Bukefalos 28 år!

Barn och jämställdhet

Mjo jag tänker också att det är mycket personlighet. Men sedan inser man att statistiken säger att bara 30% av föräldrarna läser för sina barn varje dag, och ytterligare 30% i alla fall tre gånger i veckan. Det har sjunkit från 74% för 20 år sedan och från 90% för 40 år sedan. Och det är lägre för söner än för döttrar. Och orförrådet för ett barn som läser är tiotusentals ord större än för ett barn som inte läser/läses för vid 14 års ålder.

Samtidigt sjunker läskunnigheten som en sten i Sverige, det må vara hänt att barn inte kan läsa. Men det glappet kan ses på 20 åringar i dag. Sveriges befolkning är internationellt bra på att läsa men det finns tydligen ett avbrott i unga 20 årsåldern där svenskar plötsligt är medelmåttiga internationellt. Och det sjunker. Samtidigt har universitetsutbildningarna problem för de svenskspråkigt födda studenterna är så dåliga på att läsa att de inte kan ta in litteraturen och så dåliga på att skriva att de inte kan förmedla det de lyckats ta in. De studenter som inte hade svenskspråkiga föräldrar var tydligen -rent anekdotiskt, något bättre i alla fall.

Sämst på att läsa är pojkar och män.

Och då tänker man att även om det är sammanträffanden, så vore det bättre om fler läste och pratade med barn och pojkar. (Så kanske fler kvinnor och flickor och män får makar som kan läsa och samtala.)

(Och om artiklar, det var för många för att hitta och jag sparade inga, men googla sverige-läsförståelse, studenter läsförståelse, osv det var många som skrevs runt 2013. Den om 20 åringarna skulle jag gärna hitta igen, den är mest oroande.)
Jösses.. Ja.. Vi läser mycket och vår äldsta, 2.5, pratar massor. Ligger en bra bit före de jämnåriga vi träffar. Ingen av oss föräldrar pratar barnspråk, sambon och i viss mån jag använder lite svårare ord. Folk har gissat att hon är ett helt år äldre än hon är iom språket. Hoppas innerligt att språket fortsätter att utvecklas i den här takten. Ju mer hon börjar förstå desto roligare böcker kan man ju läsa :)
 
Vad underligt angående läsandet! Undrar vad det beror på, särskilt i lägre åldrar? Tror ju inte att någon medvetet tänker att de ska läsa mindre för pojkar.

OT men apropå det- när är det egentligen vettigt att börja läsa för barnen?
 
Vad underligt angående läsandet! Undrar vad det beror på, särskilt i lägre åldrar? Tror ju inte att någon medvetet tänker att de ska läsa mindre för pojkar.

OT men apropå det- när är det egentligen vettigt att börja läsa för barnen?

Jag läser redan för min onge och har så gjort i princip sedan start (hon är nu sju månader). Visst, hon är mest intresserad av att tugga på böckerna, men hon gillar när man pratar och det kan vara rätt skönt att prata om vad Mumintrollet gör istället för att bara prata om random saker. :p Rätt vad det är så kommer hon koppla ihop pratandet med böckerna och kommer förhoppningsvis att uppskatta att vi läser tillsammans.
 
Vad underligt angående läsandet! Undrar vad det beror på, särskilt i lägre åldrar? Tror ju inte att någon medvetet tänker att de ska läsa mindre för pojkar.

OT men apropå det- när är det egentligen vettigt att börja läsa för barnen?
Genast! Minst tre böcker om dagen: en gammal favorit, en bekant och en helt ny, säger bibliotekspedagogerna här.
 
Vad underligt angående läsandet! Undrar vad det beror på, särskilt i lägre åldrar? Tror ju inte att någon medvetet tänker att de ska läsa mindre för pojkar.

OT men apropå det- när är det egentligen vettigt att börja läsa för barnen?

Jag började när de var några månader gamla.
 
Genast! Minst tre böcker om dagen: en gammal favorit, en bekant och en helt ny, säger bibliotekspedagogerna här.
Wow.. 3 böcker om dagen är ju inget svårt men en helt ny varje dag? :p 7-10 lånade böcker i veckan, hur lång tid tar det innan man betat igenom allt på bibblan då? :p

Vi läser bekanta och favoriter här till vardags. Favoriterna kan barnet berätta utantill, ett par st från pärm till pärm (god natt Alfons Åberg t.ex) och citerar när hon möter liknande situationer irl.
 
Vad underligt angående läsandet! Undrar vad det beror på, särskilt i lägre åldrar? Tror ju inte att någon medvetet tänker att de ska läsa mindre för pojkar.

OT men apropå det- när är det egentligen vettigt att börja läsa för barnen?
Vi har läst från sonen bara var ett par veckor gammal. Han älskar att höra oss prata och titta på bilderna.

Tillägg: det är även väldigt viktigt för barnet med läs-förebilder och helst att båda föräldrarna (och såklart gärna andra också) läser.
 
Wow.. 3 böcker om dagen är ju inget svårt men en helt ny varje dag? :p 7-10 lånade böcker i veckan, hur lång tid tar det innan man betat igenom allt på bibblan då? :p

Vi läser bekanta och favoriter här till vardags. Favoriterna kan barnet berätta utantill, ett par st från pärm till pärm (god natt Alfons Åberg t.ex) och citerar när hon möter liknande situationer irl.
Har ni ett väldigt litet bibliotek?
 
Såg ett bra förslag på fejjan här om dagen.
Slå in 24 böcker i presentpapper, den förste december börja med att låta barnet/ barnen öppna en bok fram till julafton.
Då kan man använda både nya och gamla böcker. :up:

Tyckte det lät som ett himla fint sätt att öka intresset för böcker!
 
Genast! Minst tre böcker om dagen: en gammal favorit, en bekant och en helt ny, säger bibliotekspedagogerna här.

(Svar till alla egentligen). Intressant att börja så tidigt. Men uppskattas det så varför inte :) inser att jag har rätt dålig koll på barns utveckling överlag.
3 böcker lät mycket. Men beror väl på storlek också.
Nåja, med en bokslukande mamma lär det ge sig :p
 
(Svar till alla egentligen). Intressant att börja så tidigt. Men uppskattas det så varför inte :) inser att jag har rätt dålig koll på barns utveckling överlag.
3 böcker lät mycket. Men beror väl på storlek också.
Nåja, med en bokslukande mamma lär det ge sig :p
Mycket? En bok för en tvååring tar väl kanske fem minuter att läsa. En Pettsonbok läser man på femton minuter om man gör det lugnt.

Man kan tänka sig att man läser en saga innan barnet vilar dagsvila, och två före det lägger sig på kvällen. (Fast då ska man inte försöka söva barnet med boken).
 
Mycket? En bok för en tvååring tar väl kanske fem minuter att läsa. En Pettsonbok läser man på femton minuter om man gör det lugnt.

Man kan tänka sig att man läser en saga innan barnet vilar dagsvila, och två före det lägger sig på kvällen. (Fast då ska man inte försöka söva barnet med boken).

Ja med 5min böcker blir det ju inte så mycket.
 
Att

Att spontant tycka att en rekommendation på 3 böcker/dag från födseln låter mycket innebär inte att man inte vill ta sig den tiden med sitt barn.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dit inlägg i såna fall. Liksom på vilket sätt är tre böcker mycket?
 
Men att sätta någon halvtimme eller en timme om dagen till att sitta ner med sitt barn tycker jag inte är mycket. Jag tycker det är ganska lite, faktiskt.
Det där beror ju också på barnets intresse för böcker. Min tjej älskar ju sina böcker som sagt. En bekants jämnåriga studsar omkring innan boken är slut. Jag kan utan tvekan läsa ett par timmar i sträck för dottern om böckerna faller henne i smaken. De har svårt att avsluta en bok med barnets intresse i behåll. Jag kan tänka mig att en del av detta också handlar om förståelsen för böckerna, i viss mån föräldrars intresse, inlevelse och om man hittat rätt i bokdjungeln.
 
Det där beror ju också på barnets intresse för böcker. Min tjej älskar ju sina böcker som sagt. En bekants jämnåriga studsar omkring innan boken är slut. Jag kan utan tvekan läsa ett par timmar i sträck för dottern om böckerna faller henne i smaken. De har svårt att avsluta en bok med barnets intresse i behåll. Jag kan tänka mig att en del av detta också handlar om förståelsen för böckerna, i viss mån föräldrars intresse, inlevelse och om man hittat rätt i bokdjungeln.
Absolut! Samma bok kan läsas på ett jätteroligt sätt, eller på ett dötråkigt sätt. Det löns att hitta böcker som man själv gillar. Böcker brukar bli mer spännande om barnet får delta (räkna något, söka något bland bilderna, komma ihåg vissa saker, rimma o.s.v.)

Det är sist och slutligen nästan alltid den vuxna som ligger bakom barnets intresse för läsning. Läser man väldigt mycket från början så har barnet vanan inne och orkar lyssna. Börjar man läsa tråkiga eller långa böcker åt någon som inte är så van så är det klart att de studsar runt och inte orkar (sen kan vissa studsa runt medan de lyssnar också).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp