Bukefalos 28 år!

Baka utan socker?

Lycanthrope

Trådstartare
Ska baka till en diabetiker.
Sambon hittade Sukrin i affären men det var så dyrt!

Kan man söta på annat vis, tex lite honung/bär eller något?
Och har ni några tips på vad man kan baka :)

Det är ju gott om det smakar lite sött på något vis.



(Utan socker ska det givetvis stå i rubriken :D )
 
Sv: Baka utan socken?

Brukar baka med honung, tar lite mindre mängd än vad det ska vara socker. Mer exakt än så har jag inte lärt mig än ;)
Men vet inte om det är bra för en diabetiker.
 
Sv: Baka utan socken?

Som diabetiker blir jag själv lite trött på allt som ska likna socker. Socker-bakverk utan socker blir liksom bara konstigt.

Jag vill hellre ha något som är mer äkta. Bärpaj med en smulbotten och toppning av bär med creme fraiche och philadelfia tex - det funkar rätt skapligt utan socker.

Man kan använda hermesetas eller liknande men det blir mest lite fånigt.

Måste det vara bakverk? Inte annan typ av "efterrätt"?
 
Sv: Baka utan socken?

Måst egentligen inte vara bakverk. Bara det är något smaskigt som är lätt att ta med och bjuda på :)
 
Sv: Baka utan socken?

Brukar baka med honung, tar lite mindre mängd än vad det ska vara socker. Mer exakt än så har jag inte lärt mig än ;)
Men vet inte om det är bra för en diabetiker.

Honung är inte det minsta bra för diabetiker.

Men å andra sidan är inte socker något gift. Äta lite av något med lite socker i går bra. Man får anpassa insulinet en smula. Fast det får man med en hel del mat också.
 
Sv: Baka utan socken?

Han äter kakor och bullar ibland på jobbet, tar inte sprutor eller så men har något piller han tar. Så han äter sånt med socker i ibland, i viss mängd.
 
Sv: Baka utan socken?

Han äter kakor och bullar ibland på jobbet, tar inte sprutor eller så men har något piller han tar. Så han äter sånt med socker i ibland, i viss mängd.

OK då förstår jag bättre.

Fast kakor och söta bakverk utan socker är liksom samma som fettfri pizza. Det funkar inte.

Måste han äta sånt? Helt seriös fråga. Kan han inte ta frukt eller något annat som inte är så sött?
 
Sv: Baka utan socken?

Fruktsallad och glass är mumsigt och känns lite nyttigare om man vill ha efterrätt tex.
 
Sv: Baka utan socken?

Jag vill baka något att bjuda på eftersom vi har avslutning på fredag, så en simpel frukt känns inte så kul.
 
Sv: Baka utan socken?

Det är väl bara att stänga dörren till köket och inte släppa in allt folk från socken? ;)

Annars kanske det kan fungera med någon typ av LCHF eller Rawfoodkaka? Det bygger ju lite på att det inte ska vara så mycket tillsatt socker.
 
Sv: Baka utan socken?

Det brukar gå bra att byta ut vanligt socker mot fruktsocker. De flesta diabetiker tolererar det bättre. Mjuka kakor där man ska vispa upp socker och ägg till en pösig smet fungerar inte för det blir inget pös och då höjer sig inte smeten men i bullar och småkakor går det utmärkt att byta till fruktsocker liksom i pajer och så.
 
Sv: Baka utan socken?

Han äter kakor och bullar ibland på jobbet, tar inte sprutor eller så men har något piller han tar. Så han äter sånt med socker i ibland, i viss mängd.

Lite jobbigt att baka kanske, men croissanter är ju inte så söta och ändå goda. Eller köpa en croissant till diabetikern och baka till de andra?
 
Sv: Baka utan socken?

Det brukar gå bra att byta ut vanligt socker mot fruktsocker. De flesta diabetiker tolererar det bättre. Mjuka kakor där man ska vispa upp socker och ägg till en pösig smet fungerar inte för det blir inget pös och då höjer sig inte smeten men i bullar och småkakor går det utmärkt att byta till fruktsocker liksom i pajer och så.

Nej nej NEJ
- diabetiker
asolut INTE fruktsocker!

Hellre vanligt socker då.

tanten
 
Sv: Baka utan socken?

Jag vill baka något att bjuda på eftersom vi har avslutning på fredag, så en simpel frukt känns inte så kul.

Det hänger väl på presentationen? :)

Äpple, ett par physalis, någon jordgubbe, lite kiwi, banan och mango. Allt skuret i fina små bitar toppat med en klick grädde. Och en fin fuchsiablomma uppepå (ätbar!).

Knappast simpelt
 
Sv: Baka utan socken?

Funkar alldeles utmärkt att baka med sukrin, det gör jag hela tiden och får alltid komplimanger om hur gott det smakar.

Det enda man får tänka på är att recept som har stora mängder socker, tex maränger, inte kan bakas med sukrin eftersom sukrinhalten får vara max 20%. Glass funkar heller inte att göra eftersom sukrin inte fryser som socker. Men bullar, muffins, äppelkaka osv går jättebra! Om jag bakar med jäst brukar jag ha en matsked socker per kg mjöl. Det äts upp av jästen och gör bakverket luftigt och fint!

Stevia funkar inte att baka med eftersom det inte har någon volym. Honung, fruktos osv höjer blodsockret, kan inte tänka mig att det är särskilt bra för en diabetiker.
 
Sv: Baka utan socker?

Något med mörk choklad och chili? Jag såg ett recept på chilichokladkakor på nätet för inte alltför länge sedan. Vad jag minns innehöll de inget socker överhuvudtaget utan chilin och chokladen var dem dominanta smakerna utöver det goda smöret.

Det var förvisso småkakor och inget stort flott bakverk men du kanske kan göra sju sorters kakor och låta ett par sorter vara sockerfria?
 
Sv: Baka utan socker?

Det hänger väl på presentationen? :)

Äpple, ett par physalis, någon jordgubbe, lite kiwi, banan och mango. Allt skuret i fina små bitar toppat med en klick grädde. Och en fin fuchsiablomma uppepå (ätbar!).

Knappast simpelt
Jag tycker det är simpelt. Och nu vill jag ju faktiskt baka något :)

Funkar alldeles utmärkt att baka med sukrin, det gör jag hela tiden och får alltid komplimanger om hur gott det smakar.

Det enda man får tänka på är att recept som har stora mängder socker, tex maränger, inte kan bakas med sukrin eftersom sukrinhalten får vara max 20%. Glass funkar heller inte att göra eftersom sukrin inte fryser som socker. Men bullar, muffins, äppelkaka osv går jättebra! Om jag bakar med jäst brukar jag ha en matsked socker per kg mjöl. Det äts upp av jästen och gör bakverket luftigt och fint!

Stevia funkar inte att baka med eftersom det inte har någon volym. Honung, fruktos osv höjer blodsockret, kan inte tänka mig att det är särskilt bra för en diabetiker.
Sukrin var bara så satans dyrt. Sambon ska svänga förbi willys idag och se vad dom har för lättströ och sånt.

Stevia funkar kanske till kladdkaka då? Den ska ju inte vispas alls.

Något med mörk choklad och chili? Jag såg ett recept på chilichokladkakor på nätet för inte alltför länge sedan. Vad jag minns innehöll de inget socker överhuvudtaget utan chilin och chokladen var dem dominanta smakerna utöver det goda smöret.

Det var förvisso småkakor och inget stort flott bakverk men du kanske kan göra sju sorters kakor och låta ett par sorter vara sockerfria?
Jag funderade faktiskt på någon slags mörk chokladmousse :)
 

Liknande trådar

Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
749
Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
829
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Cattis_E
·
Mat Ska baka något till sambons fack styrelsemöte. Ska gå kunna bära med sig i ryggsäck eller påse. Gärna nått med ägg i så jag blir av med...
Svar
6
· Visningar
802
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp