Barn och insekter?

Sel

Trådstartare
Mest nyfiken.

Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes fyraåring om mina lite "knasiga" husdjur som del av deras hemskolning - och jag måste erkänna att jag är rätt glad att bli tillfrågad. Det gör gott i hjärtat att tänka att jag kanske kan hjälpa till att väcka lite intresse för djuren som inte alltid får kärlek i världen, och jag minns hur tokig jag själv var i allt som kröp och krälade som liten.
Jag pratar med föräldern förstås och vi får se vad vi kommer överens om, men tanken är att ta med en orm, en spindel (se, inte röra) och lite andra kryp man kan få hålla i om man vill. Kackerlackor och vandrande pinnar. Några larver kanske, men de är rätt otäcka? 😅
Tyvärr har jag ju inga fjärilar nu men jag har någon vinge jag kan ta med.
Vad tror ni era ~fyraåringar skulle gilla?
 
Min fyraåring hade tyckt du var skitcool! :love: (Och jag med :o)

Hon är i en väldig "varför" ålder och jättenyfiken på allt möjligt. Hur larven blir en puppa och sedan en fjäril (om det är sådana larver du har?) är till exempel extremt fascinerande om du frågar henne. Eller berätta vad djuren gör nu på vintern, hur en spindel gör sitt nät (med en riktig spindel att visa på vart nätet kommer ut?) vart de bor egentligen (länder är lite överkurs för i alla fall mitt barn, men typ "i öknen", "i djungeln" osv). Varför pinnarna ser ut som pinnar och vad de olika djuren äter. Typ något sådant, det kommer säkert följdfrågor också :D
 
Har ett kunskapstörstande barn, som hade älskat en sådan möjlighet i den åldern (nu med!). Ta med allt du själv känner dig trygg med att ta med (som @Milosari skrev så bör de ömtåliga djuren vara se-inte-röra) och förbered dig på att bli fullkomligt pepprad av frågor. Fyraåringar är självgående och nyfikna så du kommer högst troligt bara kunna dyka upp med dina spännande djur, så sköter sig resten av lektionen av sig själv.
 
Mest nyfiken.

Jag blev nyss tillfrågad av en flyktigt bekant om jag skulle kunna tänka mig att komma över och prata med hennes fyraåring om mina lite "knasiga" husdjur som del av deras hemskolning - och jag måste erkänna att jag är rätt glad att bli tillfrågad. Det gör gott i hjärtat att tänka att jag kanske kan hjälpa till att väcka lite intresse för djuren som inte alltid får kärlek i världen, och jag minns hur tokig jag själv var i allt som kröp och krälade som liten.
Jag pratar med föräldern förstås och vi får se vad vi kommer överens om, men tanken är att ta med en orm, en spindel (se, inte röra) och lite andra kryp man kan få hålla i om man vill. Kackerlackor och vandrande pinnar. Några larver kanske, men de är rätt otäcka? 😅
Tyvärr har jag ju inga fjärilar nu men jag har någon vinge jag kan ta med.
Vad tror ni era ~fyraåringar skulle gilla?
Min fyraåring hade tyvärr varit livrädd för dina djur, går titt som tätt på ett akvarium med spindlar, ormar etc. 4 åringen galloperar snabbt igenom med blicken fäst rakt fram för att slippa se. Mitt lite äldre barn, mkt fascinerad :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min fyraåring hade tyckt du var skitcool! :love: (Och jag med :o)

Hon är i en väldig "varför" ålder och jättenyfiken på allt möjligt. Hur larven blir en puppa och sedan en fjäril (om det är sådana larver du har?) är till exempel extremt fascinerande om du frågar henne. Eller berätta vad djuren gör nu på vintern, hur en spindel gör sitt nät (med en riktig spindel att visa på vart nätet kommer ut?) vart de bor egentligen (länder är lite överkurs för i alla fall mitt barn, men typ "i öknen", "i djungeln" osv). Varför pinnarna ser ut som pinnar och vad de olika djuren äter. Typ något sådant, det kommer säkert följdfrågor också :D

Det känns som något jag kan hantera! Inte att vara skitcool alltså, men frågorna. :cool::D

Tyvärr har jag inga fjärilar eller fjärilslarver just nu utan det blir foderlarver, men de blir ju också puppor och sedan skalbaggar. De är bara inte lika fluffiga och söta.
Det ska bli roligt faktiskt!
 
Om barnet ska hålla ska det kanske inte vara ett djur som går sönder direkt bara. De har inte alltid så bra kroppskontroll i den åldern. Så de ömtåliga i en liten burk är mitt tips.

Min unge var vid åldern mest intresserad av vad de åt och varför de såg ut som de gjorde.
Det har jag tänkt på faktiskt, så djuren man får hålla i kommer framför allt att vara kackerlackorna (odödliga) och den vandrande pinnen (snäll och stilla)och ormarna förstås. Spindlarna är alltid ett no-no jag skulle aldrig låta ett litet barn hålla i dem för allas skull. :)

Det verkar vara på ungefär den nivån ja, han hade nyligen fått lära sig att ormar luktar med tungan och undrade varför de har en näsa då? 😅
 
Har ett kunskapstörstande barn, som hade älskat en sådan möjlighet i den åldern (nu med!). Ta med allt du själv känner dig trygg med att ta med (som @Milosari skrev så bör de ömtåliga djuren vara se-inte-röra) och förbered dig på att bli fullkomligt pepprad av frågor. Fyraåringar är självgående och nyfikna så du kommer högst troligt bara kunna dyka upp med dina spännande djur, så sköter sig resten av lektionen av sig själv.
Jag hoppas mest att jag kan svara på allt. :D Jag tycker det är himla kul att barn är intresserade. Har gett bort flera spindelömsningar och ormskinn till skolan i byn också.
 
Det känns som något jag kan hantera! Inte att vara skitcool alltså, men frågorna. :cool::D

Tyvärr har jag inga fjärilar eller fjärilslarver just nu utan det blir foderlarver, men de blir ju också puppor och sedan skalbaggar. De är bara inte lika fluffiga och söta.
Det ska bli roligt faktiskt!
Ja, ta med larver! Insekternas olika stadier och hur de sedan förvandlas är ett tema vi gärna hade när jag jobbade med barn, det är så lärorikt.
 
Min fyraåring hade tyvärr varit livrädd för dina djur, går titt som tätt på ett akvarium med spindlar, ormar etc. 4 åringen galloperar snabbt igenom med blicken fäst rakt fram för att slippa se. Mitt lite äldre barn, mkt fascinerad :)
Aw, vad synd, men det kanske växer bort. Jag vet att min brorsdotter var livrädd för flygande insekter som liten - tills någon kom på att säga "Men det är ju bara en myyyra" (som hon tydligen gillade) och då gick det bra. Att hon sedan kallade spyflugor för myror lite för länge gick ju att rätta sen. 😅
 
Mina ungar är livrädda för insekter, så för att inte skrämma dom mer har jag varit betydligt närmare spindlar än vad jag egentligen vill :p.
"Kolla vilken cool" har jag sagt, fast jag egentligen vill gå därifrån.
Så jag skulle verkligen uppskatta om nån som har insekter tog sig tid och visade. Tror även mina ungar skulle uppskatta det, även om det vore lite läskigt.
 
Mina ungar är livrädda för insekter, så för att inte skrämma dom mer har jag varit betydligt närmare spindlar än vad jag egentligen vill :p.
"Kolla vilken cool" har jag sagt, fast jag egentligen vill gå därifrån.
Så jag skulle verkligen uppskatta om nån som har insekter tog sig tid och visade. Tror även mina ungar skulle uppskatta det, även om det vore lite läskigt.
Det där tror jag är både vanligt och viktigt.
De gånger jag haft djuren med mig och yngre barn varit i närheten har barnen nästan alltid varit nyfikna (även om det är lite otäckt) och rätt snart har de suttit i gräset och klappat på ormen (till exempel) så länge alla vuxna är chill. Oftast står föräldrarna en bit bort. 😅
 
Alltså @Sel allvarligt talat, hur cool är inte du? :cool:
Jag vill också bo i närheten! Visserligen rädd för spindlar och ormar, men du verkar vara både cool och pedagogisk så jag hade nog fixat det galant.
Jag tror de flesta som har djur och vurmar för dem gärna visar upp dem och pratar om dem. Titta bra på rasmontrarna på MyDog och sånt. :D Men tack så mycket, du är snäll som tror på mig!
 
De har gått igenom lite allmän fakta i hemmet under veckan och han ser tydligen mycket fram emot att få hålla i en orm, men hävdar också att han är mycket tuffare än mig för han skulle minsann våga hålla i en giftig spindel! 😅 Jag har sagt till föräldern att jag kommer att förklara varför vi inte kommer att göra det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 874
Senast: Maddix24
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 958
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp