Bukefalos 28 år!

Bakrädd unghäst

linoda

Trådstartare
Tips mottages vad man ska göra med en bakrädd nordistravare. Är införd och körs 4 dgr i veckan. Är väldigt tittig bakåt och spänd. Finns det nått knep/träning som gör att det blir bättre?
 
Sv: Bakrädd unghäst

Ja, spelar ingen roll vad för vagn som används. Hon är spänd om man tex klappar henne på rumpan eller kommer åt henne på nått sätt , då kryper hon ihop och blir spänd.
 
Sv: Bakrädd unghäst

En del blir bättre med helstängt, en del sju resor värre.
Huva och tussar har du redan?
 
Sv: Bakrädd unghäst

Tips mottages vad man ska göra med en bakrädd nordistravare. Är införd och körs 4 dgr i veckan. Är väldigt tittig bakåt och spänd. Finns det nått knep/träning som gör att det blir bättre?
Vi har också en svår häst. Vi ska prova binda svansen hårt i vagnen.
 
Sv: Bakrädd unghäst

Helstängt har vi, går inte utan, är väldigt tittig bakåt.
 
Sv: Bakrädd unghäst

Skulle tro att det blir stor skillnad med bomull i öronen. Prova även i andra situationer (ex i stallet) att utsätta henne för saker som är obehagliga o vänj henne långsamt vid värre o värre saker. Tex börja med att klappa lite på rumpan o sen "råka" tappa en borste när det går bra med klapparna. Det kommer att ta tid o låt det göra det, skynda långsamt :).
 
Sv: Bakrädd unghäst

På vilket sätt hjälper det om hästen är bakrädd? Jag är alltså uppriktigt nyfiken.
Jag vet inte, utan fick tipset av en vän som varit länge inom travet. Denna häst är ett exemplar vi aldrig träffat på tidigare. (min man har ett tusental unghästar att jämföra med och jag rätt många med) Hag ger oss verkligen huvudbry. När vi kör ut är han lugn och fin, så behövs det bara att vagnen gungar till lite för tex ett puttegupp, så kastar han sig framåt, vagnen åker framåt och han blir spänd som en fjäder, börjar takta, krypa ihop och vill gärna gå på bakbenen, smågalopperar. Det blir som en ond cirkel han hetsar upp sig själv och kommer ofta hem drypande av svett. Inte för han fått jobba utan för han hetsar upp sig själv.
Om vi binder svansen kanske inte vagnen rör sig så mycket fram och till baka vid dessa ryck?.....tänker jag. Men är inte säker.
Vi har tagit vargtänder, kastrerat provat öppet, stängt huvudlag, olika vagnar, huva och tussar i öronen.
Sen verkar det också vara så att när han är på nytt ställe, går allt fint. Han travar lugnt och fint, några gånger på samma ställe så blir turerna bara värre och värre. Nu har vi varit på alla ställen:).
Vi ska prova med svansen och samtidigt byta ställe, köra med sällskap. Så jag återkommer om någon vecka.
gulan
 
Sv: Bakrädd unghäst

Vi ska prova med svansen och samtidigt byta ställe, köra med sällskap. Så jag återkommer om någon vecka.
gulan
:D:D
Vi flyttade hästen, band svansen hårt i vagnen och hade häst som sprang bakom. Han sprang som en travhäst och var så lugn och fin. Äntligen fick jag känna den där härliga travaren som man fått några glimtar av tidigare.
Igår körde jag utan bunden svans och det gick jättebra. Undrar hur det går utan sällskap. Det ska ju såklart provas.
gulan
 
Sv: Bakrädd unghäst

En häst i vårt stall som var "bakrädd" visade sig ha lösa benbitar i en has efter en hel del funderingar och undersökningar. Det behöver ju inte vara så i ditt fall, men om det inte blir bättre med träning kan det ju vara värt att kolla upp. Den här hästen var inte halt eller visade andra symptom som ledde tanken till lösa benbitar, men i vissa lägen gjorde det skit-ont och upplevdes då som bakrädd, spänd, tittade stressat bakåt, orolig då man var placerad i närheten av bakdelen (inte alltid), reagerade starkt på ljud/rörelse bakifrån och svår att sko vissa gånger.
 
Sv: Bakrädd unghäst

Har haft att göra med två extremt bakrädda kallblod, båda 2 år gamla. Den ena körde vi in igen som 2-åring då dom hade tappat henne i Norge för vagn 2 gånger, väldigt nervös och ohanterad, gick inte att fånga i hagen och var skitnervös vid hantering, knappt man fick ta i svansen och klappa/borstsa på rumpan.

Var egentligen väldigt okomplicerad, kördes varannan dag med speedcart och dövhuva, hanterade massor och utsatte henne för mycket nytt, flyttade grejer bakom henne på behörigt avstånd, levde om i lagom doser m.m. varje dag, blev en av de tryggaste hästar jag någonsin tränat därefter som 3-åring. Satt upp och red in henne själv med sadeln på stallgången innan chefen släppte lös mig och vi red iväg. Fantastiskt klok häst.

Den andra var en livrädd valack, stackars liten. Kördes med dövhuva, slaggjord, helstängt, check och blev bättre av att tränas regelbundet och bli hanterad på samma vis som stoet, dom lyckades faktiskt prema han vid senare tillfälle, dock ostartad än som 4-åring. Hoppas på att få se honom i år...
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 918
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Pilot
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 119
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 027
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp