Bukefalos 28 år!

Bästa utomhusburen - kanin

tolksele

Trådstartare
Nu verkar dagen ha kommit, min pollen/hö-allergi kommer troligtvis tvinga djuren att flytta ut denna våren.

I mina ögon ser alla uteburar små ut och svåra att städa.. :p Jag är alltså i stort behov av tips på bra uteburar! Vad ska man tänka på? Hur "inreder" ni burarna? Kravet på sitthylla, hur får ni in det? Var har ni höhäckar och vatten? Hur gör ni för att städa?

Mina djur går just nu på låda och det är ju sjukt smidigt, men vet inte hur det funkar med en fuktigare utomhusmiljö..?
Tar gärna tips på bra förvaring av hö m.m också eftersom det är det jag är allergisk mot (och helst inte ska ha hemma alltså). :)
 
Mina två honor bor ute, men de bor visserligen så att de har tillgång till en ganska "hage" så kanske inte något sådant du är intresserad av? :) Men kan visa några bilder iaf!
Inne i själva "inomhusdelen" har de en höhäck som sitter på väggen, toalåda (som de är ganska duktiga på att använda), ett litet hus (som är fyllt med halm) och vattenskål. Inomhusdelen står på ben och är ganska hög, och där är instängda där på nätterna pga vi har en närgången räv i området. På dagarna är luckan ut öppen och de går ut via en tunnel. Hela ena långsidan går att öppna så där är hyfsat lättstädat.
img_20150225_172930_54f61b49ddf2b347f58efc36.jpg

img_20150225_172911_54f61b7ae087c37efb8b8083.jpg


Ute finns en hylla (två små lastpallar som ligger uppe på varandra), en halmhög, rör att krypa in i och jag lägger in grenar att gnaga på. Funderar på att göra någon slags låda med jord i också så att de får gräva lite. Utedelen har både nättak och nätgolv, och mittsektionen av nätgolvet är kompostgaller så att de ska kunna äta lite gräs :)
10983390_785146494856002_3198815046642390310_n_550457e6e087c36c50dafd47.jpg

img_20150209_091052_54da65902a6b22bcdf4195d0.jpg


Jag köpte kaninerna i vintras så de har inte bott här så länge, men de verkar trivas än så länge :)
 
Tack för bilderna @McFlurry ! Gillar verkligen er lösning för hö :)
Vi bor i lägenhet så de får flytta ut på balkongen. Tanken är att ha nät för fåglarna och sen öppet så de har fri tillgång till balkongen, tror jag.

@skiesabove Har nog ingen möjlighet att bygga själv tyvärr..
 
Då ska du ha med måttstock och stora plånkan till djuraffären :-). Många köpesburar har (för Sverige) olagliga mått. Men det finns jättefina lagliga också.
 
@skiesabove Jo, det där med lagligheten gäller ju för inomhusburar också.. Dåligt tycker jag men ska absolut tänka på det!

Stora plånboken är redan med på det hela ;)

Min tanke är en isolerad del med rastgård under, för typ sitthylla till två djur lär väl aldrig finnas plats till i den isolerade delen?
Sett fina hemmalösningar men inte så många köpe-varianter.

Annat? :)

Kommer inte ha råd med två fancy-burar, haha
 
Vi hade visst ett "snickarrum" som hör till hyresgästföreningen så nu funderar jag på att bygga själv ändå...
Ska försöka göra en läslig skiss att lägga upp för feedback! :)
 
Nu verkar dagen ha kommit, min pollen/hö-allergi kommer troligtvis tvinga djuren att flytta ut denna våren.

I mina ögon ser alla uteburar små ut och svåra att städa.. :p Jag är alltså i stort behov av tips på bra uteburar! Vad ska man tänka på? Hur "inreder" ni burarna? Kravet på sitthylla, hur får ni in det? Var har ni höhäckar och vatten? Hur gör ni för att städa?

Mina djur går just nu på låda och det är ju sjukt smidigt, men vet inte hur det funkar med en fuktigare utomhusmiljö..?
Tar gärna tips på bra förvaring av hö m.m också eftersom det är det jag är allergisk mot (och helst inte ska ha hemma alltså). :)
Snickra en egen! Vi gjorde en egen som var stor med två våningár och helt öppningsbar i taket med ett gångjärn bara. Takpapp på taket mot väta etc. Vår stod oxå på balkongen och då hade vi gjort en liten dörr som gick att ställa upp och stänga för. För bästa isolering när det var kallt. :) tror hela buren kostade Max 400 totalt o då blev de en hel del material över.
 
Har du bilder @Elisha ? :)

Är buren/bodelen isolerad? Har för mig att min vän som hade kanin när jag var liten (sisådär 15 år sen :angel:) hade halva delen isolerad och halva oisolerad. Tänker mig en bred sitthylla i bo-delen, har två kaniner och vill att de ska kunna sitta samtidigt.

Funderar på om man ska ha gångjärn och två dörrar till övervåningen eller såsom @McFlurry gjort.. :idea:
 
Jag kan ta imorgon! Nej inte isolerad, kaniner håller värmen bra sålänge det är bra har jag hört. Dock en liten "låda" inuti som var väldigt halmad och endast en supereliten ingång, funderade på att isolera just den delen, men avstod då jag läste att det inte var nödvändigt.

Vi hade en liten sitthylla bredvid till övervåningen (övervåningen var typ 80% av undervåningen) så dom kunde hoppa upp på.
 
De går inte att ha på hela balkongen och bygga hus till dem bara? :)

Bra att du kan bygga, tycker alltid det är saker att kompromissa med när det är köpeburar...
 
Jag har hembyggda lösningar. Jag har stora plastlådor som täcker botten mkt för dom är lätta att hålla rent, tömma, sanera. Bolådan är lös så att den går att ta ut enkelt. Taket på bolådan utgör hyllan.

Jag har hampaströ i buren o sen samma i lådorna, plus halm i toalådan så att den blir mer toalettvänlig. Jag har inget bajs eller kiss utanför plastlådorna så det är enkelt att bara lyfta ut, tömma och tvätta.Tar bara några minuter o man slipper stå halvvägs in i buren. :)

Sen bygger jag burarna med så lite vikt som möjligt och löstagbart tak, för att enkelt kunna flytta dem själv. Har även en friggebod åt honorna och även där, många plastlådor så att all toa görs i dom. Ha haft coccidier och är nu noga med att sanera ofta.
 
Jag har hembyggda lösningar. Jag har stora plastlådor som täcker botten mkt för dom är lätta att hålla rent, tömma, sanera. Bolådan är lös så att den går att ta ut enkelt. Taket på bolådan utgör hyllan.

Jag har hampaströ i buren o sen samma i lådorna, plus halm i toalådan så att den blir mer toalettvänlig. Jag har inget bajs eller kiss utanför plastlådorna så det är enkelt att bara lyfta ut, tömma och tvätta.Tar bara några minuter o man slipper stå halvvägs in i buren. :)

Sen bygger jag burarna med så lite vikt som möjligt och löstagbart tak, för att enkelt kunna flytta dem själv. Har även en friggebod åt honorna och även där, många plastlådor så att all toa görs i dom. Ha haft coccidier och är nu noga med att sanera ofta.

Jag är också på väg att bygga bur, så jag måste fråga, vad är det för plastlådor du har? Jag har inte hittat några som verkar lämpliga. Alla lådor är så djupa liksom.
 
Jag är också på väg att bygga bur, så jag måste fråga, vad är det för plastlådor du har? Jag har inte hittat några som verkar lämpliga. Alla lådor är så djupa liksom.

Vill man inte ha djupa lådor @tintilar ?
Nu ska vi flytta så måste definitivt komma igång med byggandet snart...
 
@Tassa @tolksele
Jag använder lådor från IKEA. Kanterna är visserligen lite höga, men samtidigt gör det inget tycker jag. Det håller ströet kvar i lådan och jag har öppningen till bolådan högt ändå, så att inte halmen ska rinna ur bolådan och det blir mer mysigt med öppningen upptill tycker jag.

Har lite olika lådor men denna är bra tycker jag. Den är lätt och rymlig.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20222665/
 

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 055
Senast: dotzie
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 505
Senast: Shenzi
·
Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 661
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp