Bakåtvänd bilbarnstol

jemaha

Trådstartare
Vet att det tjatats om det här tidigare, men det är viktigt så.. Vi krockade igår, jag och barnen. Gick inte så fort, och tog inte tvärstopp, men det blev ändå en bra smäll. Alexander är snart 3½ år och åker fortfarande bakåtvänd, vilket en del kommenterat.. Jag är jäkligt glad för att han gör det fortfarande, annars hade han förmodligen inte klarat sig så bra som han gjorde nu. Jag fick MKT beröm av både ambulanspersonal och läkare.

VÄND INTE PÅ ERA BARN I BILEN FÖRRÄN DE VUXIT UR SINA BAKÅTVÄNDA STOLAR!!

När olyckan väl inträffar är det värt allt krångel med bakåtvänt, eller allt tjat från barnet om att det inte vill åka bakåt. Min barn sitter bakåt länge till..
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Skönt att det gick bra.

Visst är det konstigt att inte alla resonerar som dej?
Säkerheten borde vara självklart för alla, speciellt när man ansvarar för ett barn.

All heder åt dig och andra smarta föräldrar som bryr sig :bow::bow:
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Håller med dig. Jag kommer låta min son åka bakåtvänt ett bra tag tex till 4-5 år.
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

vi har tyvärr jättesvårt att ha två bakåtvända stolar i våran bil så största dottern som är 4 år har fått bytt till framåtvänd.. Men det känns inte helt bra kan jag säga.
Jag och min man är så olika långa (= måste ändra om stolen bakom förarsitsen varje gång vi byter förare vilket är i dagligen..) och stödben funkar inte tillräckligt i den bilen.. :crazy:
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Min man frontalkrockade riktigt rejält häromveckan, bilen skrot och maken fick en hjärnskakning och sönderslagna knän (änglavakt) men Elvira som satt i bakåtvänd stol klarade sig HELT utan skador. Hon satt också i bakåtvänd stol och gissa om man var glad att man ALLTID är noga med att spänna fast henne ordentligt även för en liten "skittur" som det var menat att bli.

I den andra bilen hade de en hund lös, den flög in i vindrutan och dog, tänk bara vad som hänt med Elvira som säkert väger tre gånger så mycket som hunden gjorde om hon inte suttit fast....
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Enligt min pappa så ska man inte vara så petig, det var det han sa.:mad:

Jag kontrade med att när det gäller mitt barn så är jag petig.

Min pappa är född 54 och det var ju annorlunda förr, men han tycker jag är för petig och vill ha en bilbältesstol åt Loke.....

Loke har en BeSafe Izi Kid, den är bra, m3n jobbig..
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Jag tror inte det är något att skylla på att din pappa är född på 50-talet, så är även min pappa och han skulle aldrig drömma om att utsätta sitt barnbarn för onödiga risker.

Här ska allt vara tipptoppsäkert :)
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Det är himla otäckt, såg ni inte på förra eller förrförra säsongen av sjukhuset, en mamma och son som frontal krockade kraftigt på E4an på morgonen, de åkte ambulans helikopter in till sjukhuset och sen när de åkte hem så hade mamma brytit nått i foten tror jag och barnet skuttade runt som vanligt utan en skråma!


Här är det också bakåtvänt som gäller. Vi har problem med att vi inte kan ha stolen på förarsidan och man sitter som ett ihoptryckt jag vet inte vad i passagerarstolen i fram, de löser vi med att istället köpa en ny bil!
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Jag tror att det har att göra med att man vet mer idag än vad man gjorde förr, kanske df han tycker det är onödigt. Eller så tänker väl han att olyckor inte händer.

Äsch, ingen aning.

Han tycker stolen är jobbig, vill ha en lättare och jag är petig.

Kommer icke på fråga att han får sitta i en bältesttol redan nu. Aldrig i livet.
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Ambulanspersonalen berättade att de kommit till olyckor där bilarna varit totalkrachade, och barn som suttit bakåtvända klarat sig i stort sett oskadda. Förstår inte att man vågar chansa när det gäller ens barns liv..
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Ambulanspersonalen berättade att de kommit till olyckor där bilarna varit totalkrachade, och barn som suttit bakåtvända klarat sig i stort sett oskadda. Förstår inte att man vågar chansa när det gäller ens barns liv..

Precis så sa de till oss också. En bra bilstol är värd sin vikt i guld:bow:.
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Skont att ingen blev skadad! Jag ar glad att jag slapade med mig en svensk stol over de sju haven, Sam ska ocksa sitta bakatvand lange till.
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Jag är öm och stel lite varstans, på barnen märks det ingenting.. Förutom att Alexander pratar om att han åkt ambulans då. :D Han ser det som ett spännande äventyr. Jag förstår mig inte på folk som vänder på sina barn före 4 års ålder. Vet flera som vänt på sina barn bara för att ett mindre syskon ska ha stolen. Ett par vände på sin 2½åring, för att de lilla behövde ha stolen.. Varför inte köpa en till stol ist? Vad är 3000:- mot ens barns liv? Förstår inte hur man tänker....
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Låter ju nästan som att dem resonerar att det yngre barnet är viktigare än det äldre..
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Jag förstår mig inte på folk som vänder på sina barn före 4 års ålder.
Mitt svar på den frågan är att samtliga mina tre barn har vuxit ur sina bakåtvända stolar på längden (huvudet för högt ovanför ryggstödet) strax efter att de fyllt 3 år, så jag har inte haft möjlighet att välja.
(enligt min babybutik så är de stolar jag har använt dessutom de bästa för just långa barn = det fanns ingen annan att köpa i stället)

Men jag håller med, barn som får plats i sina bakåtvända stolar bör sitta kvar i dem. Har också sett många tragiska fastsättningar av barn - vad säjs om en Volvo-stol (som är som en skål) fastspänd med säkerhetsbältet (så som man spänner det när en vuxen sitter där) framåtvänt på mittplatsen i baksätet... Med en typ 2-åring i...
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Men det är ju en helt annan sak, om barnet är för lång för alla bakåtvända stolar så har man ju verkligen inget annat val än att vända de. Men de jag har sett sitta framåtvända har definitivt inte varit för långa. För ett tag sen när jag var och handlade såg jag en tjej med 2 barn på parkeringen. Minsta barnet var 1-2 år, den större i treårsåldern. Stora satt på kudde i bak, lilla satt på kudde i fram.. Det värsta var att människan hade en bakåtvänd stol i baksätet, varför inte sätta minsta barnet i den?? :confused:
 
Sv: Bakåtvänd bilbarnstol

Båda mina barn, 1 och 3 år, åker bakåtvända. 3-åringen sitter i baksätet och han håller på att växa ur sin stol så jag är väldigt orolig för den saken. Vill inte ha han framåtvänd.
Är också orolig för lillan eftersom hon måste sitta i framsätet. Pappa är lång och kan inte köra med en bakåtvänd stol bakom sig. Tänker på vad som kan hända vid frontalkrock eller krock med älg. Det känns inte alls bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp