Bukefalos 28 år!

ballförskutning?

Reykur

Trådstartare
Vad är det?
Är spekulant på en häst som har haft en Ballförskutning på ett framben, men som snart är återställd "med en bra hovslagare kommer det inte tillbaka" Skrev nuvarande ägaren.
Hur allvarligt är det? och kan hästen andvändas som vanligt eller kan den få problem vid ex. hoppning?
snälla, hjälp mig... FORT..
Kram/Emma
 
en bra hovslagre och att du själv håller efter är ett måste, ballförskjutning får dom av dålig hovvård...om jag ska försöka förklara så normalt är ju ballarna lika höga, men en förskjuten häst har ojämna ballar och det blir tryck ...näää, va svårt att förklara...man måste iallafall hålla "tomt" under den förskjutna ballen så det inte blir tryck på den, du kan själv vara med o fila lite mellan hoven o skon så hoven inte har kontakt med skon tills förskjutningen gått "ner"...en hovis kan förklara det där för dig...och det är ingen fara med en sån häst under förutsättning att den i övrigt har normala hovar....men att påfresta den utan att ha åtgärdat förskjutningen är inte bra.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 581
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
926
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 661
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp