"Barfota"rasp?

Fibusen

Trådstartare
Såg en ganska behändig grej (tror jag) i dag,har för mig den hette nått med barfotarasp,var nämligen som ett V där det var "raspar" inne i V-et,förstår nån var jag menar? Verkar jättesmidig att hålla i,speciellt jag som har lite ont i handleder och har svårt att vinkla en vanlig rasp rätt och lätt.

MEN,jag undrar om det är något som funkar då den trots allt kostade runt 300:-,sen undrar jag HUR den raspar,för rent tektniskt så borde den ta på undersida,och på utsidan,men kommer den verkligen åt tån?

Någon som testat?
 
Sv: "Barfota"rasp?

Såg en ganska behändig grej (tror jag) i dag,har för mig den hette nått med barfotarasp,var nämligen som ett V där det var "raspar" inne i V-et,förstår nån var jag menar? Verkar jättesmidig att hålla i,speciellt jag som har lite ont i handleder och har svårt att vinkla en vanlig rasp rätt och lätt.

MEN,jag undrar om det är något som funkar då den trots allt kostade runt 300:-,sen undrar jag HUR den raspar,för rent tektniskt så borde den ta på undersida,och på utsidan,men kommer den verkligen åt tån?

Någon som testat?

Är det en grön grej du pratar om?

I så fall om du vill lägg ut 300 kr på en dålig rasp som ändå gör samma sak som en vanlig rasp kan du ju göra det. Handtaget lär va sämre för dig som har ont i handleden. Jag gillar inte att behöva byta verktyg hela tiden men det är väl en smaksak...
 
Sv: "Barfota"rasp?

Om man har så dålig kunskap om hovens anatomi- hur kan man då få för sig att verka o raspa även sulan. antar att det är vid strålfårorna som du menar.:confused:
 
Sv: "Barfota"rasp?

Antar att det är den som ser ut som ett vinkeljärn med rasp på insidorna. Namnet barfotarasp var däremot nytt, den används för att raspa till kanten. Ska du raspa ner hovväggen lär du få jobba och det blir nog svårt att få det plant. 300 :- låter som ett överpris, kan du det här med hovvård har du bättre nytta av en riktigt bra vanlig rasp.
 
Sv: "Barfota"rasp?

Vad pratar du om,raspa sulan? :eek: Verka? Nej,nej nej...! Vem har sagt något om det?

Hittade en bild på den jag menar:
trail_022_lg.jpg


(Ser att den var mycket mindre vinklad än vad jag fick för mig efter en snabb överblick i affären,därav jag undrade tidigare om den verkligen kom åt tån,men nu ser jag ju på bilden att det absolut inte är något problem med det.)
 
Senast ändrad:
Sv: "Barfota"rasp?

Är det en grön grej du pratar om?

I så fall om du vill lägg ut 300 kr på en dålig rasp som ändå gör samma sak som en vanlig rasp kan du ju göra det. Handtaget lär va sämre för dig som har ont i handleden. Jag gillar inte att behöva byta verktyg hela tiden men det är väl en smaksak...

Vem vill lägga ut 300:- på en sak som inte funkar? Därav jag frågade om någon testat.

Jag fick för mig att det är skönare för handlederna att hålla en "rund" grej än en vanlig rasp,plus att den här gröna saken skulle vara lättare att hålla på med,och man slipper raspa upp sår på händerna. Men om den är värdelös så är det ju ingen idé,men såg ganska behändig ut.

Och ja,det stog något om "barfotarasp" på skylten brevid denna.
 
Sv: "Barfota"rasp?

Jag funderar på att köpa en sån men nja... Fattar inte riktigt vad fördelen är jmf med en vanlig rasp?
 
Sv: "Barfota"rasp?

Jag trodde ju att den skulle vara lättare att hålla i,men kanske inte... Däremot så lär det ju vara ganska omöjligt att raspa sig själv? :)
 
Sv: "Barfota"rasp?

Jag har rätt stora händer och den var alldeles för stor för mig att hålla i, man fick inget bra tag och jag fick ont i handleden direkt pga vinkeln. Som tur väl va så kunde jag testa en kompis rasp.
 
Sv: "Barfota"rasp?

Hur i hela världen ska man få till en överullning med en sådan idiot sak??Nej,att lägga över 300spänn för något en utbota uppfinning hade jag aldrig gjort!
 
Sv: "Barfota"rasp?

Jag har testat den och tyckte inte alls om den faktiskt :(
När jag såg bilden på den så tänkte jag samma som dig, att jag med mina svaga handleder och värk i fingrar skulle gilla designen på den. Men den var bedrövlig att hålla i, alldeles för stor för att få ett bra grepp om.
Dessutom kändes den för "slö" och jag kände mig låst av vinkeln.

För mig funkar ändå det bäst med den hederliga modellen av rasp som jag håller i mitt på bladet + ett par smidiga handskar som skyddar händerna om man skulle slinta :)
 
Sv: "Barfota"rasp?

Ok,alltså inget för oss med klena handleder och lite värk. Trodde verkligen att den här kunde passa mig perfekt,men då får jag satsa på en vanlig rasp istället. Tack! :bow:
 
Sv: "Barfota"rasp?

Jag har en sådan. Värdelös. Har använt den en gång. Den är för stor för att hålla i, man blir väldigt svag i handen när man inte har ordentligt grepp. Den är nog gjord för karlar med stora händer. Dessutom tyckte jag att den var alldeles för slö.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 154
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: Magnum
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 408
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 958
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp