Bukefalos 28 år!

Bärsele, ja eller nej?

Vi köpte sjal och Ergobaby adapt till första barnet, och för vår del är det selen som använts överlägset mest. Nu har vi den till lillebror sedan han var bara ett par veckor gammal, och den är helt fantastisk. Sjukt lätt att få på och av och våra barn har somnat nästan direkt när de hamnat i selen och sedan kunnat vara med på allt- när vi snickrar, mockar, tvättar, går skogspromenader i eländig terräng. Fördelen jämfört med vagn är att när vi går in från att ha varit utomhus är barnet automatiskt med, och vaknar aldrig av att bli förflyttad eller att temperaturen ändras.
 
Funderar på om man ska satsa på en bärsele eller sjal eller inte. Hade en babybjörn till äldsta och själva selen var ingen höjdare men det var smidigt att slippa dra med vagnen jämt. Yngsta hade vi inte det till och det gick väl iof bra det också, men det var ju lite bökigt ibland att jämt ha med vagnen.

Så frågan är om man ska ha det nu eller inte, vad tycker ni? Vad tycker ni är för och nackdelar med sele? Är lite inne på en ergobaby, någon som har en sådan?Vad tycker ni om den?

Bar dottern i trikåsjal första månaderna och sedan levde vi i Manducan. Har älskat den! Bar henne överallt och varje dag. Oumbärlig i stallet! Men hon vägrade/vägrar selas upp på ryggen så den sista tiden blev det mer och mer sällan. Har köpt en Tula FTG nu till lillebror.
 
Är ny på allt som har med småttingar att göra :) Måste bara fråga, ni som går med bärsele ute, har ni nått överdrag på barn & sele? Det regnar nått väldigt hos mig och tror tyvärr det kan bli väldigt blött väldigt lätt, även på korta på turer :)
 
Är ny på allt som har med småttingar att göra :) Måste bara fråga, ni som går med bärsele ute, har ni nått överdrag på barn & sele? Det regnar nått väldigt hos mig och tror tyvärr det kan bli väldigt blött väldigt lätt, även på korta på turer :)

Jag köpte mig en bärjacka rätt omgående. Det finns även paneler du kan köpa till din egna jacka samt bärskydd som du fäster i selen/sjalen.
 
Är ny på allt som har med småttingar att göra :) Måste bara fråga, ni som går med bärsele ute, har ni nått överdrag på barn & sele? Det regnar nått väldigt hos mig och tror tyvärr det kan bli väldigt blött väldigt lätt, även på korta på turer :)
Har köpt bärskydd, men letar bärpanel till jackan.
Brukar ha overall på honom om det är kallt. Annars kör vi mycket dubbla lager av kläder på honom under skyddet.
 
Funderar på om man ska satsa på en bärsele eller sjal eller inte. Hade en babybjörn till äldsta och själva selen var ingen höjdare men det var smidigt att slippa dra med vagnen jämt. Yngsta hade vi inte det till och det gick väl iof bra det också, men det var ju lite bökigt ibland att jämt ha med vagnen.

Så frågan är om man ska ha det nu eller inte, vad tycker ni? Vad tycker ni är för och nackdelar med sele? Är lite inne på en ergobaby, någon som har en sådan?Vad tycker ni om den?

Jag bar en hel del i sjal när vår bebis var nyfödd. Selen har använts väldigt sparsamt (babybjörn). Anledningen till det är nog att jag föredrog sjal när han var riktigt liten (bättre stöd, mer ergonomiskt för bebis och han kom närmre kroppen = mer hud mot hud), men han blev snabbt för stor för mig att bära på kroppen på det sättet (jag är rätt kort). För mannen går det bättre men det är till typ 90 % jag som är med bebis så vi tar oss fram genom att bära på höften och med hjälp av vagnen. Nu väntar jag dock bebis igen till sommaren och kommer nog bära mycket mer. Är lite sugen på att sjala på ryggen när hen blir lite större, har aldrig testat det med sonen!
 
Varvar vagn, sele och vävd sjal. Smidigt att kunna gå överallt i skogen, samt ha nöjd bebis vid mer stationära aktiviteter, typ stå i kö eller laga mat.
 
En till som inte hade överlevt utan bärsele här! Har burit alla tre barn mycket och länge i bärsele. Har använt bärsele i affärer, på resor, när vi åkt båt, på kryssningar, när vi är ute på ridtur eller kör shettisen, vandringar, promenader, när jag dammsuger och lagar mat, ja flera timmar i princip varje dag. Vi har en manduca och en beco.
 
Är ny på allt som har med småttingar att göra :) Måste bara fråga, ni som går med bärsele ute, har ni nått överdrag på barn & sele? Det regnar nått väldigt hos mig och tror tyvärr det kan bli väldigt blött väldigt lätt, även på korta på turer :)

Jag har knyckt makens jacka som både jag och bebisen får plats i :D ser inte klokt ut men funkar så himla bra. Då kan han ha vanliga kläder där under och bara rejäla tossor, vantar och en bra mössa. Om det är väldigt regnigt och blåsigt tar jag luvan från någon overall på hans huvud och petar in kanterna i bärselen så den hålls på plats. Sen lindar jag någon rejäl halsduk lite runt oss båda.
 
Är ny på allt som har med småttingar att göra :) Måste bara fråga, ni som går med bärsele ute, har ni nått överdrag på barn & sele? Det regnar nått väldigt hos mig och tror tyvärr det kan bli väldigt blött väldigt lätt, även på korta på turer :)

Bärjacka och paraply tycker jag är en bra kombo :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag ska köpa mig en bärsele. Har fått låna en mjuk variant men den funkar inte så bra så jag spanar på ergobaby. Jag vill inte ha sjal...
Svar
16
· Visningar
943
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 240
Senast: Blyger
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 747
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Kortfattat - min rygg håller på att gå av och bebis är just nu ett plåster. Jag har en förknuten bärsjal från Najell som fungerar bra...
Svar
17
· Visningar
1 975
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp