Bästa speedcarten?

sandrafors

Trådstartare
Jag går i tankar om att köpa en ny träningsvagn nu när hästen har sprungit in pengar för att betala en :)

Jag kör just nu med en gammal Grafström som skramlar otroligt och har värdelös stötdämpning. Den är så hård och dålig att ryggraden typ trycks ihop vid smällen som blir vid minsta gupp... Dessutom är det inte så skönt att sitta långa stunder med benen i "sulkyposition" rakt fram 90 grader. Tror inte hästen uppskattar skrammel och studs från vagnen heller även om hon är van...

Det jag vill ha är en relativt lätt vagn, med bra stötdämpning, helst två olika positioner man kan ha benen/fötterna i, ej för lång och får ej kosta över 20 000 kr.

Jag provkörde en Royal Ergo och trodde att det skulle vara min drömvagn, men jag tyckte den var för lång (var tvungen att ha extra långa tömmar, standard var för korta) och man fick som ingen direkt "känsla" av hästen när man körde.(hästen sprang långt där fram och jag satt långt bakom och bara åkte med, man vill ju som "nå" fram till hästen också..) Stötdämpningen var enastående jämfört med vad jag är van vid. Jag vill verkligen investera i en med bra dämpning då jag har problem med nacken. Ryggen skulle nog uppskatta det i det långa loppet också.

Vad kan jag titta på för märken som har bra sittpositioner och riktigt bra stötdämpning? Som inte är jäättelåånga? :)

Hoppas på bra tips! Vad har ni själva för träningsvagnar bukefalos? Vilka märken har ni fastnat för och vad är olika märkens styrkor och svagheter?

Vill hitta en perfekt vagn om jag nu ska lägga ut så mycket pengar :P
 
Sv: Bästa speedcarten?

verkar som om Pennsbury inte har något speciellt stötdämpningssystem..?
Jag vill ha bra stötdämpning antingen under sits eller vid däcken. (eller båda) :)
 
Sv: Bästa speedcarten?

Jag har nyss köpt en royal ergo o är jättenöjd...förläng tömmarna med t ex en nosrem så blir det bra
 
Sv: Bästa speedcarten?

Jag tycker helt klart bäst om Grafströms. Vi har en vagn i stallet där man kan ha fötterna rakt ned/fram på ett behagligt sätt och och i "sulkypos." Vi har träskalmar så de vagnarna är riktigt lätta, de vanliga är ju lite tyngre men inte så farligt tunga som t ex Royal Ergo är.

Royal Ergo, bra stötdämpning (kanske lite för mkt, känns som man ska gunga av :D ), men man sitter låååångt bakom hästen och får ingen riktig känsla, jag får även förbannat ont i axlar och rygg om jag kör i en sådan, knepigt nog. Mycket skönare att köra en Grafströms. Men, smaken är som baken ;)
 
Sv: Bästa speedcarten?

jag håller med dej angående royal ergo...

Hur är nyare grafström i stötdämpning? Kommer den i närheten av ergo? Jag har ju en gammal grafström nu men det kanske inte finns några likheter med den nu för tiden?
 
Sv: Bästa speedcarten?

okej, alltså jag tyckte som att hästen sprang för sig och jag åkte för sig inte att vi var ute "tillsammans" och körde.. fast man vänjer sig väl med avståndet. Jag har ju bara provat den en gång royal ergon.

Jag såg att grafströms speedcart gick att köpa med luftdämpning som extra tillbehör. Det är dock redan fjädring i sitsen.

vad är skillanden "vanlig" dämpning och air dämpning?
 
Sv: Bästa speedcarten?

tips på fler märken jag kan kolla upp?
Är det någon som har koll på vad "nissevagnen" är för något?
 
Sv: Bästa speedcarten?

Grafström eller Nissevagnen. Jag har båda. Grafströms är kort, bred och bra stötdämpning. Nisse är lite längre, smalare och har suverän stötdämpning i hjulupphängningen. Båda är jättebra. En smaksak!
 
Sv: Bästa speedcarten?

Jag har en gammal Nisse också, den gillar jag men det är sånt jäkla väsen o gnissel i den hela tiden...sen är det så svårt att få tag i grejjer då man aldrig får tag i " de ansvariga" ....
 
Sv: Bästa speedcarten?

okej jag ska inte avskräckas av min gamla skramliga grafströms då. Den är säkert 20 år gammal.. :P
 
Sv: Bästa speedcarten?

vet inte för jag köpte min begagnad. Men den är inte alls i närheten av ergon med fjädring.
 
Sv: Bästa speedcarten?

Vi har en vagn från vagnmakaren, visserligen är de bara ett läge för benen men jag älskar att köra i vår vagn.
När de är dags att köpa en ny blir de troligen en från vagnmakaren igen, bra vagn, bra kvalitet å mycket bra pris!
 
Sv: Bästa speedcarten?

kan rekomendera vagnmakarn. Har en rockard han har tillverkat och sedan har jag en nisse vagn oxå den gamla modellen. Är det svårt att få tag på dom som tillverkar nissevagnarna? tur att man bor på samma ort som dom, om man behehöver delar
 
Sv: Bästa speedcarten?

Custum har en som hjullen är dämpade. Fördelen med dämpade hjul är att vagen går stabilare än om man har dämpad sitts. Det har funits ( vet ej omdom finns kvar) en kopia på royal vagnen som är biligare, högre och kortare som såldes an anders på Umåker.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 878
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 561
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 590
Utrustning Jag ska ta ut sadelutprovare när Nelly är igångsatt, i första hand dressyrsadel men kanske även byta hoppsadeln som inte passar. Skulle...
Svar
10
· Visningar
2 644
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp