Bukefalos 28 år!

Baka till skaldjursallergiker?

Just det där med ägg.. Min brors f.d sambo är så extremt allergisk mot fisk att han inte kunde äta industrikyckling pga de ofta göds med fiskmjöl. Vet dock inte hur detta påverkar ägg (om värphöns ens äter fiskmjöl?)
Jag har reagerat på kyckling på det sättet ett antal gånger. Problemet är att man sällan kan veta vad de fodrats med... Jag äter i princip bara majskyckling, det är ju dock himla dyrt...

Jag är allergisk även mot ägg, så jag kan inte svara på om det går över i äggen eller inte. Har för mig att det finns de som kan reagera på det men det är extremt ovanligt (dvs ännu mer ovanligt än att vara så allergisk mot fisk att man reagerar på kyckling som ätit fiskmjöl)
 
Hej!
Jag är sådär allergisk som din sons lärare verkar vara, dvs luftburet allergisk mot fisk och skaldjur (och en del annat i mitt fall).
Du kan absolut baka! :)
Men det låter som en bra idé att skicka med en tydlig innehållsförteckning så läraren själv får avgöra om det funkar!

Några saker att tänka på hemma: använd rena saker som diskats i maskin på ett ordentligt program innan och helst inte använts till fisk nyligen. Sånt som kan vara svårt att få helt rent är framförallt skärbrädor och stekpannor. Ska ni använda ugnen så skura den ordentligt innan så den inte innehåller rester. Torka av bänkar etc och ha inte fisk/skaldjur framme under tiden.

Gällande ägg så finns det de som kan reagera på det men det är extremt sällsynt. Skriv bara att det innehåller ägg så får läraren avgöra själv om hen kan äta eller ska bjuda på det istället. oavsett kommer hen säkerligen uppskatta idén och omtanken! :)

Bra tips! Ugnen hade jag inte tänkt på! ... Men den behöver ändå en ordentlig rengöring vilket fall!
 
Just dessa extremt fisk/skaldjursallergiker kan vara ... extrema. En kompis fick allergikänning för att jag serverade honom mat på talrikar som hade gått (minst) två gånger i diskmaskin sedan de senast hade fisk på sig.
Hur ser ens liv ut när man är så allergisk? Kan man ens röra sig bland folk? Att någonsin äta middag på restaurang/ute eller knappt hemma hos någon annan måste ju vara helt uteslutet. Vad fruktansvärt!
 
Hur ser ens liv ut när man är så allergisk? Kan man ens röra sig bland folk? Att någonsin äta middag på restaurang/ute eller knappt hemma hos någon annan måste ju vara helt uteslutet. Vad fruktansvärt!

Typ så ja.

Nu vågar denne person äta på veganska restauranger emellanåt, men.. ja. Det är svårt. Speciellt när kompisar (läs jag) försökte göra rätt och det ändå blev så helt jäkla fel.
 
Hur ser ens liv ut när man är så allergisk? Kan man ens röra sig bland folk? Att någonsin äta middag på restaurang/ute eller knappt hemma hos någon annan måste ju vara helt uteslutet. Vad fruktansvärt!
Det blir lite enahanda att bara äta kött men vad gör man? Min syster är väl den enda som kan laga både kött och fisk till samma middag. IKEA lyckas hålla isär slevarna , hittills. Har man dessutom allergi mot en del grönsaker/frukt blir det ännu mer spännande:D
 
Hur ser ens liv ut när man är så allergisk? Kan man ens röra sig bland folk? Att någonsin äta middag på restaurang/ute eller knappt hemma hos någon annan måste ju vara helt uteslutet. Vad fruktansvärt!

Det är nog tyvärr rätt svårt :(
Mammas ena bekanta är sådär allergisk mot både fisk/skaldjur och jordnötter. Hon vågar knappt röra sig ute emellanåt.

Lyckligtvis är det inte så vanligt att vara allergisk mot fisk/skaldjur. Är själv allergisk mot det, men i mitt fall spyr jag "bara". Och då om jag äter det själv. Kan utan problem sitta i en skolmatsal när alla runt mig äter det, bara jag själv slipper äta det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp