Bukefalos 28 år!

Baka utan socker?

Sv: Baka utan socker?

Denna Chokladtårta är gjord utan socker. Riktigt god men jag tror att det är ett "måste" att gilla mörk choklad och hasselnötter.

Chokladtårta på nötbotten

Ingredienser:
Nötbotten:

100 gram hasselnötter (1,75 dl)
3 äggvitor

Chokladkräm:

180 gram mörk choklad (80%)
170 gram vispgrädde (ca 2 dl)
------
1 ägg
70 gram vispgrädde (knappt 1 dl)

Hallon och vispgrädde

Gör så här
Nötbotten:

Mal hasselnötterna fint i mixer eller beredare.
Vispa äggvitorna hårt och vänd sedan försiktigt ner dem i de malda nötterna.
Bred ut i en rund form med löstagbar botten. Man kan även lägga ett bakplåtspapper i en form.

Grädda i 175 grader i ca 10-15 min. Botten ska bli ganska fast. Gör chokladkrämen under tiden botten är i ugnen.

Chokladkräm:

Koka upp 170 gram vispgrädde, lägg ned chokladen och låt den smälta under försiktig omrörning.

Rör ihop 70 gram vispgrädde och ägget i en skål.

Häll över den avsvalnande grädd-/chokladblandningen över ägg-/gräddblandningen och rör ihop.

Sänk ugnsvärmen till 160 grader.
Häll smeten i formen över nötbotten och grädda i ytterligare 20-25 minuter, eller tills fyllningen stelnat. Den kan gärna vara lite lös i mitten.

Ta ut formen ur ugnen och låt tårtan svalna helt.
Lossa sedan försiktigt tårtan från formen med en tunn kniv eller från bakplåtspappret.

Mycket gott med hallon och vispgrädde till!
 
Sv: Baka utan socker?

Tack! Det lät ju väldigt gott :D


Visst är riktigt mörk choklad ok till diabetiker? (han har inte allvarligaste varianten, tar inte sprutor)
 
Sv: Baka utan socker?

Detta är absolut bättre än "vanligt" fikabröd. Glöm inte dubbelkolla så att han inte är allergisk mot nötterna...

Tips för fortsatt bakning; googla LCHF-recept!
 
Sv: Baka utan socker?

2 mogna bananer, frysta efter att ha skurits i skivor
3 msk kakao
1 msk honung
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl vatten

eventuellt strössel eller hackad choklad.
Ta fram de frysta bananskivorna minst 5 minuter innan du vill börja laga glassen för att låta dem tina upp en aning. Häll dem sedan tillsammans med kakao, honung, vaniljsocker och vatten i en matberedare. Sätt på locket och kör igång maskinen. Kör tills bananbitarna mixats sönder och du får en jämn glassmet. Häll upp i skålar och strö eventuellt över strössel eller hackad choklad. Servera omgående.
 
Sv: Baka utan socker?

Personen i fråga får väl själv ta ansvar för att äta "lagom lite" av sötsakerna.
Många personer med typ II diabetes missköter sin sjukdom (jag drar slutsatsen att det är typ II diabetes eftersom det är en tablettbehandling det handlar om) och det ansvaret får de allt ta på sig själv.

Som tidigare påpekats är honung lika illa eller lika bra som socker.
 
Sv: Baka utan socker?

Personen i fråga får väl själv ta ansvar för att äta "lagom lite" av sötsakerna.
Många personer med typ II diabetes missköter sin sjukdom (jag drar slutsatsen att det är typ II diabetes eftersom det är en tablettbehandling det handlar om) och det ansvaret får de allt ta på sig själv.

Som tidigare påpekats är honung lika illa eller lika bra som socker.

ja, eller hur.

En diabetiker kan äta socker. Det är inget gift.

Men man kan inte äta mycket och inte alltid.

Man blir ofta lite trött när man okommenterat tar bara pyttelite av potatismoset men blir ifrågasatt när man en annan gång tar en minibit av tårtan.
 
Sv: Baka utan socken?

Nej nej NEJ
- diabetiker
asolut INTE fruktsocker!

Hellre vanligt socker då.

tanten

Det var märkligt. Det är iallafall vad pappa som har typ 2 diabetes har fått besked om ifrån dietisten.
Hur kan det vara värre än vanligt socker? Jag menar fruktsockret i en frukt är ju nyttigare än vad motsvarande mängd vitt raffinerat socker är för en icke diabetiker så hur kan det vara tvärtom för en diabetiker?
 
Sv: Baka utan socker?

Han missköter sig inte så vitt jag vet, och han äter ju något bit kaka/bulle ibland. Men ville prova att baka något utan vanligt socker helt enkelt.

Ska iallafall prova receptet ovan, fast med ett par justeringar :)
 

Liknande trådar

Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
674
Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
828
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: Cattis_E
·
Mat Ska baka något till sambons fack styrelsemöte. Ska gå kunna bära med sig i ryggsäck eller påse. Gärna nått med ägg i så jag blir av med...
Svar
6
· Visningar
797
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp