Bukefalos 28 år!

"Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

JessicaM

Trådstartare
Jag måste vara extremt känslig i ansiktet!! :cool: Det gör ont vid bara -13 när jag rider ut!

Jag har en rånarluva som går över munnen o näsa men då immar glasögonen igen + att det blir blött vid näsa o mun så jag har den liksom under munnen men ändå fryser ansiktet så!

Någon mer med detta problem!! Fasen man vill ju rida även när det är vinter! Som idag, jätte fint väder solen sken som bara den (går ner nu) och "bara" -13 :cry:
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

Skulle nog behöva en rånarluva med hål för ögon o mun men en TJOCK sådan. Hittar inga tjocka på google ju...
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

vada bara -13 :p
Jag tycker typ det är för kallt att rida annat än i ridhuset när det är -5 :o
skulle antagligen frysa ihjäl i -13 :angel:
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

Hehe ja "bara" -13, just nu är det "milt". Brukar vara bort åt -20

Har nu hittat en tjock rånarluva som jag beställt. Kostade bara 56:- :D
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

Vi har ridit ut i 10-15 minusgrader nga ggr senaste tiden och det är riktigt kallt! Vi har ju sällan kallare än så här nere men jag begriper inte hur man står ut?! Jag hade underställ + helskodda ridbyxor + mjukisbyxor + termobyxor och dubbla raggsockar och vinterkängor nertill.
Upptill underställ + tunn långärmad tröja + stickad tröja + luvtröja + dunjacka.
Trodde tårna skulle gå av innan vi kom hem. :cry:

Skönt att det bara rör sig om nga få dagar per år med så många minus hos oss.

Lider med dig men har tyvärr inga bra tips...!
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

men du. jag ska leta upp en perfekt produkt som var helt överlägsen när jag körde travhäst förr.. häng kvar..
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

nu hittade jag givetvis inte just den masken men googla på ansiktsmask neopren, det är lätt värt att lägga ett par kr på en riktig mask. jag hade en med små hål för näsa och mun. ingen imma i glasögon och inte blev den fuktig heller.
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

nu hittade jag givetvis inte just den masken men googla på ansiktsmask neopren, det är lätt värt att lägga ett par kr på en riktig mask. jag hade en med små hål för näsa och mun. ingen imma i glasögon och inte blev den fuktig heller.

Hittade några men ingen "helhuvud"
Om det inte hjälper med rånarluvan jag har beställt så ska jag införskaffa en sådan i neopren för den vaju vattenavvisande också! Kanon ju!
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

Jag tror att den kan funka bra, jag använder mkt av scotts grejer när jag kör mc och tycker dem är prisvärda bra produkter, nu har jag inte just precis en sån men av andra produkter att döma så borde väl även en hålla måttet :)
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

När jag var liten (läs 8-10år) så var jag väldigt aktiv i slalombacken, oavsett temperatur. På den tiden var det dessutom "riktig" vinter, sällan/aldrig under -15 grader. Man åkte ändå, i princip varje dag, kylan till trots.

För att undvika frostskador smörjde vi in ansiktet med kräm, ej vattenbaserad kräm. Ett tjockt lager (iaf ett par mm, man var helt vit i ansiktet) skyddade bra, man frös aldrig. Dessutom skyddade den huden mot de tårar som man kunde fälla av vinddraget om man glömt glasögonen hemma :)
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

Blir du torr i ansiktet? Idomin funkar (fast man blir som ett lik)! Då känns inte kylan lika isande längre :)!
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

Jobbigt :(

Jag rider ut i -20, och jag har ingenting under hjälmen. Och jag fryser inte ;O
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

Jag ska prova den där rånarluvan med hål för ögon o mun först, den såg tjock ut också. Är jag inte nöjd med den får jag införskaffa en sådan i neopren. I många år har det ju faktiskt inte varit minus grader ALLS i december! Men jag föredrar allt massa snö och upp till 10- iaf :D
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

Jag provade med vaselin på kinderna idag (det är inget vatten i den ) och jag tyckte det hjälpte. Men det var i och för sig bara -8 idag :)
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

KL

Sätt på dig rånarluvan så den täcker hakan och linda en rätt smal halsduk över näsan. Då får du ett glapp att se i och ett att andas i. Och man kan lätt dra ner halsduken om man vill ha ansiktet fritt en stund.
 
Sv: "Bara" -13 och det gör ONT i ansiktet!

Låt bli att duscha och/eller tvätta ansiktet med vatten innan du ska ut. Gör det på kvällstid innan du ska gå och lägga dig istället, då hinner fettet i huden, som skyddar mot kylan, komma tillbaka. Var även noga med att återfukta med en bra kräm efter tvätt. Går det så undvik gärna även att använda tvål i ansiktet för att ytterligare värna om hudens naturliga köldskydd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 596
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 833
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 119
Western Min ponny blir otroligt het och stressad när jag börjar arbeta med henne, ibland går det fint när hon sänker nacken. Men när hon tycker...
Svar
6
· Visningar
2 922
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp