Bukefalos 28 år!

Baksidan av galopp sporten

Sv: Baksidan av galopp sporten

Ja de är klart man får, trevlig du är...
Tycker bara att detta är en lite annorlunda tråd .. men visst får man tycka annorlunda men då folk här inte är så bra på att bemöta utan direkt hoppar på utan någon som helst ödmjukhet så gör jag desamma tillbaka..
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Självklart är det hemskt att en häst dör och det tycker nog dom flesta, men om en dressyrhäst skulle falla ihop och dö så skulle det få lite större reaktioner eller?

Jag läste på aftonbladet att bara i år har det dött 4 hästar inom travet, det tycker jag är ganska mycket i alla fall..

Jag menar inte att dra alla över en kant även om det verkade så, så jag ber om ursäkt till alla travmänniskor som verkligen gillar sina hästar och inte bara ser dom som tävlingsmaskiner. :)

Större reaktioner från vem menar du? Vem menar du har inte reagerat som du tycker borde reagerat?? :confused:

4 hästar är väl egentligen 4 hästar för mycket, men har du sett vad som dödade dem?
Immenso dog efter ca 500 m i loppet, han sprang inte direkt ihjäl sig, utan är tillräckligt tränad för att springa bra mycket längre än så... det vanligaste orsaken till dödsfall i lopp är cirkulationssvikt pga av dolda infektioner.
Det är ju inte så att hästarna pressas íhjäl direkt...

Det är alltid tragiskt med dödsfall och olyckor, oavsett gren o sport!
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag tror vi är få personer som inte bryr oss. Det är Alltid tråkigt när än dödsolycka händer, vare sig det är inom galoppen eller i hagen. Det många av oss undrar är vad du vill komma fram till med tråden, det känns mer som du försöker påvisa något som inte existerar. Vi vet ju t ex att det sker olyckor, vi vet att hästar som gjort sitt inom många tävlingsgrenar (inte bara galopp) får gå till slakt. Så vad är det du vill åstadkomma? Få galoppsporten att upphöra? Borde inte All hästsporttävling upphöra då också? Och borde vi inte sätta på våra hästar alla benskydd vi hittar, släppa ut dom i en helt platt hage, en och en och absolut inte rida eller köra dom.. för då kan det hända en olycka. Vad är det för sorts hästliv egentligen?
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Självklart är det hemskt att en häst dör och det tycker nog dom flesta, men om en dressyrhäst skulle falla ihop och dö så skulle det få lite större reaktioner eller?

Jag läste på aftonbladet att bara i år har det dött 4 hästar inom travet, det tycker jag är ganska mycket i alla fall..

Jag menar inte att dra alla över en kant även om det verkade så, så jag ber om ursäkt till alla travmänniskor som verkligen gillar sina hästar och inte bara ser dom som tävlingsmaskiner. :)

Såg att halvblodshingsten Niklas hade dött under en skritttur efter en tävling. Vet inte om det var på tävlingsplatsen eller dagen efter. MEN ingen anklagar ägarna för att ha plågat sin häst utan alla ser det som en ren olycka att hans hjärta slutade slå under ett träningspass.

Om du läser inne på trav så ser du att anklagelserna "haglar" om att det var djurplågeri, hästen var inte i tävlingsmässigt skick m.m från dom som är motståndare till trav. Har inte sett ett enda liknade inlägg när det gäller ridhästen. Varför ska det bli ett ramaskri om det är en travare som dör?
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Egentligen vet jag inte varför jag ens orkar skriva när det är sådana här "snyfthistorier" som spelas upp.

Disskusionen har ju varit upp minst hundra gånger förut:grin:

Men en sak som retar mig är det larviga att det är hemskt att hästar slaktas!

Dom flesta som upprör över detta äter själv kött från både gris, ko och kyckling. Men HÄSTAR, dom är ju söta och dom ska vi inte äta:crazy:

Som sagts tidigare, en död häst lider inte. Jag skulle alla gånger mycket hellre skicka hästen till slakt än skänka/låna ut den bara för att det ska leva.

Har själv kört ett av dom tidigare fbl till Scan och jag har enbart positiv erfarenheter av det.
Att dom visar bilder i filmen på när dom avblodar hästen på ett sätt som att det skulle vara "hemsk" och "förskräckligt" mot hästen är bara idiotiskt. Hästen är DÖD!!!! Det är inte så att den ligger och förblöder.

Jag är själv vegetarian och såklart engagerad i djurrätt men har valt att inte vara med i tex Djurens Rätt just därför att det blir så osakliga argument. Det blir hela tiden snyfthistorier av saker som faktiskt inte är hemska. När man istället borde ta tag i dom som verkligen vanvårdar sina djur och där det ofta dröjer felar år innan myndigheter ingriper.
Men det är väl inte lika spännande och ger inte samma publicitet!
(Nu blev jag arg på köpet;))
Det finns en sån extrem okunskap inom djurrättsorganisationerna, dom väljer att se det dom vill se. Och vinklar budskapet så det passar deras kampanjer.

Just i denna filmen, vad är det som säger att det just är galopphästar som stapplar omkring?

Självklart finns det rötägg inom alla sporter men jag tror att majoriteten av dom hästar som sköts mindre bra idag står hos privatpersoner!
Där är det skyddad verkstad!
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag tycker buke borde införskaffa en sån där "gillar" knapp som på facebook ;)

Håller med helt!
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Nu måste vi genast hem och ställa in hästarna i boxar för det är ju djurplågeri att ha dom i hagen;)
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Väl skrivet!

Kan bara instämma, vad är det som är så mycket hemskare med att hästar slaktas än andra djur? Jag är oxå vegetarian delvis av etiska skäl och är rätt så trött på folk som kallar sig djurvänner av för mig rätt så märkliga skäl.. Men men..

När det gäller trav- och galoppsporten är den väl befolkad av mer eller mindre begåvade utövare, precis som alla andra hästsporter. Skillnaden är väl kanske att spel/pengar är en lite större del av motivationen,vilket kanske attraherar en del människor som inte bryr sig om hästarnas hälsa. Men det är ju inget man behöver utgå från. Det kan ju lika gärna vara tvärtom, att man som utövare är medveten om vilka dyrgripar man har i stallet och är rädd om dessa. Pengar/lönsamhet är bara en del av sporten (eller i mitt fall olönsamhet..suck)
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Klippet var ju inte det roligaste man har sett. Men helt ärligt, det känns som du pekar ut alla inom galopp-sporten. Antingen gör du det, eller formulera du dig dåligt...
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Det jag tycker är obehagligt med galoppsporten är dominoeffekten. Om en häst ramlar så ramlar oftast flera och skadorna kan bli massiva. Detta då jämfört med t.ex hoppning där hästarna tävlar en och en på banan och således inte skadar någon annan vid olycka.

Men dominoeffekten kommer utifrån olyckor, inte vanvård.

I övrigt förstår jag inte så mycket det fasansfulla med filmen. Att hästen slaktas och avblodas.. ja, det är liksom så det går till. Äckliga slow motion-bilder på likdelar ser jag mer som otrevligt för mig än fruktansvärt för hästen.
Möjligen kan man ifrågasätta prickskytteslakten jämfört med en bultpistol som har större träffsäkerhet, men det är nog en annan diskussion, för jag tror inte slakten av en galopphäst är annorlunda än slakten av ett halvblod.

Som någon sagt tidigare, det finns rötägg inom alla sporter, och tyvärr är det väl så att ju mer pengar en sport genererar, desto fler rötägg attraherar den.

För övrigt tror jag filmen är från Australien, inte USA.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Svarar både Humelibumlan och Mitra:

Om hästar dör under en tävling så måste dom ju vara hårt pressade.
Det händer väl oftare under trav, galopp, fälttävlan än på dressyr eller hopptävlingar?
Hästarna pressas väl knappast på samma sätt i ett dressyr program som på en travbana?

När jag säger att jag upplever det som att det inte får så stora reaktioner, menar jag att det verkar som att det bara är sorgligt men det är sånt som händer.. Finns det inget man kan göra åt det? Förhindra att dessa olyckor händer? Något är väl fel när hästarna kollapsar?

Jag är kanske helt ute och cyklar men jag kan tyvär inte se det roliga i trav förutom pengarna, därför gillar jag inte sporten.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Svarar både Humelibumlan och Mitra:

Om hästar dör under en tävling så måste dom ju vara hårt pressade.
Det händer väl oftare under trav, galopp, fälttävlan än på dressyr eller hopptävlingar?
Hästarna pressas väl knappast på samma sätt i ett dressyr program som på en travbana?

När jag säger att jag upplever det som att det inte får så stora reaktioner, menar jag att det verkar som att det bara är sorgligt men det är sånt som händer.. Finns det inget man kan göra åt det? Förhindra att dessa olyckor händer? Något är väl fel när hästarna kollapsar?

Jag är kanske helt ute och cyklar men jag kan tyvär inte se det roliga i trav förutom pengarna, därför gillar jag inte sporten.

Men hästar dör i hagen oxå utan att vara pressade.

Trav är helt klart inte att skritta runt med vilopuls, utan en ansträngning, men ansträning är ju inte press, hästar springer inet för våld o slag precis?

Som jag skrev tidigare så beror det oftast på cirkulations svikt pga av dolda infektioner i kroppen, alltså visar hästen inget innan start så är det ganska svårt att veta..

Ja det händer att hästar dör, alla jobbar ju för att förebygga o man startar ju inte en häst man vet är sjuk..
Men med tanke på att det körs mellan 30-40 lopp per dag o i varje lopp startar i genomsnitt mellan 10-15 hästar, så är det ju inte så att det dör hästar stup i ett precis...

Jag tycker trav är super kul, och det har inget med pengarna att göra... det är inte direkt lättförtjänta pengar, men kul o hästarna älskar det :)
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag är en av dem som förlorat min häst under travtävlingar i år och jag anklagade mig själv väldigt länge för hans död. Han var det viktigaste i hela världen för mig och jag lovar att han älskade att tävla. Tyvärr så fick han en hjärtinfarkt och det är inte så mycket att göra åt, oturligt nog fick han det i loppet men han hade lika bra kunnat få det hemma i hagen eller om jag varit ute och motionerat honom i skogen.
Djur dör, det gör människor också, min kompis pappa dog för nån månad sen av en hjärtinfarkt och han satt i soffan och tittade på tv. Jag förstår inte varför galoppen eller travet skulle vara så hemskt, vi vill inte att våra hästar ska dö lika lite som ni vill att era dressyr och hopphästar ska dö.
Som Mitra skrev om hästen Niklas som fick en hjärtinfarkt dagarna efter en hopptävling, det är också väldigt olyckligt men det är sånt som händer, bara att aceptera.

/Dinarella - en travnörd som gör allt för mina hästar
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag tror vi är få personer som inte bryr oss. Det är Alltid tråkigt när än dödsolycka händer, vare sig det är inom galoppen eller i hagen. Det många av oss undrar är vad du vill komma fram till med tråden, det känns mer som du försöker påvisa något som inte existerar. Vi vet ju t ex att det sker olyckor, vi vet att hästar som gjort sitt inom många tävlingsgrenar (inte bara galopp) får gå till slakt. Så vad är det du vill åstadkomma? Få galoppsporten att upphöra? Borde inte All hästsporttävling upphöra då också? Och borde vi inte sätta på våra hästar alla benskydd vi hittar, släppa ut dom i en helt platt hage, en och en och absolut inte rida eller köra dom.. för då kan det hända en olycka. Vad är det för sorts hästliv egentligen?

Ja jag skulle inte gråta om galoppsporten upphörde men de är inte de jag är ute efter de jag ville med tråden var att folk skulle se vad som kan hända. . .
Men som vanligt här på buke så blir de ringar på vattnet o har man inte skrivit EXAKT utförligt vad man menar så hoppar folk på och antar...
Och nej jag anser inte att andra grenar inom hästsporten är lika hemsk/farlig, Galopp, steeplecheese (stavning) och fälttävlan är värst... ENLIGT MIG!

Jag ville inte påvisa nåt, ville bara att man skulle se att det inte alltid är som de försöker få de att se ut, de sker mkt hemska saker..

Tycker en del du skriver är totalt obefogat så svarar inte på det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta här säkert känner till vid det här laget är jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket här och som känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 563
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 991
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
888
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp