Unghästar och ekonomi

prinsessfeminist

Trådstartare
Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten.

Tittar man på alla raser, så är antalet över 500.

Lägg till alla de som inte är utannonserade. En annan fundering är hur många det blir inkluderat fyraåriga hästar, som ju också får anses vara unghästar som ännu kräver en del. (Kollade: 708 hästar totalt mellan 2-4 år)

Det är en ansenlig mängd och jag undrar om det ens finns köpare till så många hästar?

Jag tänker på att det förutom ekonomi krävs ganska mycket kunnande att ta sig an en unghäst.

Vad händer med alla "överblivna", för samtliga lär väl inte bli sålda ens i år?

Ni som sålt unghästar, hur gör ni? För att ens hitta rätt köpare kan ju vara svårt.

Och priserna? Jag noterar att det finns halvblod från ca 40.000 sek upp till närmare en halv miljon (och många utan pris).

Andra raser verkar det vara väldigt olika prissättning på.

Själv har jag både sålt och köpt unghäst. Min såldes via att jag tog kontakt med en som hade en sökes-annons och det blev en fullträff. Jag upplever att både köparen och jag hade tur att träffa varandra.

Den jag köpte blev lite slumpmässigt och då den varit ute på annons i flera månader, fick jag ett mycket bra pris.
 
Nu var det länge sen jag sålde unghäst. Men tvååriga hingsten jag sålde lade jag ut till underpris, för att jag verkligen var tvungen att få honom såld. Då var han såld inom ett par veckor om jag inte minns fel. Sexåriga stoet var det lite trögare med (förvisso också oinriden welsh mountain), men hade jag inte fått henne såld (tror att jag lade ut till salu i augusti och hon såldes i december), så hade hon bara fått gå kvar som hagprydnad tills hon blivit såld. Inga höga priser på nån av dem, men femsiffrigt iaf.

Just nu har jag en sjuåring och en ettåring till salu, men samma där, blir de inte sålda, så blir de kvar. Inte hela världen, de säljs främst för att jag känner att jag inte har tid med flera hästar och jag tror inte nån av dem blir upprörd om de jobbas sporadiskt/vilar mycket.

Jag har också noterat att halvbloden verkar variera kraftigt i pris, vissa slumpas verkligen bort. Men ibland måste man sälja och får man inte sålt för det pris man begär så får man prova att sänka priset.
 
Jag skulle gissa som @Habina säger att de flesta försöker sänka priset eller så blir de bara kvar och att utbildningen blir lidande.

Blev själv lite nyfiken och kanske var hästnet inte min väl men det verkade finnas extremt få föl ute på annons.
 
Jag skulle gissa som @Habina säger att de flesta försöker sänka priset eller så blir de bara kvar och att utbildningen blir lidande.

Blev själv lite nyfiken och kanske var hästnet inte min väl men det verkade finnas extremt få föl ute på annons.

Kan det vara att uppfödarna inser att det inte är nån mening att lägga ut fölen? Nu blev jag nyfiken och måste också kolla. ;) Ansvarar INTE för om jag råkar hitta ett föl jag vill ha.
 
Kan det vara att uppfödarna inser att det inte är nån mening att lägga ut fölen? Nu blev jag nyfiken och måste också kolla. ;) Ansvarar INTE för om jag råkar hitta ett föl jag vill ha.
Jag vet inte?! Fick tusen frågor! Är van vid att alla uppfödare jag följer rear ut föl och åringar på hösten :D
Jag fick bara ihop tio på min sökning och inga mindre ponnyföl alls :down:
 
Jag vet inte?! Fick tusen frågor! Är van vid att alla uppfödare jag följer rear ut föl och åringar på hösten :D
Jag fick bara ihop tio på min sökning och inga mindre ponnyföl alls :down:

Nåt måste ha blivit fel i sökningen...

Jag fick upp 2-4 år = 707 st, 1 år = 405 st och 0 år = 367 st. Så alldeles för många jag blev sugen på. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 219
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 517
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp