Bästa speedcarten?

Sv: Bästa speedcarten?

Pensbury och custom är mina favoriter. Har en nyare grafstöm nu som jag tycker är alldeles för hård i fjädringen. Har även haft en royal ergo, men tyckte den var tung och svår att få på transporten.
 
Sv: Bästa speedcarten?

grafström har sitt och fotställningen jag letar, vet du skillnaden på "vanlig" dämpning och luftdämpning? Vad har din?
 
Sv: Bästa speedcarten?

kan det vara finn tacks träningsvagn?

Finn Tack-vagnen är också rätt tung (46 kilo har jag för mig)

Jag har en sån inköpt i våras. Nu kan man nog inte bara skylla på vagnkvaliteten men i förrgårr lossnade en bult till fotstödet! :mad:

Annars verkar den ju okej men tung och så det här då.
 
Sv: Bästa speedcarten?

okej det lät ju inge kul... köper man nytt vill man ju att de håller ett bra tag iallafall. Jag köpte finn tacks sulky och den är jag väl nöjd med, för det priset iallafall :P
 
Sv: Bästa speedcarten?

Ja den är ju inte trasig i annan bemärkelse än att den saknar en bult nu, men jag är ju glad att det hände i skritt och bakom en lugn häst.
 
Sv: Bästa speedcarten?

venator/nissevagnen eller va de nu heter, har samma pris som grafströms. Och kunde bara leverera/tillverka 6 st resten av året.
Det står mellan de två vagnarna tror jag.

Men med tanke på att tillverkaren har så fullt upp anar jag att det kan bli lång leveranstid och krångel :S Jag kunde inte heller få några mått på vagnen? Jag blev hänvisad till att själv kontakta en som bor härikring som äger en sådan vagn för att få se, prova, och mäta den. För att se och prova - visst, det hade varit bra, men ska kunder automatiskt ta på sig att visa upp och låta andra ev. kunder få komma och kolla och provsitta vagnen de har köpt?

Någon mer än jag som reagerar på detta? Om jag köper en vagn, ska tillverkaren lämna ut mitt namn och rekommendera att de tar kontakt med mej för att de vill kollla, mäta och prova en vagn?
 
Sv: Bästa speedcarten?

Tänk också på att Nissevagnen är jättesvår att få med sig om du har tänkt så. den är inte rak längst bak.
 
Sv: Bästa speedcarten?

hmm okej, ja jag behöver inte frakta den förutom att få hem den till stallet när jag köper den. Som det ser ut nu. Men någon gång kommer det väl hända och då står man där irriterad över det.. haha.

Är det någon som har jämförande mått på vagnar?? Royal ergo är för lång. Finn tacks verkar också för lång. Jag vill inte ha "flera meter" fram till hästen, känns som man åker i en egen tågvagn långt bak bakom loket typ :P
Är nog bara en vanesak men jag vill kunna nå hästen med ett normallångt körspö och inte behöva förlänga tömmarna...

Om jag funderar på en grafströms, har någon några invändningar? :) positivt - negativt med den?
 
Sv: Bästa speedcarten?

Mitt stora varmblod rymdes inte riktigt i grafströmsvagen, slog i fotstegen. Det slapp man i Ergovagnen, får dom för sig att slå så sitter jag hellre i en längre vagn. Upplever Grafströmsvagnen som lättare (t.o.m med min tryckvagn är lättare än Ergon).

Tror inte jag når nån häst med ett vanligt körspö om man inte kör med sulkett eller sulky. Har en träningspisk och med den når man även i Ergon.
 
Sv: Bästa speedcarten?

I den äldre Grafströmmaren jag har nu så ryms hästen och jag når med pisken, eller inte lika som i sulky men jag når att peta till henne iaf.

Det jag är orolig för är om jag får typ en likadan vagn som jag har idag. Jag vill ju ha bättre. Men på 15 år så borde väl de ha förbättrat/förändrat sina vagnar..
?
 
Sv: Bästa speedcarten?

Själv kör jag nu Custom men beställde träningsvagn från Finland för 2 år sedan av Startsulky och begärde då längre skalmar 230 länga, ägde då en häst med 170 i mankhöjd.
 
Sv: Bästa speedcarten?

Mitt stora varmblod rymdes inte riktigt i grafströmsvagen, slog i fotstegen. Det slapp man i Ergovagnen, får dom för sig att slå så sitter jag hellre i en längre vagn. Upplever Grafströmsvagnen som lättare (t.o.m med min tryckvagn är lättare än Ergon).

Tror inte jag når nån häst med ett vanligt körspö om man inte kör med sulkett eller sulky. Har en träningspisk och med den når man även i Ergon.
Jag tänkte beställa en Royal Airtrotter, den ska vara snäppet kortare och lättare än Royal Ergo. Någon som har erfarenhet av denna vagn? Är det några fördelar med att beställa träskalmar på speedcart förutom att vagnen blir lättare?
 
Det finns en vagn som är en kopia av ergon men tillvärkas i polen den är lite tyngre men man sitter högre och inte så lång samt att man skall gå igenom alla bultar och efter dra. Men annars mycke bätre än ergon.
Jag vet att man har haft några i Karlstad på trav butiken.

Jag tycker att de viktigaste är att hjulen är fjädrade då går den stabilt bakom hästen även om underlaget är dåligt.
 
Det finns en vagn som är en kopia av ergon men tillvärkas i polen den är lite tyngre men man sitter högre och inte så lång samt att man skall gå igenom alla bultar och efter dra. Men annars mycke bätre än ergon.
Jag vet att man har haft några i Karlstad på trav butiken.

Jag tycker att de viktigaste är att hjulen är fjädrade då går den stabilt bakom hästen även om underlaget är dåligt.
jag beställde airtrottern, dels för att jag tycker att ergon blir för tung, så hade inte velat ha en ännu tyngre även om den blir billigare,,, beställningen är gjord så återstår att se om jag blir nöjd :S det är ju inte lite pengar de kostar ny.. som en fungerande begagnad bil typ haha :) Det är tyvärr inte fjädrande hjul, vilket hade varit bra. Men tyngden och längden satte stopp för ergon med det utförandet. Tack dock för tipset, hade varit intressant att se den vagnen men jag bor i norra sverige.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 878
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 559
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 590
Utrustning Jag ska ta ut sadelutprovare när Nelly är igångsatt, i första hand dressyrsadel men kanske även byta hoppsadeln som inte passar. Skulle...
Svar
10
· Visningar
2 641
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp