Bukefalos 28 år!

Banta halt hund

Belethien

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp kära vänner!

Mina föräldrar har en äldre hund-herre som blivit halt på sistone. Trots röntgen och palpation så kan inte veterinärerna hitta något. De har nyligen pratat om att han har björnfot (se annan tråd) som kan vara orsaken till att hundens leder belastas och tydligen så skapar det problem med att kapillärerna i benet "går sönder" och ger upphov till smärta (detta är förklaringen jag har fått av mina föräldrar så jag är inte riktigt 100% på att de förstått vad veterinären menat!).

Men då kommer vi till kruxet. Veterinären har plötsligt hajjat till och sagt att hunden är överviktig (något jag påtalat om i ett år nu och vet har sagt emot hela tiden innan hältan kom upp! :crazy: ) och det kan alltså vara orsaken till överbelastning och hälta. Han måste alltså bantas.

Men hur bantar man en hund som är halt förutom att minska fodergivan? Han går redan på dietfoder och veterinären har talat om att min mor bör byta till något av deras specialfoder så fort han ätit upp den foderpåsen han har nu. Han går på smärtstillande så han haltar inte längre men man kan ju inte motionera särskilt mycket heller, i risk att överbelasta lederna.

Så hur gör man? Vad vågar man göra??
 
Sv: Banta halt hund

Simning är skonsamt mot lederna eftersom de i vattnet inte belastas av kroppsvikten på samma sätt som vid promenader.
 
Sv: Banta halt hund

Precis som Gnist säger så är ju simning toppen. Lite beroende på vad de bor och vad det är för hund kan man ju dessutom snart simma ute. En flytväst och sedan gå i själv och hålla hunden så att den simmar är utmärkt träning sommartid. (Ja, om man då inte har apporterande vattengalningar som jag, de har redan premiärsimmat :angel: )

Innan dess finns det ju simning på tex djursjukhus, brukar inte vara så dyrt.
 
Sv: Banta halt hund

Är i samma sits. Jag har en haltande schäfer dam som bär omkring på 10 kilos övervikt :(
Hon är också ren på röntgen och veterinären tror att hennes led är överbelastad p.g.a övervikten och ev lite ålderskrämpa (7 i år)
Hon äter också smärtstillande samt antiinflamatoriskt (Rimadyl)
Vi har bantat henne nu i 2 veckors tid, och hon har gått ned 1,5 kg.
Det är en knepig balansgång, motion är bra för bantningen, men får inte anstränga leden i onödan.
Hon simmar en gång i veckan, och vi går 3 stycken 15 minuters promenader (powerwalk tempo) om dagen. Har provat att gå någon 30 minuters promenad, men då haltar hon väldans mycket när vi väl kommit hem och hon legat stilla en stund. Går vi bara dessa korta 15 minutare så haltar hon inte alls eller bara väldigt lite.
Eftersom hon inte kan motioneras så väldigt mycket så äter hon också mindre än behovet enligt tabellen (Royal Canin Sat 30 Weight Management), där hon igentligen ska ha 381 g, men får 300 g uppdelat på 3 givor.
 
Senast ändrad:
Sv: Banta halt hund

Bra att du minskat ner på fodret!

Men 10 kilos övervikt? Jag säger väl mer åt 20 :o

TS: Simning är jättebra! Snart är det dessutom varmt i vattnet och då kan man simma hundarna alldeles gratis. Vad jag har hört bör det iallafall vara 17 grader i vattnet innan man slänger i dom för motionssim.
 
Sv: Banta halt hund

Gnist & Lady_vp: Jag har sagt att mina föräldrar bör åka in med honom till ett nytt rehabcenter som har öppnat så han kan gå på rullband i vatten, det tror jag är nyttigt fram till att man kan börja simma i sommar i sjön. Dock så är de inte jätte pigga på att ge 2500-3000kr för detta utan att jag tjatar till ordentligt. :mad:

Cillen89: Vågar man sig ut på raska promenader då? Han kommer inte att belastas för mycket av 15 min x 3 i rask takt? 1,5 kg vore kanon om han kunde gå ned innan sommaren, jag ska stanna hos dem över sommaren så jag kommer att kunna röra på honom så mycket han klarar av. Men innan dess så måste han ju gå ned minst 2 kg och få mera kondition.
För övrigt ser han ut såhär i benen som antagligen är problemet, han är nog för tung för att benen ska hålla:
081221035.jpg


Föräldrarna har ett rullband hemma, kan man prova det? Då kan han gå 5 min flera gånger om dagen i lugnt tempo utan att behöva stressa som han gärna gör utomhus. Så kan man kombinera det med en rask promenad på morgon och en på kvällen?
 
Sv: Banta halt hund

Alltså, förlåt, men hunden måste se grotesk ut med 10-20 kgs övervikt :confused:

BoT kan vara ett alternativ kanske?
 
Sv: Banta halt hund

Gnist & Lady_vp: Jag har sagt att mina föräldrar bör åka in med honom till ett nytt rehabcenter som har öppnat så han kan gå på rullband i vatten, det tror jag är nyttigt fram till att man kan börja simma i sommar i sjön. Dock så är de inte jätte pigga på att ge 2500-3000kr för detta utan att jag tjatar till ordentligt. :mad:

Cillen89: Vågar man sig ut på raska promenader då? Han kommer inte att belastas för mycket av 15 min x 3 i rask takt? 1,5 kg vore kanon om han kunde gå ned innan sommaren, jag ska stanna hos dem över sommaren så jag kommer att kunna röra på honom så mycket han klarar av. Men innan dess så måste han ju gå ned minst 2 kg och få mera kondition.
För övrigt ser han ut såhär i benen som antagligen är problemet, han är nog för tung för att benen ska hålla:
081221035.jpg


Föräldrarna har ett rullband hemma, kan man prova det? Då kan han gå 5 min flera gånger om dagen i lugnt tempo utan att behöva stressa som han gärna gör utomhus. Så kan man kombinera det med en rask promenad på morgon och en på kvällen?

Vattenträning är ju helt suveränt eftersom det inte belastar hundens leder. Är han försäkrad? Vissa bolag ersätter rehab på remiss från veterinär. Om inte så kan simning på hundsim vara ett billigare alternativ än water treadmill. Jag hade inte låtit hunden gå på vanligt rullband om den var halt och såg ut så där i benen. Ett tips är att låta en sjukgymnast eller fysioterapeut gå igenom hunden ordentligt. Då kan ni säkert få många värdefulla råd om hur ni bör lägga upp träningen. Kanske kan han också vara hjälpt av en ortos? (en typ av ledskydd)
 
Sv: Banta halt hund

Bra att du minskat ner på fodret!

Men 10 kilos övervikt? Jag säger väl mer åt 20 :o

TS: Simning är jättebra! Snart är det dessutom varmt i vattnet och då kan man simma hundarna alldeles gratis. Vad jag har hört bör det iallafall vara 17 grader i vattnet innan man slänger i dom för motionssim.

Skulle jag banta henne 20 kg så skulle det inte finnas mer än skinn och ben kvar..
Hon är stor och grov för att vara tik, alla som ser henne första gången frågar "Vad heter HAN?" Och när jag säger Wilma, så ser dem ganska förvånade ut ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 134
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 098
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 161
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 387
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp