Bajs i krubban..

amkm

Trådstartare
Nån som har nått tips på hur man kan göra när en häst fått för sig att bajsa i krubban "varje" natt?
Är ävldigt frustrerande att behöva göra rent krubban tidigt på morgonen.
 
Håller dom på sådär för jämnan så brukar jag låta dom få äta sin egen skit....och det brukar dom inte tycka är så kul....
 
Min häst bajsade i vattenkoppen ett tag. Inte alls fräscht, + att han kunde bli utan vatten länge om han gjorde det när han kom in.
För mig hjälpte det att lägga höet under vattenkoppen, då bajsade han inte där.
Annars kan man sätta upp en träbjälke framför krubban, så att dom inte når till krubban med rumpan :smirk:
Iallafall om du har den i ett hörn.
Annars vet jag inte riktigt.
 
Provat att täcka över krubban då?

Skulle inte lägga hö under vare sig vattenkopp eller krubba, hästen kan spräcka skallen om den far upp med huvudet hastigt! :( :crazy:
 
Han skiter alltid i krubban på nätterna,så på morgonen när jag fodrar lägger jag kraften ovanpå hösilaget,men tyvärr,oftast så brukar de som fodrar eftermiddagen bara hälla i krubborna från utsidan på boxen :crazy:,vilket gör att de inte ser om det är nått i krubban,så han äter ofta sin mat så,och det verkar inte bekomma honom något. :(
 
Men de får ju hösilaget precis brevid krubban,så det verkar ju inte göra nån nytta precis.Att lägga under vet jag inte om jag skulle vilja,för de kan ju slå upp huvudet om de blir rädda för nått.
En träbjälke kan vara nått,ska spåna vidare med ägaren om den tanken.
 
Näe,vi har inte provat med det,har liksom inte kommit på en "unghästsäker" lösning för det.Det pillas och dras i allt ändå. :crazy:
Men annars en mkt bra idé.
 
Nja jag tror inte risken att min häst gör det är så stor...
Vattenkoppen sitter långt upp inne i ett hörn.

Beror väl kanske på hur den sitter och vilket material den är i.
Sen behöver man ju inte lägga höet ända inne i hörnet, det behövde inte jag iallafall. Men det klart, risken kanske finns.
 
Kan du inte ha krubban i något annat hörn? Eller om skaffa en transportkrubba som du kan hänga lite var som helst alt. ta ut den på kvällen, lägg i fodret och häng in på morgonen.

//L
 
Har hört om hästar som spräckt skallen på det viset. Man får ju hoppas att det bara är krubban eller vattenkoppen så går sönder men varför ens ta risken?
 
Mmm,det kanske är ett utav de få alternativen som finns,och visst,vi har funderat på det,men tänkte mest höra om det fanns några andra idéer. :)
 
Krubban har suttit där hela tiden och det har funkat bra i 4 mån.men inte de sista 2 veckorna.
 
Skaffa blöja! :idea: :smirk:

Bästa tipset är nog som någon sa tidigare, att köpa en krubba som du kan haka loss på nätterna, och sätta i på morgonen.
 
Prova att göra en toalett åt honom... Antingen lämna en av hans egna högar på lämpligt ställe, eller om han är ranghög lägga in en annan hästs hög. Funkar på vissa "skitgrisar" i alla fall :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
2 317
Senast: SaraXX
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 323
Senast: Miiikaela_
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp