte bara i den nya byggnaden).

Sådant svar har jag fått i halland...det enda man skulle kolla var så att marken inte var "kulturbevarad, eller att det inte låg för nära ett vattendrag...
 
Sv: bygglov

Det här är Kristianstad, men de är ökända för att vara krångliga. Jag behövde inte bygglov eftersom jag bedriver inackorderingsverksamhet som är en del i mitt jordbruksföretag, men jag såg till att få skriftligt på det..... Fastigheten ligger dessutom utanför detaljplan och jag har mark så det räcker till spridningsareal till en bra bit över 100 hästar och har 10 hästar i dag.

Läs PBL, Plan- och bygglagen, finns tex på den här adressen . Där står det i 8 kap 1§ så här:

1 § Bygglov krävs för att
1. uppföra byggnader,
2. göra tillbyggnader,
3. ta i anspråk eller inreda byggnader helt eller till viss del för väsentligen annat ändamål än det för vilket byggnaden senast har använts eller för vilket bygglov har lämnats,
4. göra sådana ändringar av byggnader som innebär att det inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri.
I fråga om ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring inom områden som inte omfattas av detaljplan krävs bygglov endast för åtgärder som anges i första stycket 3.

Och till er som har smidigare bygglovshantering än Kristianstad - GRATTIS!
 
Sv: bygglov

Wilfa skrev:
I fråga om ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring inom områden som inte omfattas av detaljplan krävs bygglov endast för åtgärder som anges i första stycket 3.

Jag antar att det är just denna formulering vår kommun stödjer oss på :)

Trist att det ska vara så krångligt i K-stad... Här inser man vilken tillgång hästnäringen är och grundinställningen är positiv :)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
872
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
2 778
Senast: Breaktown
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp