Barn på fritids/dagis vid begravning?

Mirre

Trådstartare
Får man ha det?
Ska på begravning på fredag och tycker inte att det är lämpligt för barnen att följa med. Det är ingen de har haft någon direkt relation till heller.
 
Självklart!
Säger jag som inte jobbar i skolvärlden, men det ska till en tjurig personal som ska vägra tycker jag. ;)

När svärmor begravdes förra året så var sonen i skolan och på fritids som vanligt. Det var så självklart i min värld att jag inte ens frågade.
 
Självklart!
Säger jag som inte jobbar i skolvärlden, men det ska till en tjurig personal som ska vägra tycker jag. ;)

När svärmor begravdes förra året så var sonen i skolan och på fritids som vanligt. Det var så självklart i min värld att jag inte ens frågade.
Vad bra :)
De kan dock vara rätt tjuriga här, i alla fall på dagis :p
 
Det dom inte vet har dom inte ont av, översatt i detta läge, om du inte frågar så behöver dom inte ta ställning/krångla till det.

En förskolelärare här sa att "Vi behöver inte alltid veta allt."
 
Det dom inte vet har dom inte ont av, översatt i detta läge, om du inte frågar så behöver dom inte ta ställning/krångla till det.

En förskolelärare här sa att "Vi behöver inte alltid veta allt."

Fast som förskollärare vill jag veta om föräldrarna av någon anledning inte är på sitt jobb - ifall det skulle hända något och vi behöver ha tag i mamma eller pappa.

Är man bara ärlig brukar det aldrig vara några problem, värre då att få reda på i efterhand att föräldrarna varit utomlands i en vecka eller dylikt.
 
Fast som förskollärare vill jag veta om föräldrarna av någon anledning inte är på sitt jobb - ifall det skulle hända något och vi behöver ha tag i mamma eller pappa.

Är man bara ärlig brukar det aldrig vara några problem, värre då att få reda på i efterhand att föräldrarna varit utomlands i en vecka eller dylikt.
Har det med var man ringer vid en situation att göra? Tror inte vårt dagis har telefonnummer till något av våra jobb nämligen :p definitivt inte mitt i alla fall.
 
Fast som förskollärare vill jag veta om föräldrarna av någon anledning inte är på sitt jobb - ifall det skulle hända något och vi behöver ha tag i mamma eller pappa.

Är man bara ärlig brukar det aldrig vara några problem, värre då att få reda på i efterhand att föräldrarna varit utomlands i en vecka eller dylikt.
Knepigt att hämta och lämna om man är utomlands ;)
 
Fast som förskollärare vill jag veta om föräldrarna av någon anledning inte är på sitt jobb - ifall det skulle hända något och vi behöver ha tag i mamma eller pappa.

Är man bara ärlig brukar det aldrig vara några problem, värre då att få reda på i efterhand att föräldrarna varit utomlands i en vecka eller dylikt.

Nu menade jag som i TS fall, man är på begravning istället för på jobbet den dagen, man lämnar på morgonen och hämtar på em.
Inte att man lämnar på måndag och sen drar och låter andra sköta resten av veckans lämningar och hämtningar.
 
Har det med var man ringer vid en situation att göra? Tror inte vårt dagis har telefonnummer till något av våra jobb nämligen :p definitivt inte mitt i alla fall.

Hos oss är vi jättenoga med att vi har rätt nummer, så har det varit på andra ställen jag varit på också. Oftast fyller man i ett papper vid inskolningen där det står alla nummer samt gärna också till annan anhörig.

För övrigt, är man på en begravning antar jag att man inte svarar och sånt kan också vara viktigt att veta.
 
Nu menade jag som i TS fall, man är på begravning istället för på jobbet den dagen, man lämnar på morgonen och hämtar på em.
Inte att man lämnar på måndag och sen drar och låter andra sköta resten av veckans lämningar och hämtningar.

Nä, det förstod jag också, har bara svårt att förstå varför man inte kan säga som det är när det kan vara viktigt att veta för oss pedagoger.
 
Om dagis har fått mammas/pappas mobilnr behöver man inte tala om var man är, mobilen ringer ju oavsett var man är. Maximal otur om de behöver ringa den halvtimmen begravningen tar i kyrkan.
 
Hos oss är vi jättenoga med att vi har rätt nummer, så har det varit på andra ställen jag varit på också. Oftast fyller man i ett papper vid inskolningen där det står alla nummer samt gärna också till annan anhörig.

För övrigt, är man på en begravning antar jag att man inte svarar och sånt kan också vara viktigt att veta.
Rätt nummer har de såklart, till våra privata telefoner. Jag är resursad så jag kan flyttas lite hit och dit med kort varsel, med eller utan egen telefon. Klart de kan få växelnummer till min arbetsplats men det tar ju sin tid innan man får tag på rätt personer den vägen. I regel har jag hunnit ringa upp från min privata innan de nått rätt så att säga. Ibland har vi bara radio att kommunicera genom men såna platser är jag sällan på. Sambon har ingen egen telefon på jobbet så det är väl att få tag på växeln och be dem maila eller nåt då antar jag men vi brukar ju svara i våra privata mobiler eller ringa upp strax efter så det är sällan problem att få tag på oss. Särskilt inte om det står "missat samtal dagis" på mobilen. Då skulle jag nog vara rätt snabb att ringa (aldrig hänt än).
 
Om dagis har fått mammas/pappas mobilnr behöver man inte tala om var man är, mobilen ringer ju oavsett var man är. Maximal otur om de behöver ringa den halvtimmen begravningen tar i kyrkan.
Men har man inte telefonen på ljudlös med vibrator (kanske att endast dagis samtal når fram med vibrator) om barnet är där, alternativt liknande men för annan barnvakt?
 
@Amha Det spelar väl ingen roll vem som ringer till mobilen. Har man den på ljudlös m vibrator och håller den i handen så märker man ju om det ringer, kan kolla vem och vid behov lämna lokalen för att svara. De flesta har väl nr till dagis/förskola/barnvakt inlagt i mobilen så att texten kommer upp när de ringer.
 
Nä, det förstod jag också, har bara svårt att förstå varför man inte kan säga som det är när det kan vara viktigt att veta för oss pedagoger.

Varför man inte alltid säger som det är kan du tacka alla paragrafryttare som alltid ska hårddra alla regler utan att göra ett undantag.

Men, jag förstår din sida absolut och jag brukar inte ljuga eller undanhålla skolpersonalen ngn information men när viss personal jobbar så kanske jag inte är 100 % rak bara för att slippa flera timmars, ibland dagars diskussion om hur ett "problem" ska lösas. ;)

Och jag måste passa på att tacka alla er som jobbar som förskolelärare!! :bow:
Jag förstår inte hur ni orkar, ni gör ett enormt viktigt arbete och det sägs alldeles för sällan. :bow:
 
Hos oss är vi jättenoga med att vi har rätt nummer, så har det varit på andra ställen jag varit på också. Oftast fyller man i ett papper vid inskolningen där det står alla nummer samt gärna också till annan anhörig.

För övrigt, är man på en begravning antar jag att man inte svarar och sånt kan också vara viktigt att veta.

Jag svarar inte om det ringer på jobbet, för jag kan inte. Jag kollar mobilen på lunchen och ringer upp då om någon ringt.
Vad det gäller min man så svarar han alltid om han kan, men det enda som lär hända är att han försöker få tag på mig för han kan inte lämna sin arbetsplats hipp som happ, lika lätt som mig.

Så, det spelar alltså ingen roll ibland om ni har rätt nr. Alla kan inte svara på arbetstid eller komma rusandes pronto om det är något.
 
Senast ändrad:
Dom två ggr jag har varit på begravning senaste åren har barnen fått gå på dagis/skola som vanligt och det är inte heller något jag informerat om. Ser ingen anledning till det. Precis som jag inte informerat att jag suttit hos psykologen en timma varje vecka under skoltiden. Vad fan har dom med det att göra?
 
De två gånger jag har behövt ha barnen på förskola/fritids pga begravning har jag pratat med personalen och det har aldrig varit något problem, jag har även lämnat dagar när de egentligen har varit lediga. På båda ställena så har personalen sagt att det är helt enligt regelboken och det var inga som helst problem.
 
När sambons farmor begravdes frågade jag om vår son fick vara på dagis och det var inga problem alls.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 837
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 370
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 490
Senast: Eurydome
·
Kläder & Bli fin Min farmor begravs nästa fredag. Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Min ena farbror har bestämt att det ska vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 028
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp