Bukefalos 28 år!

Barfota bild

norrland65

Trådstartare
Skulle någon av hovisarna som är här kunna lägga in en bild på en barfotahäst.

Alltså en bild på en barfotahäst verkad av en hovslagare, INTE någon "metod".

Jag har ju sett bilder på SANHCP- och Strasserverkade hovar, och skulle vilja jämföra.

Norrland
 
Sv: Barfota bild

En fråga. Har du sett andra bilder än de som används vid skrämselpropaganda?

Annars var tråden jätteintressant.

Mumin
 
Sv: Barfota bild

En fråga. Har du sett andra bilder än de som används vid skrämselpropaganda?

Annars var tråden jätteintressant.

Mumin

Hmm, jag undrade faktiskt det samma.... Är det bilderna på s k fångverkade hästar eller vanlig, normal verkning?
 
Sv: Barfota bild

Vad pratar du om? Ts vill se bilder på en verkad häst gjord av en hovslagare , vad menar du med skrämselpropaganda?:confused:
 
Sv: Barfota bild

"Jag har ju sett bilder på SANHCP- och Strasserverkade hovar, och skulle vilja jämföra"

Jag vill veta om hon har en rättvis bild av hur en verkad aanhcp/sanhcp hästs hovar ser ut eller om hon bara sett skrämselpropagandan från aftonbladet som försker få det att verka som att alla hästar ser ut så :crazy: :smirk:

Mumin
 
Sv: Barfota bild

"Jag har ju sett bilder på SANHCP- och Strasserverkade hovar, och skulle vilja jämföra"

Jag vill veta om hon har en rättvis bild av hur en verkad aanhcp/sanhcp hästs hovar ser ut eller om hon bara sett skrämselpropagandan från aftonbladet som försker få det att verka som att alla hästar ser ut så :crazy: :smirk:

Mumin

Jag har varit in på både SANHCP:s och Strassers hemsidor och läst och tittat. De bilder som visas där bör ju vara de goda exemplen.

Jag är inte ute efter att skapa hetsig debatt.

Jag vill bara helt enkelt se bilder på barfotahovar verkade av hovslagare och höra hur de tänker runt verkningen.

Det är ju så mycket debatt runt det här, så jag vill helt enkelt fördjupa mig i hovisarnas tankar runt barfotaverkning på det traditionella sättet!

Norrland
 
Sv: Barfota bild

Brukar ha häst barfota på sommaren men inte förra året så tyvärr inga bilder just nu, men när hovis kommer i maj så åker dojjorna av. Då kan jag återkomma med bilder! :)
 
Sv: Barfota bild

Oki, har några sånna i mitt stall , ska fråga om jag får fota. Personligen är jag inte ett dugg negativ till barfota gjord av hovslagare heller. Bara de inte "sparar" så fruktansvärt på trakterna.

Mumin
 
Sv: Barfota bild

Fast på barfotaverkarnas hemsidor brukar det förekomma mestadels konstiga exempel, tycker jag. Före- och efterbilder där förebilderna visar de mest groteskt vanvårdade hovar, och sedan efterbilder som visar hur barfotaverkaren har förbättrat situationen. Jag skulle gärna vilja se helt vanliga normala barfotaverkade hästar. Hästar som inte har haft långt gången fång utan behandling, eller hästar med hovar som har fått växa vilt sedan föltiden... Det måste väl finnas barfotaverkade hästar som har haft relativt normala hovar och normal hovvård även innan barfotaverkningen påbörjades? Det är sådana bilder jag vill se, på helt vanliga normala svenska hästhovar.
 
Sv: Barfota bild

Jag vet inte hur man lägger ut bild utan att ha den på länk= URL adress....
Redigerat: Jag har bilder, men såg nu att TS efterlyser bilder av hovslagare.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota bild

Här först en bild på en välskött 1,5åring,verkad var 5e vecka.
Kolla in den blanka släta hovväggen,slät som en barnrumpa.
Och den är inte raspad för att bli sådan.;)
Hade tyvärr ingen bild på undersidan.Men bilden visar att rätt utfodring , nogrann hovvård och mkt utevistelse ger fina välformade hovar.



 
Sv: Barfota bild

En annan häst.
Bild underifrån på fölunge 6-7mån om jag minns rätt.
Tyvärr blir man bländad av bilden ,men den visar iallafall en häst med fint balanserad hov .
Att det blänker beror på att hoven är tvättad.:p
Fotot ger en platt bild men sulan är fint välvd och hovväggen/bärranden är mjukt avrundad med raspen. Hörnstöden finns där också men syns inte så bra i blixtens sken.:D
 
Sv: Barfota bild

Bildserie på barfotahäst som får hovslagarhjälp.
5årig häst,nu ny matte som också är mkt noggrann och detta resultat fick vi på 3 verkningar(3e vecka pga kraftig obalans) med täta verkningar och bra foderstat.

Utgångsläget:Obalanserade hovar med sprickor pga detta och troligen pga dålig foderstat och eftersatt hovvård också.:crazy:
Före bilder, före första verkning:



Efter första verkning:



Efter tredje verkning(2bilder):




Alltså bara 9 veckor har gått sen första bilden,notera sista sidbilden det nya friska hornet som växer ut.Hästen är inte färdig i hovarna men mkt stor skillnad eller hur?
Hästen behandlades också för lite rötangrepp.
Första verkning exrtemt stel obekväm häst,andra ,tredje verkning avslappnad häst som står helt annorlunda.och rör sig annorlunda!


Hovslagare skor alltså inte alla hästar.;)
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota bild

Ska ta nya bilder nån annan dag som är mer pedagogiska,kan ju fota mina egna nån dag kanske .Man glömmer ju oftast ta med kameran.:angel:
Och oftast är det extremfallen man tar sig tid att fota.:angel:

De andra hovslagarna på detta forum kan säkert bidra med ännu fler bilder! :idea: :idea:
Coari ,Svante,och Vdb mfl!:bump: Kom igen!

Eftersom vi jobbar dagtid så kan det ju ta nåra dar innan fler bilder kommer hit till denna tråd så ha tålamod!;)
Mvh Lilla Skutt ,hovslagare
 
Sv: Barfota bild

Jahaja nu skall man hinna krypa omkring på golvet med en kamera också mellan blöjbyten vällingflaskor och nedspydda kläder:D

Tyvärr så är det lite ont om bilder på normala hovar.
Men jag ska se om jag inte kan få fram lite nästa vecka då har jag lite barfotahästar som jag kanske kan fota.
 
Sv: Barfota bild

Lite knappkap.

Får jag fråga varför man har hästen oskodd. Då menar jag inte fölisar, små pollar lr unghästar.

Har ingetting i mot oskodda hästar utan bara undarde
 
Sv: Barfota bild

Hej...

Jag tror att hästen mår bättre av att gå barfota. Eftersom hjärtat är mindre än vad människans, om man räknar till kroppsytan så har hoven en betydande roll att hjälpa till att pumpa runt blodet i blodomloppet, och detta har hoven svårt att göra om den blir låst med hjälp av en sko så att den inte kan flexa och om strålen inte får arbeta med hoven mot marken. Med bättre blodgenomströmning så rensas slaggprodukter ut bättre också.

MVH/Michaela
ps. Har alla mina 15 hästar oskodda. ds.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Myrten
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 732
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag fick hem min islänning för snart två månader sedan. Han är 4 år och har varit barfota till störst del men haft skor i fram en...
Svar
14
· Visningar
1 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp