Jen84

Trådstartare
Hej!

Testar att ställa frågan här inne då sadeln i fråga marknadsförs som perfekt för distansritt...


Någon här som har erfarenhet av sadeln Barefoot Barrydale och kan berätta lite mer om den?

Funderar på en sådan till min arab, men vill gärna veta lite mer om den innan jag bestämmer mig..
 
Sv: Barefoot

Jag har en barefoot London och har haft en chayenne, tyckter om båda sadlarna men det är väldigt individuellt både för häst och ryttare hur det funkar. Nackdelen med barefootsadlarna kan vara att det bli bredare sits jämfört med bomsadel och sämre stöd, iaf i de modeller jag provat. sen ska hästen trivas med sadeln, vilket de flesta hästar jag testat på verkar göra. Tror de rekommenderar extra tjocka cell foam paddar ifall man ska rida distans eller är en tyngre ryttare.
 
Sv: Barefoot

Tack för svar. Jag räknar mig inte till tyngre ryttare (väger ca 62 kg) och distans är inte riktigt aktuellt just nu då hästen är under inridning, även om jag tänker mig att tävla i distans senare. (hon är väldigt hal barbacka) Hon har ridits med barbackapad och det har hon trivts bra i, vet dock inte hur jämförbart det är. Bomsadel har jag inte lyckats hitta någon som ligger bra, så det har hon inte ridits alls i..

Men om man skaffar en barrydale, med en ok padd nu under inridningen, så räcker det väl att inhandla en ny tjockare padd när träningspassen börjar bli längre och det blir mer tid i sadeln?
 
Sv: Barefoot

Man måste ha en speciell pad avsedd för bomlösa sadlar så den behöver du ha från början, oavsett träningspassens längd.

Jag såg förresten en beg Barrydale nyligen, minns inte om det var på Hästnet eller Blocket dock.


Jag älskar mina Barefoot-sadlar, de är supersköna och jag kan tänka mig att de är toppen till distans. Har en Arizona och Arizona Nut.
 
Sv: Barefoot

Att man måste ha en padd till bomlösa är jag medveten om. Däremot så behöver jag ju inte ha extratjock redan från början när hon rids kortare pass. Utan min tanke var i så fall att hitta en barefootsadel, med en avlastande padd och sen när man börjar rida längre köpa en till padd som är ännu bättre för att rida längre sträckor i.

Den barrydale som låg på Hästnet var tyvärr såld när jag mailade. Så nu kikar jag på en Barefoot London istället. Den verkar i alla fall lättare att hitta information om och att hitta begagnad.

KL

Någon som använder Barefoot London för distansridning?
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 237
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 058
Senast: Petronilla
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp