Bukefalos 28 år!

Bakåtskuren sadelgjord? - vilken modell?

hejzan

Trådstartare
Jag har börjat fundera på om mitt sto med konstant mer eller mindre antydan till mage kanske skulle ha en sån här formad sadelgjord. Hon har liksom sadelgjordsläget på ett ställe och sadelläget längre bak, det gör att sadeln hamnar onödigt långt fram - har i och för sig en bomlös sadel så det gör inte så mycket, men det vore ju bra om det gick att förbättra :).
Jag har kollat på lite olika gjordar, men t.ex. Hööks och Lillhästens modeller ser lite olika ut - dragriktningen ser ut att vara annorlunda.
Spelar det någon roll?
Vilken verkar bäst?
Ni som har sådana - har de fungerat tillfredställande?

http://www.hooks.se/default.asp
eller
http://www.lillhastenistav.se/ronjagj.jpg

Vill inte köpa grisen i säcken - hjälp?
 
har köpt grisen i säcken dvs beställt från hööks utan att veta om den fungerar.
skall testa den på onsdag så jag återkommer om du får dåligt med svar
 
OK, någon måste ju ha en sådan här sadelgjord och kan tala om ifall de är bra eller inte? Hur är kvaliten på Hööks variant - lädret etc? Du som hade köpt en - hur är den??

Anna
 
När jag gick kursen och blev diplomerad sadelinprovare så blev jag varnad för just sådana gjordar... om man kan lite om hur krafter verkar rent fysikaliskt så ser man att trycket kommer att koncentreras till "innersvängen" vilket ger en mycket liten yta där allt tryck lägger sig. Det fungerar vanligen mycket bra, just pga att det blir så stort tryck på en liten yta.. typ som att använda ett rep som sadelgjord.. Jag har ritat en liten bild som kan förklara lite bättre, den som vill ha den kan ju PM:a sin mailadress så skickar jag den...

Bättre är att testa en gjord som fördelar trycket över en större yta, tex en med platta under. Sedan vet jag att Willabs Aerborn är gjord på ett väldigt smart sätt så att sadlarna ligger bättre still.. Svea här på forumet har mycket erfarenhet av den om jag förstått det hela rätt..
 
Vi har den modellen som säljs på Lillhästen (men inköpt lite billigare på Eko ;)). Den fungerar riktigt bra på vår pålle i alla fall och hästen verkar glad och nöjd han med. Om det beror på att sadelgjorden är bekväm eller att det blir bekvämare för honom med sadeln på rätt plats skall jag låta vara osagt. Det är en islandshäst och just i tölten är det väldigt lätt märka den positiva skillnaden.

Har hört en del sadelproffs lovorda gjorden och andra förkastar den helt. så därom tvistar "de lärde". Kanske är det olika för olika hästindivider. alla är inte skapta efter samma form där sadeln skall ligga och det är de inte heller där sadelgjorden hamnar. Med det menar jag att en del hästar kanske får "det där trycket" vid böjen och andra inte.
 
Bakåtskurna sadelgjordar ska inpassas till hästen som vilken annan utrustnning som helst. Har en häst bra bakåtliggande bog, mycket välvda revben och lite hull så kan man mycket väl prova denna sadelgjordstyp. De är just designade för sådana hästar som har markerad bröstbenskurva, vilket med andra ord är lite mage.
Vad Du ska göra är att lägga sadeln så att den ger hästen full bogfrihet. Titta nu på Din sadels sadelgjorsstroppar. Titta sedan var sadelgjorden hamnar. Sadelgjorsstropparna bör nu ligga direkt över sadelgjorden. Gör de nu inte det utan sadelgjorden ligger mycket längre fram så finns det en avvikels dem emellan. Titta nu på den "linje" som sadelgjorsstropparna bildar. Där sadelgjorden hamnar blir det också en "linje". Tänk dig nu dessa "linjer". De bildar en vinkel. Vinkeln bör enligt min mening för de korta bakåtskurna sadelgjordarna inte vara mindre än cirka 75 grader. Är vinkeln mindre kan det uppstå ett övertryck i bakre delen av sadelgjorden. Det är alltså rätt att draget på en sadelgjord alltid blir rakt ner. Sadelgjordsstropparna och den markerade bröstbenskurvan i beskrivna fall gör att draget blir rakt ner.
De långa bakåtskurna sadelgjorarna klarar dock enligt min mening något lägre gradtal.
De bakåtskurna sadelgjorarna har gjort för en del hästar att de nu slipper gå med en svanskappa eller förgjord för att få full bogfrihet.

Till den diplomerade sadelinpassaren skulle jag vilja ställa en råga.
En bred sadelgjord kan i vissa fall på ovan nämnda hästar mycket lätt åka fram mot hästens armbåge och då störa hästens aktion. Hästen får då ingen full bogfrihet. Om det är så att denna breda sadelgjord inte ger ovan nämnda hästar någon full bogfrihet och dessutom gör så att de får skav av den, är den då lika skadlig för alla hästar?
 
har nu ridit en tid med hööks svängda gjord.
hästen tycker bättre om den än den raka ( syntet).
han står still och blåser inte upp sig som han gjorde förut när man skall dra gjorden.
men det kan ochså bero på att han helst vill ha lädergjord gärna med resår.
hade en låne gjord
i syntet ett tag när min gamla lädergjord gick sönder och det var inte populärt.
sadeln åker dock fortfarande fram så det är svårt att säga om den är bättre.
 
Yes, en som prövat den! Frågor - verkar lädret vara av bra kvalitet? (mjukt?) Är det resårer på den? Hur mycket svänger den av jämfört med en helt rak (jag tycker att det är svårt att se på bilden).

Mvh Anna
 
???????????????Ingen som vet något om denna stackars sadelgjord?????????
Har den t.ex. hårda kanter (då blir det skav oavsett hur den är skuren misstänker jag...)
 

Liknande trådar

  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
647 066
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp