Bukefalos 28 år!

Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Fast det är ju skillnad på litteratur som uppenbarligen är felaktig för att främja egna syften och litteratur där man bara betonar det man själv har nytta av.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tycker det är med skor/barfota som med allt annat i hästväg. Det finns ingen absolut sanning utan ofta två diametralt olika sätt att lösa ett problem. Det är VI som hästägare som måste ta ställning till om det är bra metoder eller inte.

Eller med andra ord, hur har vi det med graman/pessoa/ensam i hagen/täcke eller inte/lång eller kort utevistelse...

/Jane
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Fast just nu var det inte själva barfota/skor problematiken jag ville ha ett "svar" på, utan mer hovens uppbyggnad, funktion m.m.
Fast det kanske är svårt att få det ena utan det andra?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bubbla skrev:
Fast just nu var det inte själva barfota/skor problematiken jag ville ha ett "svar" på, utan mer hovens uppbyggnad, funktion m.m.
Fast det kanske är svårt att få det ena utan det andra?

Hovens funktion är att bära vikt,dämpa stötar,tåla nötning samt utgöra halkskydd. Hovens uppbyggnad skulle kräva minst tre A4:a sidor att här redogöra för viket jag avböjer att komentera.
Är du intresserad kan du prova att söka Ove Wattle,veterinär,institutionen för kirurgi och medicin stordjur,SLU.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bubbla skrev:
Fast just nu var det inte själva barfota/skor problematiken jag ville ha ett "svar" på, utan mer hovens uppbyggnad, funktion m.m.
Fast det kanske är svårt att få det ena utan det andra?

Det får du svar på i L-E Magsnusson "Hovvård och hovbeslag."

/Jane
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jane_Done skrev:
Det får du svar på i L-E Magsnusson "Hovvård och hovbeslag."

/Jane

Nej det får man INTE då den är väldigt "gammaldags" (ca 10 år tillbaka) utifrån den forskning och kunskap som forskats fram utifrån fysiologisk skoning. Däremot så har hovens uppbyggnad inte ändrat sig utifrån bokens beskrivning vilket man lätt kan tro utifrån vissa påståenden här.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vad intressant! Vad är det som gäller idag och fysiologisk skoning? Och var kan jag skaffa kunskap om det?

/Jane
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej Bubbla!

Efter att ha läst en hel del blandade böcker kan jag bara rekommendera Strassers 'Ett sunt hästliv' som ett gott utgångsläge för att förstå hovens anatomi. Den är ingående och grundlig, och alla förklaringar är logiska och tydliga.

Inte speciellt riktat till Bubbla, angående spår i skor: Jag har två iakttagelser: 1) Jag har aldrig lyckats matcha spåren med en vidgningsrörelse, spåren är rakt under trakterna. Detta har jag kollat på levande hästar, vars hovkapslar knappast varit torkade! Är det någon som lyckats se ett sådant spår medan skon satt på hoven? Inte utan röntgenblick!
2) Och om hästens hov kan slita så mycket på skon, hur kan man inbilla sig att hovväggen är en struktur som behöver järnskos? Det är viktigt att förstå att ett materials slitstyrka inte automatiskt hänger ihop med dess hårdhetsgrad. Elasticiteten är också en mycket viktig faktor! Alla som någon gång slitit gummisulan på ett par träskor vet vad jag talar om. Det tar jättelång tid att ta sig igenom sulan, men när man väl kommer till träet slits det jättefort. Träet är hårt, men gummit är elastiskt. Hovkapseln är mycket elastisk, och detta gör att den kan ta upp stötar genom att ge efter och sedan återgå till ursprungsläget, istället för att slitage tar den för stöten utsatta delen.

För övrigt anser jag att tråden bör släppas fri
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

*lånar knapp*

Jag funderar på vems är egentligen ansvaret för att en hästägare är välinformerad innan övergång till barfota?

Att ha en barfotahäst är ju en del pyssel och den kan i perioder bli ömfotad och oridbar. Många tycks vara helt oinformerade/ovetande om detta och det kommer som en överaskning för hästägaren som naturligtvis blir både rädd och orolig för sin häst.

Förberedelsen för att ha sin häst barfota är ju faktiskt otroligt viktig inte minst för hästen. Jag anser att man innan övergång till barfota måste ställa sig flera frågor. Varför vill jag ha hästen barfota? Vad gör jag om hästen blir öm? Hur mycket ömhet är normalt? Hur länge kan hästen vara öm och det är fortfarande att betrakta som inom acceptabla gränser? Har jag möjlighet att erbjuda ett mjukt underlag till hästen? Vill jag avstå från ridning om det är nödvändigt?

Personligen anser jag att den som utför barfotaverkningen på hästen första gången måste förvissa sig om att hästägaren är medveten om vad det innebär att ha en barfotahäst.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

strasserverkarna skall ha ett papper som kunden skriver under där alla risker finns nedskrivna(alltså en slags kontrakt- "ja, jag är medveten om vad som ev. kan hända").
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Migo skrev:
strasserverkarna skall ha ett papper som kunden skriver under där alla risker finns nedskrivna(alltså en slags kontrakt- "ja, jag är medveten om vad som ev. kan hända").

Där det framgår att ALLT ansvar faller på den enskilda hästägare. Snacka om att göra det enkelt för sig. Hallå vad tar NI för ansvar utifrån det ni utför samt har ni ngn ansvarsförsäkring samt inregistrerad firma utifrån er verksamhet.

Helt otroligt om ngn hästägare är så dum att dom "signerar" ett sådant papper.

Detta tyder enbart på att utövaren inte besitter kunskap utifrån sitt utövande och till varje pris försöker "fri skriva sig sitt ansver".

Halååååå!!! Tror du dagens hästägare är så här lättlurade????
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Migo skrev:
strasserverkarna skall ha ett papper som kunden skriver under där alla risker finns nedskrivna(alltså en slags kontrakt- "ja, jag är medveten om vad som ev. kan hända").
Är det för att undvika fler stämningar? ;)

Skrivs det kontrakt vid strasserbeh av fånghäst oxå????
Isåfall vad måste hästägaren lova.. att undvika svenska veterinärer?? :eek:

Lova på heder och samvete att aldrig ge sin häst smärtstillande hur ont än hästen har?? :cry: :confused:

Skall man skriva under i kontraktet oxå att man lovar att förneka andra veterinärers råd och kunskap samt modern forskning för att enbart lyssna till " den rena läran "??

Om hästägaren bryter kontraktet vad händer då,böter,stämning??? :eek:


Dagens ordspråk:
"Kloka människor ändrar mening,dårar aldrig"
Engelskt ordspråk.... :angel:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ideaal skrev:
Vad gör jag om hästen blir öm? Hur mycket ömhet är normalt? Hur länge kan hästen vara öm och det är fortfarande att betrakta som inom acceptabla gränser? Har jag möjlighet att erbjuda ett mjukt underlag till hästen?

Som jag ser det utgör detta minst 50 % av resultatet av barfotagången. Som barfotaverkningen framstår hos gemene man är det tyvärr en parentes och läggs ofta inte fram förrän man kommit en bit i diskussionerna. Diskussionerna ligger på ett teoretiskt/ideologiskt plan och är i bästa fall knutet till individ, men ytterst sällan till individens omgivning. Tror faktiskt säkert att alla hästar (som inte har skador på hovarna och därmed behöver sjukbeslag under rehabiliteringstiden) klarar av att gå barfota. Därmed tror jag inte att alla dessa (samma hästar) har rätt omgivning/miljö/underlag för att gå barfota. Och jag har svårt att tro att en verkare går runt och undersöker de underlag hästen ska vistas på innan de sätter igång, och att de i någon större omfattning skulle avstå inkomster pga detta. De driver faktiskt företag också, de såväl som hovslagarna!

(Har nu av en tillfällighet upptäckt att min största häst fungerar alldeles ypperligt barfota i alla gångarter på grusväg - bara inte de grusvägar som finns runt omkring mig...)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om fler hästägare var mer förberedda på att hästen kommer med all sannolikhet att bli öm så skulle fler lyckade övergångar till barfotagång kunna genomföras.

En häst som är ömfotad måste erbjudas ett mjukt underlag annars tycker jag inte att man ska ha hästen barfota. Jag tycker heller inte att man ens ska försöka rida en häst som är öm och det måste man tagit ställning till innan.

Jag läser ibland inlägg där det beskrivs att "hästen rids på grus men med ett kortare steg". Redan där har man passerat gränsen för vad som enligt min mening är acceptabelt. Hästen måste vara bekväm även barfota. En öm häst måste ha vila från ömheten och det kan den bara få genom ett väl anpassat underlag.

Information till hästägaren innan övergång till barfota är A och O för ett lyckat resultat, anser jag. Det gäller oavsett verkningsmetod således även hovslagare.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ideaal skrev:
Jag läser ibland inlägg där det beskrivs att "hästen rids på grus men med ett kortare steg". Redan där har man passerat gränsen för vad som enligt min mening är acceptabelt. Hästen måste vara bekväm även barfota. En öm häst måste ha vila från ömheten och det kan den bara få genom ett väl anpassat underlag.

Information till hästägaren innan övergång till barfota är A och O för ett lyckat resultat, anser jag. Det gäller oavsett verkningsmetod således även hovslagare.

Jag håller helt med. Men hur ofta hör man det svaret när någon hävdar att deras häst inte går att ha barfota? Istället blir det en lång diskussion där barfotaförespråkare hävdar att alla hästar går att ha barfota eftersom de utgår från att individen har rätt förutsättningar, medans ägaren/ryttaren vet att med de förutsättningar som råder, går det inte.

Om det inte vore för att jag precis tillbringat en vecka i södra Storsjöbygden och där sett en häst kasta sig ner i dikena så fort det gick och en som drevs framåt av sin ryttare med spö för att den inte ville gå vidare när vägen gick nedåt, och återigen när den förstod att den skulle vara tvungen att fortsätta uppför istället för att ta den väg som innebar mera plan mark, skulle jag inte ens bry mig om att skriva här. Jag sk-ter i vem som verkar, men mitt hjärta blöder när jag ser dessa hästar som ändå inte tar till våldsam kommunikation när deras ryttare inte förstår dem :cry: . Och den situationen fanns inte alls för några år sedan innan barfota blev på "modet". Och ja, jag anser att de som förespråkar detta faktiskt är ansvariga för att mörka just det faktum att många inte har rätt förutsättningar.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det är just detta förespråkande av barfota till varje pris(ofta understött av en god portion pseudovetenskap) som jag kämpat mot här en längre tid.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag kanske skulle lägga till att ett mjukt underlag inte alltid är ett måste utan i stället ett sten/grusfritt och relativ jämt underlag. Många barfotahästar som är ömma är oömma på ex. asfalt.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Grundentanken i att ha hästen barfota ska ju vara att det är bäst för hästen. I de exemplen du beskriver ovan är man ju så långt från det bästa för hästen som man kan komma. Det tangerar i stället gränsen för djurplågeri.

Tyvärr har en från början god sak ibland tendensen att få folk att göra saker som är helt utan eftertanke. Många hakar på modet utan just den eftertanke som jag efterlyser. Som tur är så brukar modet ändra sig fort och då hoppas jag att de som är seriösa är de som finns kvar.

En del hästar får lida för att denna eftertanke saknas och det är bara att beklaga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 994
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
94 165
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 097
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hur får jag loss den??
  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Avliva aggressiv hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp