Bukefalos 28 år!

Baka till skaldjursallergiker?

Monkie

Trådstartare
Barnet vill baka till sin favoritlärare, helst muffins! Läraren i fråga är tydligen extremt ! allergisk mot fisk ochskaldjur. På den nivån att det inte serveras fisk i skolmatsalen när hon jobbar.

Min undran är nu om det finns risker med att baka hemma till någon som är såhär allergisk? Mig veterligen finns ingen riskfaktor, men jag har aldrig träffat någon som är såhär allergisk och gick till jobbet med en doftallergiker med nytvättat hår för att minsann tvätta bort hästdoften. ..:banghead::banghead:
 
Ingen aning men det låter ju hemskt jobbigt för henne :( Vart och vartannat café serverar ju räkmackor och restauranger ska vi inte tala om. Jag tror nästa det enklaste är att fråga henne lite fint. Det förtar ju lite av överraskningen men kanske bättre det än att man riskerar något.
 
Ingen aning men det låter ju hemskt jobbigt för henne :( Vart och vartannat café serverar ju räkmackor och restauranger ska vi inte tala om. Jag tror nästa det enklaste är att fråga henne lite fint. Det förtar ju lite av överraskningen men kanske bättre det än att man riskerar något.
Tanken är att det ska vara en överraskning, men vill helst inte att den ska vara dödlig :crazy:. Blir det för osäkert så köper vi nog något istället, men det hade känts kul för barnet att kunna göra presenten själv :)

Angående restauranger och caféer antar jag att det måste vara helt uteslutet! Hon tål inte ens lukten enligt barnet.
 
Tanken är att det ska vara en överraskning, men vill helst inte att den ska vara dödlig :crazy:. Blir det för osäkert så köper vi nog något istället, men det hade känts kul för barnet att kunna göra presenten själv :)

Angående restauranger och caféer antar jag att det måste vara helt uteslutet! Hon tål inte ens lukten enligt barnet.

Det är ju en underbar tanke från barnets sida att göra något själv. Det man kan göra är ju att baka något, med så hög grad av renlighet det går, och meddela fröken det vid överlämnandet så får hon bestämma vad hon gör med det. Kan hon inte äta det själv så kanske det går att dela ut i klassen eller i lärarrummet. Så kommer tanken fram iallafall. Det skulle vara väldigt extremt om hon inte kunde vara nära spårämnen, det hade ju krävt total isolering.
 
Min bror är väldigt nötallergisk, jag ser till att allt är ordentligt rent innan jag bakar och håller inte på o taffsar på ev nötter i skåpet under tiden jag bakar. Det funkar i alla fall. Dock har jag sällan nötter hemma, inte uppvuxen med det så är inte "van"...
 
Just dessa extremt fisk/skaldjursallergiker kan vara ... extrema. En kompis fick allergikänning för att jag serverade honom mat på talrikar som hade gått (minst) två gånger i diskmaskin sedan de senast hade fisk på sig.

Mindre kul liksom :o

Tycker att idéen i sig är toppen! Verkligen. Samt att du är med på den. Jag blir glad i hela hjärtat när föräldrar är positiva till skola/skolpersonal (vilket visar lite vilken sorts bemötande man brukar få...) Så tänk efter, har ni grejer som inte rört fisk/skaldjur på ett bra tag = baka själva. Lagar ni ofta/mycket
fisk/skaldjur kanske det bör vara köpe-muffins (då kanske sonen ändå kan göra fin inslagning?)
 
Just dessa extremt fisk/skaldjursallergiker kan vara ... extrema. En kompis fick allergikänning för att jag serverade honom mat på talrikar som hade gått (minst) två gånger i diskmaskin sedan de senast hade fisk på sig.

Mindre kul liksom :o

Tycker att idéen i sig är toppen! Verkligen. Samt att du är med på den. Jag blir glad i hela hjärtat när föräldrar är positiva till skola/skolpersonal (vilket visar lite vilken sorts bemötande man brukar få...) Så tänk efter, har ni grejer som inte rört fisk/skaldjur på ett bra tag = baka själva. Lagar ni ofta/mycket
fisk/skaldjur kanske det bör vara köpe-muffins (då kanske sonen ändå kan göra fin inslagning?)
Oj!??? Shit! Jag tror våra grejer bör vara fria från fisk. Känner mig lite rädd, typ "alla vet väl att vetemjöl kan ha spår av skaldjur", "ägg är släkt med lax". Att man ska dabba sig totalt på nåt simpelt.

Men om vi slår in det väl och skickar med innehållsförteckning bör hon kunna ge dem till kollegor eller til sin familj om hon inte vågar smaka tänker jag!
 
Oj!??? Shit! Jag tror våra grejer bör vara fria från fisk. Känner mig lite rädd, typ "alla vet väl att vetemjöl kan ha spår av skaldjur", "ägg är släkt med lax". Att man ska dabba sig totalt på nåt simpelt.

Men om vi slår in det väl och skickar med innehållsförteckning bör hon kunna ge dem till kollegor eller til sin familj om hon inte vågar smaka tänker jag!

Just det där med ägg.. Min brors f.d sambo är så extremt allergisk mot fisk att han inte kunde äta industrikyckling pga de ofta göds med fiskmjöl. Vet dock inte hur detta påverkar ägg (om värphöns ens äter fiskmjöl?)
 
Då har jag lärt mig något nytt :) Äter inte kyckling själv sedan flera år, så har ärligt talat inte jättebra koll. Gäller det bara kyckling som ska ätas eller även värphöns?
Nja, det gäller BARA värphöns, kycklinguppfödning har jag ingen koll på!
 
Jag hade nog tyvärr frågat. Har en i yttre bekantskapskretsen som är SÅ allergisk mot fisk och skaldjur, jag trodde inte ens det var möjligt att reagera så kraftigt på en allergen men hon blir verkligen enormt dålig av minsta partikel.
 
Baka utan ägg annars :) det är inge svårt! Min nötallergiska bror är även väldigt äggallergisk, så i min familj har vi alltis bakat äggfritt :) så om nu hönsen blivit matade med fiskmjöl så minimerar du ju risken för allergichock om du tar bort äggen! Men annars tycker jag att du gör som du skrev, baka och skriv innehållsförteckning med alla märken så får läraren välja själv :)
 
Eller göra något som man inte äter (det går ju åt, tar slut fort). Typ ljusstake i metalltråd (luffarslöjd), ljuslykta av glasburk målad med glas/akrylfärg med nån snodd runt hålet eller något annat som består i flera år.
 
Är det inte enklare att göra nån marmelad eller typ inlagd gurka?
Eller göra något som man inte äter (det går ju åt, tar slut fort). Typ ljusstake i metalltråd (luffarslöjd), ljuslykta av glasburk målad med glas/akrylfärg med nån snodd runt hålet eller något annat som består i flera år.
Det här är första gången barnet visar något som helst intresse av att göra en gåva till någon lärare så jag vill helst försöka stötta honom i hans egna val. Bra idé med att göra andra saker, bakning är dock hans grej, så blir det inget bakverk blir det troligtvis något han köper eller ingenting.
 
Hej!
Jag är sådär allergisk som din sons lärare verkar vara, dvs luftburet allergisk mot fisk och skaldjur (och en del annat i mitt fall).
Du kan absolut baka! :)
Men det låter som en bra idé att skicka med en tydlig innehållsförteckning så läraren själv får avgöra om det funkar!

Några saker att tänka på hemma: använd rena saker som diskats i maskin på ett ordentligt program innan och helst inte använts till fisk nyligen. Sånt som kan vara svårt att få helt rent är framförallt skärbrädor och stekpannor. Ska ni använda ugnen så skura den ordentligt innan så den inte innehåller rester. Torka av bänkar etc och ha inte fisk/skaldjur framme under tiden.

Gällande ägg så finns det de som kan reagera på det men det är extremt sällsynt. Skriv bara att det innehåller ägg så får läraren avgöra själv om hen kan äta eller ska bjuda på det istället. oavsett kommer hen säkerligen uppskatta idén och omtanken! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp