Bukefalos 28 år!

B-kort, vad får jag köra?

domino

Trådstartare
Jag är jättedålig på sånt här, hoppas någon kan bringa klarhet i detta! :o :crazy:

Jag har B-kort, och ska köra transport med en Opel Astra (kombi) eller en Ford Mondeo (sedan). Då får man inte köra transport med boogie va? Måste vara enaxlad?
 
Du får endast köre ett ekipage där släpets vikt (maxvikt inkl. last) inte väger mer än bilen. Totalt får bil+ släp ej överstiga 3,5 ton.

Om din bil väger 1500 kg kan du dra 1500 kg det blir då 3000kg och då gäller det att bilens maxvikt inte är mer än 2000 kg. Du kan dra ett boogisläp som är nedtypat till kanske 1250 kg. Jag vet inte vad en Opel astra får dra, men troligtvis är dragvikten högre än bilens vikt så det du ska titta på om du har körkort är då hur mycket bilen väger.
 
Tjejen som äger transporten drar med en stor jeep (vet ej märke) och hon har B-kort.. Den borde väl väga mer en de bilarna jag skrev?
Men jag ska kolla upp bilens vikt, vilket är det jag ska gå på då, total eller tjänstevikten?? :o :crazy:
 
Jeepen väger troligen mer ja. Det brukar väl stå i registreringsbeviset hur mycket man får dra med b-kort..? Annars är det totalvikten du ska kolla på. :)
 
totalvikten när det gäller vad släp+bil får väga ihop men tjänstevikt för vad du får dra med b-kort!
Ett exempel
Jeep med tjänstevikt 1800kg får dra 1800 kg med b-kort men!!! då blir totalvikten 1800+1800 över 3500 som är max du får dra med b-kort!!
Audi A3 med tjänstevikt 1250 kg får dra 1250 med b-kort, men vissa modeller av A3 kan dra 1500 kg med e-kort.
Bilens totalvikt är 1750, så du får dra max bilens tjänstevikt= 1250 samtidigt som bilens och släpetstotalvikt inte överstiger 3500kg!
Du måste räkna på både tjänstevikt för hur mycket du får dra och totalvikt när du räknar samman så att inte ekipaget väger mer än 3,5 ton tillsammans!!
 
Enligt svensk lagstiftning får du med B körkort dra ett släp vars totalvikt (tjänstevikt+last) inte överstiger bilens tjänstevikt.
Bilens tjänstevikt hittar du på bilens registreringsbevis, du kan även hitta släpets totalvikt på släpfordonets registreringsbevis.
Vad du drar för typ av släp har däremot ingen betydelse, äldre släp har dock en tendens att väga mer än dom lite nyare.
 
Om hon har en stor jeep och kör hästsläp m den kan jag nästan sätta allt jag har på att hon kör olagligt om hon enbart har b-kort. :devil: De flesta jeepar och pick-up´s typ mitsubichi och ford explorer mfl får bara dra runt 900 kg m b-kort eftersom annars går ekipagets vikt över 3500 kg. Jag har nog inte sett en hästtransport m en totalvikt på 900 kg.

Vi har ett par i stallet som "gjort bort" sig. De har köpt en större japansk pick up för att dra hästsläp. Tyvärr har inte någon av de b-kort så de lär få problem eftersom få hästsläp har en totalvikt på 900 kg.

//Alice
 
Utdrag från vägverkets hemsida...

Du får alltid dra en släpvagn vars totalvikt är högst 750 kg.

Om släpvagnens totalvikt är över 750 kg, ska följande två villkor vara uppfyllda:

* släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt

* släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3 500 kg.

Uppgifter om fordonens vikter finns i respektive registreringsbevis.
 
ja det var detta jag försökte förklara i mitt exempel ovan....att man måste titta på både tjänstevikt och totalvikt, vilket många missar när de drar med större bilar.
En ultimat dragbil för oss med b-kort är tex en saab som kan dra sin vikt vilken är 1450-1500 kg och således klarar att dra vissa boogisläp men samtidigt blir totalvikten precis 3500kg. Bättre alltså med en lagom stor dragbil då man har b-kort.
 
Ja...

Det är ju lite knepigt... Man får ju dra ett släp vars totalvikt inte överstiger bilens tjänste vikt.

Men med en bil som är stor som har en tjänsevikt som en Jeep tex. som har en tjänstevikt på 2070, då skulle man ju i teorin få dra lika mycket, det är då denna bestämmelse kommer in...

*att bildens totalvikt (tjänstevik + last) + släpets totalvikt (släpet i sig själv + last) inte få överstiga 3,5ton även om du har BE kort.
Det spelar ingen roll om du så har lastbilskort... det har med att göra att man får inte köra ett fordons ekipage som är registrerat som personbil med totalvikt över 3,5ton.

Har man som vi en bra vanlig drag bil, Opel Vectra (sedan) så får jag dra ett släp som har en totalvikt på 1350kg men har jag BE-kort så får jag dra lika mycket som bilens totalvikt, alltså 1500kg.
Men ett nytt släp idag (boggie) har en totalvikt på 1250-1500 ibland högre beroende på vad man köper. Jag har ett lätt viktssläp boggie som väger 1250 inkl. last så jag behöver inte tänka på BE innan hade jag ett enaxlat släp som var gammalt och det hade en total vikt på 1400 så då fick min pappa köra som hade BE.

Ibland är det bättre med mindre dragbil än stor dragbil som du säger..
 
Om hon har en stor jeep och kör hästsläp m den kan jag nästan sätta allt jag har på att hon kör olagligt om hon enbart har b-kort.
Nja, det beror ju på hur stor och tung jeepen är. Man får med vissa av de sk stadsjeeparna (t ex Toyota RAV4, Honda CRV, Mitsubishi Pajero Pinin) dra 1400-1500 kg på B-kort. Dessa bilar har inte så höga tjänste- och lastvikter, vilket gör att man inte halkar över 3500 kg med ett 1400-1500 kg släp. Detta är ju ganska vanliga totalvikter på boggiesläp som bara används för en stor häst eller två ponnyer.
 
Ibland är det bättre med mindre dragbil än stor dragbil som du säger..

Ur körkortssynpunkt ja, men knappast när det gäller trafiksäkerhet.

Det värsta jag har sett hittills i olovlig hästkörning var några som med en äldre, vanlig, Golf drog två stora halvblod i ett enaxlat släp.
 
Det allra enklaste är väl att kolla på bilens registreringsbevis, där står det hur mycket man får dra på B-kort.
Om man inte har registreringbeviset till hands kan man ju alltid ringa till exempelvis polisen, vägverket eller någon annan myndighet som har tillgång till bilregistret)

Jag har själv en Volvo 245:a, med den får jag dra 1450 kg på B-kort. Min transport är en 1,5-hästars Ifor Williams (boggie) med totalvikt 1300 kg.

Immer
 
Jag har oxå en fråga: :)
Min bil får dra 1360 på B-kort (1600 på BE) Jag har bara B.
Säg att ett booggiesläp har en totalvikt på 2000 kg, där du får lasta 1250 kg. Släpen utan hästar/last väger då 750 kg :confused:

Jag undrar om jag får köra släpen ändå med mindre last än vad som är "tillåtet" dvs 1250 kg? Säg att jag har en last på 550 kg istället.

Då skulle det ju bli 2000-1250+550=1300 kg.
Min bil får ju dra 1360 på B, får jag dra släpen med den?
Eller är det hela tiden släpens totalvikt (i detta fall 2000 kg, varav last 1250 kg) som gäller? I så fall får ju min bil inte dra...
 
Kan tillägga att bilens tjänstevikt (totalvikt oxå för den delen) ligger under 2000 kg
 
Oavsett vad du stoppar in för last, alltså om den är mindre så räknar Polisen alltid på Totalvikten på släpet när dom väl stannar dig för att kolla.

Det var förra året som detvar ett stoooort repportage i Tidningen Ridsport om hur och vad man får dra.

Släpets totalvikt får Aldrig överstiga bilens TJÄNSTE vikt och tillsammans får ekipaget (bilens totalvikt och släpets totalvikt) ej överstiga 3500kg.

Så det spelar igen roll om du drar mindre i släpet !
 
JA men herre gud människa det var ju inte så jag menade, jag har oxå sett sådan skräck exempel. Det jag menar det är att det går minst lika bra att dra med en vanlig Kombi eller en stor sedan som med en JEEP. Skillnaden är ju att det känns mindre i en Jeep om hästen rör på sig i släpet, min egna erfarenhet.
 
JA men herre gud människa det var ju inte så jag menade, jag har oxå sett sådan skräck exempel. Det jag menar det är att det går minst lika bra att dra med en vanlig Kombi eller en stor sedan som med en JEEP. Skillnaden är ju att det känns mindre i en Jeep om hästen rör på sig i släpet, min egna erfarenhet.

Jag trodde inte att du menade så heller, människa. Det var bara ett exempel på hur dumt folk kan bära sig åt.

Ja, det går att dra med en stor mellanklassbil och det har jag gjort i ett antal år (Mitsubishi Galant halvkombi). Men det är en j..a skillnad mellan att dra med den och min nuvarande bil, en SUV. Både vad gäller stabilitet, dragkraft och framkomlighet på halt väglag.

OBS! Jag menar inte att alla ska ha jeepar, egentligen borde nästan ingen ha det ur miljösynpunkt. Huvudsaken är att man trivs med bilen och att man inte utsätter sig själv eller någon annan (2- eller 4-bent) för fara.
 
Tack Athina för svaret, då har jag fått klarhet i hur det ligger till!
 
Den bilen vi har nu och drar med är en sedan med V6 motor och den är helt underbar att dra med. Bensin förbrukningen som, jag och min sambo för protokoll på med ett program som vi skapat och som vi kallar bensinkontrollanten och där ser man att den e den samma vare sig vi drar ett släp eller ej. 0,8 liter/mil
Och motorn håller ett lågt varv eftersom motorn är stark och knappt känner av att den drar. Och jag får dra 1500kg med den och det räcker, skulle aldrig tänkamig att köpa en Jeep, har inget emot folk som gör det, en gång ville jag oxå ha en sådan bil, men sen när jag gifte mig med en motor man så fick jag reda på lite mer om bilar och vad som är bra att dra med. Mindre, bredare, tyngre bil med stor motor är bland det bättre och trotts stor motor kan bensin förbrukningen vara låg och jag kan använda den hela tiden. Skulle jag ha en jeep skulle jag inte använda den dagligen med tanke på miljön utan då endast till att dra släpet med och det är inte ekonomiskt, inte i mitt hushåll iaf.

Lycka till med dragandet ! :bow:

S.André :banana:
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 973
Senast: super
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 571
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 345
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 871
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp