Bukefalos 28 år!

bajsar i vattenhinken + bitig

Tender

Trådstartare
min ena häst har fått för sig att bajsa i vattenhinken, vilket inte är så himla kul då hinken är svår att flytta ("thermobar"-typ) några tips på att få henne att sluta? den är aldeles för tung/stor för att kunna hänga upp.

min andra häst går och tjyvnyper hagkompisen konstant. har kompisen på sig ett täcke, grimma osv så sliter han och drar så fort tillfälle ges, därför går hagkompis utan grimma + täcke men tjyvnypen kommer hela tiden, hagkompisen får nästan aldrig vara ifred, de har fri tillgång till mat, ute länge mm men han fortsätter... är det bara och vänta tills den andra hästen säger ifrån rejält och han bli sparkad? har inte haft han så länge och det är på senare tid han har blivit värre och värre.
 
Sv: bajsar i vattenhinken + bitig

min ena häst har fått för sig att bajsa i vattenhinken, vilket inte är så himla kul då hinken är svår att flytta ("thermobar"-typ) några tips på att få henne att sluta? den är aldeles för tung/stor för att kunna hänga upp.

Om dom skiter i vattenhinken ofta brukar det hjälpa att byta plats på den. Titta efter var i boxen din häst brukar ha renast ofta är det bästa stället att ställa vattnet.

/Camilla
 
Sv: bajsar i vattenhinken + bitig

går tyvärr inte att flytta den, eftersom den behöver sladd och det finns bara ett ställe i boxen där man kan ha sladden så att de inte kommer åt att bita på den, måste ha sladden i, annars fryser vattnet till is...
 
Sv: bajsar i vattenhinken + bitig

Med vattnet skulle jag också tipsat om att flytta det, men det gick ju inte, så där kan jag inte komma med något tips.

Det första jag tänkte på med bitningen är att man kan ju prova att sätta på hagkompisen ett täcke och kleta på något äckligt (finns ju medel för att de inte ska bita på ex boxinredning) där h*n ofta biter. Då är det ju helt plötsligt inte lika kul att bita längre.. :o
 
Sv: bajsar i vattenhinken + bitig

Hej! Gått och funderat lite...

Skulle du inte kunna få upp hinken lite först, bygga en plattform eller liknande. Skulle kunna vara enkelt, något som sitter fast i hörnet.

Efter det, beroende på hur stor hästen är, sätter du en bräda i bärbenshöjd snett över hörnet. Då kan inte hästen backa in och bajsa i vattnet längre.

Det enda (eller ända som många verkar skriva) viktiga är att se till att hästen kan dricka och att den inte kan skada sig eller fastna. Det är därför en plattform skulle vara bra så vattnet kommer upp och blir nåbart för hästen. Se bara till att inte en hov eller ett huvud har någonstans att fastna, eller att en spik eller något sticker ut.
 

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 286
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 333
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp