Bukefalos 28 år!

Barmarksdrag/canicross

Ni som springer med bälte(?) vad för någon har ni? Måste väl ha lina med antar jag. Har bara selen till hunden

Springer inte med min egen kille än, men har ett bungeekoppel och canix-bälte från nonstop. Modellen jag har underlättar fart, men är inte superbekväm och sitter heller inte särskilt smickrande avseende den nedre regionen på oss herrar. Har testat den med andras hundar.

Vet att min lillebror både har modellen jag använder och en liknande som även ska fungera för vandring osv. Han brukar alltid välja den mer bekväma modellen även för löpning. Hur som helst hade jag nog testat lite olika modeller i butik.
 
Springer inte med min egen kille än, men har ett bungeekoppel och canix-bälte från nonstop. Modellen jag har underlättar fart, men är inte superbekväm och sitter heller inte särskilt smickrande avseende den nedre regionen på oss herrar. Har testat den med andras hundar.

Vet att min lillebror både har modellen jag använder och en liknande som även ska fungera för vandring osv. Han brukar alltid välja den mer bekväma modellen även för löpning. Hur som helst hade jag nog testat lite olika modeller i butik.


okej ja de är klokt att prova lite 🙂
Såg de finns med bara en rem runt midjan eller de som håller om hela höften.

Fick lite försmak igår när Knut drog på och då höll jag honom i handen bara 😅
Känner vi behöver komma igång med nått o cykeln vågar jag inte ge mig ut på.
 
okej ja de är klokt att prova lite 🙂
Såg de finns med bara en rem runt midjan eller de som håller om hela höften.

Fick lite försmak igår när Knut drog på och då höll jag honom i handen bara 😅
Känner vi behöver komma igång med nått o cykeln vågar jag inte ge mig ut på.
Har ett canix med, tycker det är det bästa. Det sitter där det ska och glider inte upp i ländryggen - viktigt om man har en stark/ryckig hund.
Tycker det sitter bekvämt.
 
Ni som springer med bälte(?) vad för någon har ni? Måste väl ha lina med antar jag. Har bara selen till hunden

Har ett canix med, tycker det är det bästa. Det sitter där det ska och glider inte upp i ländryggen - viktigt om man har en stark/ryckig hund.
Tycker det sitter bekvämt.
Jag har också CaniX från NonStop och är nöjd med det, det sitter bra på mig och stannar där det ska vara. Däremot var NonStop-dragselen ett kasst köp, önskar att jag hade köpt en Björkis-sele istället. Använder expanderkoppel, 2 m långt men skulle gärna ha ett kortare för jag tycker hunden hamnar väldigt långt bort när den ligger i drag.
 
Jag har också CaniX från NonStop. Tycker det sitter bra och framförallt sitter det still. Har provat deras bikejoring och tyckte inte alls det satt lika bra. Har expanderlina, tror den är 2,5 m.
 
Jag har också CaniX från NonStop. Tycker det sitter bra och framförallt sitter det still. Har provat deras bikejoring och tyckte inte alls det satt lika bra. Har expanderlina, tror den är 2,5 m.

Jag kanske får justera min bättre. Upplever iaf att den lägger trycket på ett fördelaktigt sätt.
 
Ni som springer med bälte(?) vad för någon har ni? Måste väl ha lina med antar jag. Har bara selen till hunden
Bra fråga! Måste själv köpa ett nytt, har haft ett som är väldigt brett och hatar det. Ska börja springa med Bog snart och vill ha ett tunt och lätt bälte.
 
Springer inte med min egen kille än, men har ett bungeekoppel och canix-bälte från nonstop. Modellen jag har underlättar fart, men är inte superbekväm och sitter heller inte särskilt smickrande avseende den nedre regionen på oss herrar. Har testat den med andras hundar.

Vet att min lillebror både har modellen jag använder och en liknande som även ska fungera för vandring osv. Han brukar alltid välja den mer bekväma modellen även för löpning. Hur som helst hade jag nog testat lite olika modeller i butik.
Jag klipper alltid bort remmarna som ska gå runt benen, står inte ut, allt glider bara upp på mig... :laugh:
 
Jag kanske får justera min bättre. Upplever iaf att den lägger trycket på ett fördelaktigt sätt.

Ja det tycker jag med, samt att jag gillar att infästningen kan röra sig i sidled.
Kollade upp vilket det andra jag testat var och det var Löype, upplevde inte det som lika bekvämt samt att infästningen var fast vilket gör att hela jag dras med i sidled när münstern sicksackar fram i jakt på viltspår :D
 
Ni som springer med bälte(?) vad för någon har ni? Måste väl ha lina med antar jag. Har bara selen till hunden
Jag har Non-stop dogwear Cani X till löpning, skidåkning och vandring. Älskar det midjebältet! Sitter superbra på och ger ett jätteskönt drag både för löpning och skidåkning. Knappt så att jag känner draget utöver farten :laugh:

Utöver lina och dragsele behöver du även expander om du inte köper lina med inbyggd expander.

Har också ett bälte från baggen som är mkt tjockare. Den sitter inte alls lika bekväm, varken vid vandring eller vid mer fartig aktivitet.
 
Jag har Non-stop dogwear Cani X till löpning, skidåkning och vandring. Älskar det midjebältet! Sitter superbra på och ger ett jätteskönt drag både för löpning och skidåkning. Knappt så att jag känner draget utöver farten :laugh:

Utöver lina och dragsele behöver du även expander om du inte köper lina med inbyggd expander.

Har också ett bälte från baggen som är mkt tjockare. Den sitter inte alls lika bekväm, varken vid vandring eller vid mer fartig aktivitet.
Meeen, nu blev jag ju sugen på att köpa ett sånt. Jag använder Baggens och har älskat det, men det låter ju lockande med något bekvämare, särskilt när jag ska springa.
 
Meeen, nu blev jag ju sugen på att köpa ett sånt. Jag använder Baggens och har älskat det, men det låter ju lockande med något bekvämare, särskilt när jag ska springa.
Man kan typ aldrig ha för många hundprylar :laugh:.

Jag tycker baggen är alldeles för bylsig vid löpning etc. Men köpte den för kanske 6 år sen så den varianten jag har kanske inte längre finns.
 
Man kan typ aldrig ha för många hundprylar :laugh:.

Jag tycker baggen är alldeles för bylsig vid löpning etc. Men köpte den för kanske 6 år sen så den varianten jag har kanske inte längre finns.
Mitt är nog nära på så gammalt också, och visst är det lite bylsigt. Jag tycker att det satt bättre när jag själv var större.

Googlade på Cani X-bältet men oj vad olika storleksangivelser de olika sidorna har. Får väl hoppas att det blir rätt ändå, verkar ju ganska ställbart.
 
Köpte ett Cani X bälte! Är jättenöjd, så bekvämt och sitter bra trots att jag inte har benremmarna på mig. :D Ser fram emot att köra igång dragsäsongen med unghunden nu. Floki lär väl bli pensionär från det om vi inte kan lösa hans hälta.

Kommer bli lite klurigare att vänja i med cykel tänker jag. Innan har jag bara spänt fast den unga hunden i min äldre hund och cyklat som vanligt, dom lär sig snabbt då. Måste försöka hitta draghundsfolk som kanske kan hjälpa med draghjälp. :) Bog drar väldigt bra, men springer gärna in i skogen för en avstickare lite då och då, inte så lämpligt med cykel.
 
Jag vågade mig ut på en cykeltur i mörker och duggregn. Har nojat över att det skulle vara obehagligt, men det var precis som att cykla som övrig tid på dygnet.
Bra pannlampa som jag har haft vid ridturer tidigare, reflexer på mig och lampa på hunden så kändes det tryggt.

Jag har cyklat och mätt upp några olika turer vid mig, tyvärr går det inte att cykla runt då alla leder till alldeles för trafikerade vägar. Men grusvägar uppmätta till 3, 4 och 6km har vi nu.

Sen kommer vi försöka ta oss ut till skogen ibland.
 
Nån som har tips på dragsele till staffe? Låg och bred … Helst en som jag kan ha till att både springa och cykla med, och som kanske även går att dra nån liten kärra med också.
 
Nån som har tips på dragsele till staffe? Låg och bred … Helst en som jag kan ha till att både springa och cykla med, och som kanske även går att dra nån liten kärra med också.

Jag tror att det enklaste är att hitta en leverantör som kan prova ut åt dig. Sundpro tar emot måttbeställningar vet jag. Hittade även en video om hur man tar måtten:


Eventuellt ska du ha olika selar för kärra och löpning, beroende på vinkeln från linan.
 
Jag har skaffat en sele till unghunden nu, men han har inte alls fattat grejen med den! Alla andra hundar jag har sprungit med har förstått aktiviteten intuitivt. Jag ska iaf försöka tänka ut ett träningsupplägg, kanske testa "trasan".

Jag som husse har blivit en riktig slöfock under valptiden. Brukade inte göra annat än springa, cykla osv., men nu kollar jag mest på när hunden springer 🎅
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 526
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
941
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 438
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp