Bukefalos 28 år!

"Bakgjord"/Flank billet och flank cinch

skiesabove

Trådstartare
Var hittar jag en sån? Eller finns det något hemmabygge jag kan göra? Heter det bakgjord på svenska?
 
Var hittar jag en sån? Eller finns det något hemmabygge jag kan göra? Heter det bakgjord på svenska?

Ja det heter bakgjord :) Det är bara att googla på "bakgjord" så får du upp webaffärer där du kan beställa ifrån :)

Hittade några på en gång:

http://pryss.se/butik/index.php?route=product/product&product_id=108

http://www.bonanzawestern.com/artikel.php?kid=657&sok=&id=3920&/Bakgjord-Lakota

http://www.plprodukter.com/product_info.php?products_id=190
 
En heeeelt nyyy vääääärld :angel:

Hästen bestämde sig för att en westernsadel passade hans rygg, så nu är det skolbänken som gäller för mig. Tack så mycket för hjälpen!
 
Hmm en till newbie-fråga:
Vilken längd ska jag ha på gjord och bakgjord? Han har 145-155cm på engelsk allroundgjord och 80-85cm på dressyrgjord. Stor nordsvensk :P.
 
Du får mäta dig fram, bara slänga på sadeln och fram med måttbandet :)

Änden på framgjorden ska helst sitta 10-15 cm ovanför "armvecket" på båda sidorna!

Bakgjorden har folk väldigt olika, jag har min sitter med väldigt litet utrymme mellan gjorden och magen medan vissa har mycket mer. För min del vill jag inte riskera att hon fastnar med någon av bakhovarna i den eller att hon blir rädd om den helt plötsligt "klämmer" åt om det blir en lite vildare tur :) Har du billets att fästa bakgjorden i? Sätt fast dem i sådana fall och ta med dem i beräkningen, annars mäter du från skåra till skåra eller ring till ring (beroende på vad du har för sadel) och sen får du räkna på längden på både billetsen och bakgjorden.

Vart det totalsnurrigt nu?
 
Har inga billets så får mäta från skåra till skåra :)! Tuuusen tack för tipsen, blir mätdag imorrn då!

(fast jag misstänker att han behöver storlek störst, som vanligt haha)
 
Det var bara roligt att kunna hjälpa till! :)

Haha, ja om han har så stora vanliga gjordar kan jag tänka mig att du får dra till med en storlek störst här också :D
 
Man måste inte ha en bakgjord. De flesta sadlar är gjorda för att rida utan bakgjord och den används i första hand vid roping, extrem trailridning med mycket packning, på bockande hästar eller vid annat krävande arbete (typ boskapsarbete) och då ska sadeln också ha en rejäl bakrigg (ringar) att fästa i. Helt enkelt när man gör sådant som kan få sadeln att lyfta i bak och tippa framåt.
Sen använder en del det för "image" men den behövs väldigt sällan vid normal ridning.
 
Det var ju lätt för mig att veta jag har nämligen inte läst dem.:cool:
Eftersom du skrev att du "inte visste nåt" så tänkte jag att det kunde vara en trevlig upplysning eftersom det är en väldigt vanlig missuppfattning att man måste ha bakgjord på en westernsadel. Om det nu är så att det finns andra grejer man vill göra så kan man spara den slanten om man inte har ett egentligt behov eller inte vill ha den bara som kosmetika.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
660
Senast: Tilly_85
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: BernT
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 289
Senast: Mkb
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp