Bukefalos 28 år!

Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Alexandra_W

Trådstartare
Har surfat ganska mycket annonssidor senaste tiden i jakt på det perfekta tränset, och har inte kunnat undgå att se hur väldigt mycket barfotaboots i olika modeller det finns tillsalu begagnade just nu. Och priserna har rasat (själv fundade jag fyra nästan nya easyboots för 300 pix..). Och såhär mycket utbud har det inte funnits på begmarknaden förut, tvärtom, då har köpesannonserna vida överstigit säljesannonserna.

Dessutom så på Bukefalos osv så tycks det iaf vid en snabb överblick vara mindre och mindre barfotaverkningstrådar, färre och färre som inte försitter en chans att rekommendera det.

Och jag kom och prata med hovslagaren om det när han var här sist, och han hade också sett en markant minskning av 'alternativt verkade barfotahästar', eller snarare hade han sett en markant ökning av kunder som vände sig till honom och ville att han skulle verka/sko deras hästar, som tidigare haft dem barfota enligt ngn av 'lärorna'. En del gamla kunder som 'övergett' honom (vi har en synnerligen aktiv representant för en av lärorna här i trakten, även h*n tycks ha tappat farten och driven nu och det är betydligt mindre kurser) kom krypandes tillbaka med.

Så, är det bara en skenbild, eller har den värsta fanatismen och boomen lagt sig vad gäller barfotalärorna (dvs barfotaverkning ej utförd av hovslagare/på det sätt som rek och lärs ut via hovslagarnas yrkesutbildningar)?

Känns ju onekligen lite som att förtjusningen lagt sig, det går ur mode och ett antal personer insett att det kanske inte var så bra/inte fungerade så bra för sin häst, och gått tillbaka till det traditionella (oavsett om det är barfota eller skott) som faktiskt fungerade bäst trots allt? Och kvar är nu bara de 'sanna entusiasterna'?

(An av de 'stora' inom en av lärorna fannd et ju dessutom för gott att inte befinna sig i landet här, är enligt egen uppgift på hemsidan åter i Svedala from idag faktiskt, men med tillägget att ingen vet för hur länge.. Om 'landsflykten' berodde på att det började blåsa väldigt snålt och DSM/JSV hade en held el synpunkter i specifika fall eller ej kan man ju bara spekulera i..)
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Får jag ge mig på en gissning efter att ha läst en del här genom åren (barfota-tallibaner,mm) så tror jag faktiskt att det bara är tystare om det. Folk orkar inte diskutera det längre. Säger någon att dom har en barfota-häst så blir dom klassade som djurplågare. Har en god vän i mitten av Sverige som bytat stall pga av att hon anlitade en från AP eller AH någonting??? det var iallafall någon förkortning som började på A..:o Det roliga var att när hon kom till stall nr 2 så påpekade hovslagaren som var och skodde någon annans häst att den var mycket bra verkad,andra i stallet undrade också vilken hovslagare hon använde sig av. När detta kom fram tror jag att det tog ett halvår max innan hon bytte stall igen.Tråkigt när det blir så.....
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Har surfat ganska mycket annonssidor senaste tiden i jakt på det perfekta tränset, och har inte kunnat undgå att se hur väldigt mycket barfotaboots i olika modeller det finns tillsalu begagnade just nu. Och priserna har rasat (själv fundade jag fyra nästan nya easyboots för 300 pix..). Och såhär mycket utbud har det inte funnits på begmarknaden förut, tvärtom, då har köpesannonserna vida överstigit säljesannonserna.

Dessutom så på Bukefalos osv så tycks det iaf vid en snabb överblick vara mindre och mindre barfotaverkningstrådar, färre och färre som inte försitter en chans att rekommendera det.

Och jag kom och prata med hovslagaren om det när han var här sist, och han hade också sett en markant minskning av 'alternativt verkade barfotahästar', eller snarare hade han sett en markant ökning av kunder som vände sig till honom och ville att han skulle verka/sko deras hästar, som tidigare haft dem barfota enligt ngn av 'lärorna'. En del gamla kunder som 'övergett' honom (vi har en synnerligen aktiv representant för en av lärorna här i trakten, även h*n tycks ha tappat farten och driven nu och det är betydligt mindre kurser) kom krypandes tillbaka med.

Så, är det bara en skenbild, eller har den värsta fanatismen och boomen lagt sig vad gäller barfotalärorna (dvs barfotaverkning ej utförd av hovslagare/på det sätt som rek och lärs ut via hovslagarnas yrkesutbildningar)?

Känns ju onekligen lite som att förtjusningen lagt sig, det går ur mode och ett antal personer insett att det kanske inte var så bra/inte fungerade så bra för sin häst, och gått tillbaka till det traditionella (oavsett om det är barfota eller skott) som faktiskt fungerade bäst trots allt? Och kvar är nu bara de 'sanna entusiasterna'?

(An av de 'stora' inom en av lärorna fannd et ju dessutom för gott att inte befinna sig i landet här, är enligt egen uppgift på hemsidan åter i Svedala from idag faktiskt, men med tillägget att ingen vet för hur länge.. Om 'landsflykten' berodde på att det började blåsa väldigt snålt och DSM/JSV hade en held el synpunkter i specifika fall eller ej kan man ju bara spekulera i..)

Tur är väll det. Sekten har väll inset att gud inte finns. Nu får vi hoppas att kusarna får dojjor och riktiga sadlar (med bom) Och sedan rids riktigt.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

fast att det finns mkt boots på marknaden tar jag snarare som ett tecken på att dom är vanligare. man får ju byta stl ibland också.

själv har jag kollat efter boa boots ibland men aldrig hittat ett enda par!! får alltid köpa dom till full pris..
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

fast att det bara skulle vara tystare om det förklarar inte minskningen i kurser? Det plötsligt stora utbudet av beg boots skulle ju rent teoretiskt kunna förklaras med att de barfotaverkade hästarna inte behöver dem längre för nu klarar de sig barfota. Men isf konstigt att så många samtidigt inte behövde sina boots?

Här lokalt tycks det iaf mattats av/gått ur mode, med tanke på hovis uttalande med. Men frågan är om det talas mindre om det nu för det är bara de 'sanna entusiasterna' kvar, resten har hoppata v? För att bli påhoppad etc har ju inte hindrat de nyfrälsta förr, och tror knappast det plötsligt skulle börjat göra det?
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Får jag ge mig på en gissning efter att ha läst en del här genom åren (barfota-tallibaner,mm) så tror jag faktiskt att det bara är tystare om det. Folk orkar inte diskutera det längre. Säger någon att dom har en barfota-häst så blir dom klassade som djurplågare. Har en god vän i mitten av Sverige som bytat stall pga av att hon anlitade en från AP eller AH någonting??? det var iallafall någon förkortning som började på A..:o Det roliga var att när hon kom till stall nr 2 så påpekade hovslagaren som var och skodde någon annans häst att den var mycket bra verkad,andra i stallet undrade också vilken hovslagare hon använde sig av. När detta kom fram tror jag att det tog ett halvår max innan hon bytte stall igen.Tråkigt när det blir så.....

Jag håller med hovarna på barfota hästar är skisnygga. Men det hjälper inte om häst usling inte kan gå. Sedan vill jag säga att kan hästen gå oskodd ska den göra det. Tyvärr så kan inte alla hästar det väldigt få faktiskt
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

fast att det finns mkt boots på marknaden tar jag snarare som ett tecken på att dom är vanligare. man får ju byta stl ibland också.

själv har jag kollat efter boa boots ibland men aldrig hittat ett enda par!! får alltid köpa dom till full pris..

Varför behöver man boots om dom klarar att gå barfota
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Det är väl en hel del hästar som kan gå barfota. Det beror väl mycket på hur dom rids också. Det är väl tycker jag så enkelt att,om en häst kan gå barfota så är det väl bra,om inte så på med skor! Om man har hästen barfota och en barfotaverkare gör jobbet lika bra som en vanlig hovis...Vad spelar det då för roll? Varför bråka om det?
Sen förstår jag faktiskt inte vad gud,bomlösa sadlar har med saken att göra?? och att ridas riktigt? Hur menar du?
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

det kan väl vara många orsaker. tex barfota i hagen okej men ej när man rider.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Varför behöver man boots om dom klarar att gå barfota

Övergångsperioden. Eller som Centaur säger, hagen går bra men inte ridning. När jag hade min arabvalack barfota (ja la ner projeketet efter en sommar men sak samma) så gick han med boots fram i hagen först, runt om vid ridning. Sen naken i hagen men boots runt om vid ridning. Sen boots fram bara vid ridning.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Varför behöver man boots om dom klarar att gå barfota

Det undrar jag också..

Men jag tycker att de hästarna som kan gå barfota bör ju göra, det är ju det som är naturligast för hästarna.
Men jag har hört och läst många gånger att de här människorna som verkar hästarna enligt barfota-metoden säger att ALLA hästar kan gå barfota. Det tycker jag är att överdriva för att så är det inte. Min hästs bakhovar växer knappt så han skulle aldrig klara att gå barfota.
Tror det är väldigt individuellt.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Det är väl en hel del hästar som kan gå barfota. Det beror väl mycket på hur dom rids också. Det är väl tycker jag så enkelt att,om en häst kan gå barfota så är det väl bra,om inte så på med skor! Om man har hästen barfota och en barfotaverkare gör jobbet lika bra som en vanlig hovis...Vad spelar det då för roll? Varför bråka om det?
Sen förstår jag faktiskt inte vad gud,bomlösa sadlar har med saken att göra?? och att ridas riktigt? Hur menar du?

Det var lite ironi i svaret men ett tag tyckte jag att allt det följdes åt med barfota lösdrift bomlöst bettlöst långa tyglar allt skulle vara så naturligt för hästen Det fanns liksom en massa självutnämda gudar
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Nej då, barfoteriet is alive and kicking i allra högsta grad! Kundantalet ökar hela tiden och snart är mitt mått rågat vad gäller antal hästar. Vill ju hinna rida och köra också!
Anette shp (2005)
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Vilken gud jag måste vara!!! Min gamla häst red jag ibland barbacka,med grimma och grimmskaft:angel:
Eller föresten,det sket sig:cry: Hon var ju skodd;)
Ja,jag får väl leva med att bara vara jag...
Trevlig helg på er alla
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Det var lite ironi i svaret men ett tag tyckte jag att allt det följdes åt med barfota lösdrift bomlöst bettlöst långa tyglar allt skulle vara så naturligt för hästen Det fanns liksom en massa självutnämda gudar

Ja, jag såg senast för en vecka sedan ett flertal annonser från samma uppfödare där hästarna endast såldes till någon som "ville ha häst bomlöst, bettlöst och barfota." Låter som en dröm - om det skulle funka. Har dock aldrig sett en annons där hästarna endast såldes till folk som ville rida sin häst med bett, bomsadel och nita skor på hästfötterna. Ärligt talat blir jag inte längre förvånad.. Dessvärre (för uppfödare och försäljare..), så har de väl ingen rätt att säga hur hästen ska tas om hand när den lämnar deras ägo.

Nej, man vet inte riktigt vad man ska säga. Visst, naturligt är bra, så länge det är på hästens villkor.

TS:

Jag har också sett att det blir fler och fler annonser på boots.. Antingen vill folk inte använda de längre och försöker därför sälja bort dem, eller så blir de vanligare och vanligare och därför ser man mer av dem.. Något jag dock inte förstår är ju - ena stunden ska allt vara så naturligt som möjligt (hästen ska gå barfota), och andra stunden sätter man på ett par GUMMIBOOTS. Naturligt? Hm.. Vill någon förklara?
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

inte gummiboots, gympadojjor.;)

jag är ingen naturfreak, utan ser till det som är bäst för mina hästar. vilket innebär att en av dom är barfota men med boots eftersom det är bättre för honom än skor.
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Nej då, barfoteriet is alive and kicking i allra högsta grad! Kundantalet ökar hela tiden och snart är mitt mått rågat vad gäller antal hästar. Vill ju hinna rida och köra också!
Anette shp (2005)

Vilken lära? (Skrev du det så är jag för oinsatt för att fattat det). Här är det ju SANHCP som har 'regerat' och som nu iaf av antalet kurser och hovis utsaga backar ordentligt. Därför jag, påspätt av antalet barfotaboots på marknaden (som kan bero på annat) började undra om det var en allmän trend, eller bara 'lokalt'?
 
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Något jag dock inte förstår är ju - ena stunden ska allt vara så naturligt som möjligt (hästen ska gå barfota), och andra stunden sätter man på ett par GUMMIBOOTS. Naturligt? Hm.. Vill någon förklara?

Hmm, jag tycker inte det är så konstigt?

Fördelen med de s k "barfotabootsen" är ju att man bara behöver sätta på dem när de behövs och att man sedan lätt kan plocka av dem igen när de inte behövs.

Tillfällen som min häst kan behöva sina boots är t ex långa ridturer mitt i sommaren när grusvägarna är riktigt jäkla torra och hårda - som sandpapper. Ska jag däremot rida på ängarna, mjuka skogsstigar, ridbanan etc eller kortare turer så behövs de inte. Suveränt att plocka av eller på efter behov. Inget konstigt i det väl?

I övrigt föreslår jag att du kanske tittar i någon av de gamla trådarna som handlar om barfotaboots. Där har de flesta användare av dessa boots åtskilliga gånger förklarat varför och hur man använder dem.

Tycker det samma som "Centaur" dvs jag är inte heller något naturfreak. Min häst har bett i munnen, sadel på ryggen (dock bomlöst för att både ryttaren och hästen trivs med den), står i stall på vintern, blir riden ofta, verkas av utbildad hovslagare.

Det är inte mycket som är "naturligt" där inte ;)

Ps. Jag har förresten också sålt mina boots men inte för att jag ändrat inställning. Det har helt enkelt kommit andra modeller som jag tycker verkar bättre och enklare :)
 
Senast ändrad:
Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Tur är väll det. Sekten har väll inset att gud inte finns. Nu får vi hoppas att kusarna får dojjor och riktiga sadlar (med bom) Och sedan rids riktigt.

Men du... Jag har en häst som tyvärr har fått gå barfota nu i ca 4 månader/2 skoperioder pga att han har haft väääldigt trasiga hovar. Det har lixom inte gått att få på några skor. Så jag har barfota boots på han för att kunna rida och träna normalt!! Vet inte än om jag kan få på riktiga skor nu om några veckor men jag hoppas på det! Sen måste jag tillägga att min tränare såg en stor skillnad på min hästs gång nu när jag har bootsen, Red hela förra och en liten bit i denna termin med skor och sen har jag varit barfota och öm ett tag så jag tränade inte... Sen red jag en gång utan nått och han tyckte pållen min hade ett kortare steg än innan. Vilket jag själv kännde.. Men nu igår när jag red så sa han att det var en stoor skillnad och att jag borde överväga att sko med ngn slags sula för att få lite mer "dämpning" som Bootsen ger (har 12mm sula i dom) Så det är inte dumt att ha boots! Plus att jag nu faktiskt kan rida ut i skogen utan att fötterna trasar sönder helt och hållet!!
Som sagt endel har inget annat val än att ta på ett par barfotaboots på sin häst för att kunna använda den till det den är tänkt!!

Ska väl även tillägga att jag har en sadel speciellt inpassad till min häst med bom!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp