Bukefalos 28 år!

Bandmask, kolikrisk?

Gullan86

Trådstartare
fick höra att bandmask kan orsaka kolik och att det är bara ett medel equimax som tar det allra bäst.
velar om jag ska ta noromectin nu som jag hade liggandes hemma nu eller pga detta ta equimax?

de i stallet har tagit hem det sistnämda medlet som är rätt dyrt tydligen.
men blir ju orolig om hästen ska ha risk för bandmask/kolik.

träck kollar honom alltid men vet inte om man kan se just bandmask?

vilket medel är mest rekomenderat för stygnflugan(som jag ju tänkte avmaska mot från första början innan jag fick höra detta).
 
Sv: Bandmask, kolikrisk?

Bandmask syns på träckprov men är lite meckigare att hitta för de är inte lika jämnt spridda i träcken som blodmaskägg utan kan vara koncentrerade till färre ställen. Så man kan missa det.

När det gäller avmaskning mot styngflugan så spelar det ingen roll om du använder Noromectin eller Equimax, för det är samma verksamma substans i dem. Det som gör att Equimax tar bandmask också är att det innehåller ytterligare en substans, som inte finns i Noromectin.
 
Sv: Bandmask, kolikrisk?

Om din häst är frisk och pigg i lagom hull utan kolik så ska du INTE avmaska mot bandmasken. 65% av Sveriges hästar bär på bandmasken och det är bara i stort antal som de kan orsaka kolik pga att de täpper till övergången mellan tunntarm och blindtarm. De flesta hästarna har några stycken vilket inte påverkar hästen.
 
Sv: Bandmask, kolikrisk?

Ang bandmask så står det såhär:
"Ibland kan förekomst av bandmaskägg synas i grundanalysen och då är det naturligtvis angivet i provsvaret. Vill man göra en mer säker kontroll behövs en särskild analys."
http://maskkontroll.se/analyser/bandmaskanalys/

Jag gjorde en särskild analys för bandmask för att min häst fick kolik, tyckte då det var lika bra att kolla. Han var negativ.

Läs också om styngflugelarver,
http://maskkontroll.se/info/info-provtagning-maskar/#styngflugelarver
 
Sv: Bandmask, kolikrisk?

Okej tack men hur vet man det? Är de alltid magra då tex?

Symtom kan vara kolik,avmagring eller svårföddhet, dålig pälsfällning. Normalt behöver du varken provta eller avmaska mot bandmasken om din häst är frisk, vuxen och är som den ska.
 

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 368
Senast: Madick
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 146
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 259
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 092
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp